brother dcp 195 c installatie lukt niet.

Allerhande Hardware vragen
ramonaastone
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: Za 28 Jan 2017, 16:59

brother dcp 195 c installatie lukt niet.

Berichtdoor ramonaastone » Ma 30 Jan 2017, 18:37

Beste mensen.


Kan iemand mij helpen met mijn printer t.w. brother dcp 195 c Ik heb veel plezier van mint en zou bjina helemaal overstappen ware het niet voor het printen/scannen. Het lukt me met geen mogelijkheid het ding aan de praat te krijgen.

Ik heb de aanwijzingen van "computer tips" precies opgevolgd en alles lijkt te lukken. Hij scaned zelfs indien ik het gsudo commando gebruik. Dit zou echter maar een keer nodig zijn en bij mij doet hij het niet op een andere manier. Bij het printen zet hij de commondo,s wel in de wachtrij maar het systeem geeft op dat de printer niet aan of aangesloten lijkt. Hij print iig niet.


Zoals ik zei, alles lijkt goed te zijn gegaan bij de procedure en hij vermeld de printer ook in de lijsten. Alleen print hij niet.

Graag iemands assistentie.

bij voorbaat dank.
Gebruikersavatar
PoppeSchuitema
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 27
Lid geworden op: Ma 13 Mei 2013, 08:42

Re: brother dcp 195 c installatie lukt niet.

Berichtdoor PoppeSchuitema » Di 31 Jan 2017, 20:08

Ik heb mijn printer een vast ip adres gegeven want tijdens het installeren vraagt het systeem om een ip adres van de printer en het kan zijn dat de printer na een herstart een ander ip adres krijgt van de router. Wel even uitkijken wat voor adres je de printer gaat geven want als het volgnummer te laag is en je hebt de printer eens uitstaan kan het zijn dat een ander apparaat dat ip adres krijgt en dan heb daar weer een conflict mee
Lenovo B50-30; CPU:Intel Celeron (R) N2815 1,86 GHz; MB: ; RAM:DDR3 4 GB; Algemeen PnP-beeldscherm Intel HD Grafics; SSD: Crucial MX300; Windows 10, Linux Mint 21-1 Cinnamon-Ulyana ;
ramonaastone
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: Za 28 Jan 2017, 16:59

Re: brother dcp 195 c installatie lukt niet.

Berichtdoor ramonaastone » Wo 01 Feb 2017, 07:48

goede tip. Ik moet alleen even kijken op welke moment in de procedure ik invloed op het ip adres uit kan oefenen. Zodra ik tijd heb ga ik met je tip aan de slag.
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: brother dcp 195 c installatie lukt niet.

Berichtdoor Wilfried1954 » Do 02 Feb 2017, 18:25

De meeste routers kan je configureren dan dynamische IP adressen tussen een bepaalde range komen te liggen. Buiten die range kan je dan zelf statische IP adressen instellen. Een andere mogelijkheid is (en dat gaat ook op veel routers) dat je IP adressen koppelt met de MAC adressen.
ramonaastone
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: Za 28 Jan 2017, 16:59

Re: brother dcp 195 c installatie lukt niet.

Berichtdoor ramonaastone » Za 04 Feb 2017, 19:16

sorry hoor beetje blond geweest. Cartridge leeg, printer geeft dan geen signaal meer. Printen lukt nu idd. Alleen het scannen gaat alleen nog maar met gksudo simple-scan. Ook nadat ik alle aanwijzingen op heb gevolgd. Is het eigenlijk erg als ik gewoon dat commando blijf gebruiken ? Ik hoor wel eens dat met sommige commando vatbaar wordt voor virus/hack gedoe.
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: brother dcp 195 c installatie lukt niet.

Berichtdoor Wilfried1954 » Za 04 Feb 2017, 19:23

Ik kan ook alleen maar scannen (ook een Brother printer) als admin (dus met gksudo). Het kan geen kwaad van dat commando te gebruiken. Je scanner zal geen virussen sturen of hacken ;-) Het enige nadeel (vind ik) is dat je van de de ingescande documenten even de eigenschappen moet bewerken om ze te kunnen gebruiken als 'normale' gebruiker.
nahjo
Junior
Junior
Berichten: 37
Lid geworden op: Vr 23 Okt 2015, 12:45

Re: brother dcp 195 c installatie lukt niet.

Berichtdoor nahjo » Zo 05 Feb 2017, 12:19

@Wilfried1954
Ik las ergens dat de Brother schanner by default alleen werkt onder gksudo maar om als gewone gebruiker te kunnen scannen zouden deze stappen gevolgd moet worden:
http://support.brother.com/g/s/id/linux ... edirect=on
Heb zelf geen Brother scanner maar misschien zou jij dit kunnen testen.
LM18.3xfce
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: brother dcp 195 c installatie lukt niet.

Berichtdoor Pjotr » Zo 05 Feb 2017, 12:51

De scanner krijg je waarschijnlijk zo aan de praat, zonder gksudo:
https://sites.google.com/site/computertip/5
(vanaf stap 9)

Ik heb het onlangs bij iemand met een Brother multifunctional, prima kunnen oplossen zo. :)
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: brother dcp 195 c installatie lukt niet.

Berichtdoor Wilfried1954 » Zo 05 Feb 2017, 18:06

Ik zal allebei nog eens proberen en zal het laten weten.
Gebruikersavatar
PoppeSchuitema
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 27
Lid geworden op: Ma 13 Mei 2013, 08:42

Re: brother dcp 195 c installatie lukt niet.

Berichtdoor PoppeSchuitema » Zo 05 Feb 2017, 22:05

Bij mij werkt dat niet, ik zal iets anders moeten verzinnen
Lenovo B50-30; CPU:Intel Celeron (R) N2815 1,86 GHz; MB: ; RAM:DDR3 4 GB; Algemeen PnP-beeldscherm Intel HD Grafics; SSD: Crucial MX300; Windows 10, Linux Mint 21-1 Cinnamon-Ulyana ;
ramonaastone
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: Za 28 Jan 2017, 16:59

Re: brother dcp 195 c installatie lukt niet.

Berichtdoor ramonaastone » Wo 08 Feb 2017, 07:19

Bij mij werkte deze ook niet. Ik denk dat ik maar gksudo blijf gebruiken. Soms moet je je ergens bij neer leggen.

tanx
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: brother dcp 195 c installatie lukt niet.

Berichtdoor Joan » Wo 08 Feb 2017, 15:27

In de link die nahjo op Zo 05 Feb 2017, 07:19 aangeeft wordt onder anderen een toevoegingen geplaatst in de file /lib/udev/rules.d/40-libsane.rules die de gebruikersrechten op 0666 zet (lezen en schrijven).
Zoals de beschrijving van Pjotr al aangeeft gebruikt Mint 18.x soms andere locaties. Wat ik van deze beschrijving begrijp is dat er een verwijzing wordt gemaakt naar de juiste locatie. Als de Brother echter niet in /lib/udev/rules.d/40-libsane.rules staat vermeld zal dat ook niet werken.
Dus eerst even kijken of er een vermelding voor de Brother in /lib/udev/rules.d/40-libsane.rules staat.

Het lijkt er op dat het voor een usb aansluiting is bedoeld. Ik kan niet verklaren of het ook via een netwerk werkt.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
SpideyWestland
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 26
Lid geworden op: Wo 08 Aug 2018, 20:57

Re: brother dcp 195 c installatie lukt niet.

Berichtdoor SpideyWestland » Di 28 Aug 2018, 18:04

Bij mij is het vanmiddag op een laptop met LM19 gelukt.
Kijk op: https://tutorialforlinux.com/2016/06/17 ... asy-guide/

Echter het scannen gaat nog niet.

Wie kan mij verder helpen.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 800
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: brother dcp 195 c installatie lukt niet.

Berichtdoor DeBaas » Di 04 Sep 2018, 11:34

Open Gebruikers en groepen (paswoord)
Klik op je gebruikersnaam
Klik rechts naast Groepen op de lijst met groepen
Scrol in de nu zichtbare lijst naar beneden en zet het vinkje aan bij scanner
OK
test... test... test.
steef76
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: Wo 10 Apr 2019, 10:07

Re: brother dcp 195 c installatie lukt niet.

Berichtdoor steef76 » Wo 10 Apr 2019, 10:21

hallo,

Ik heb onlangs ook een brother printer/scanner gekocht, en de tips van Pjotr om de scanner te installeren werkte bij mij niet.
Maar ik heb een andere oplossing gevonden, een hele makkelijke.
Het enige wat u hoeft te doen is het pakket libsane-extras te installeren. Dat kan heel makkelijk met het terminalvenster:

sudo apt-get install libsane-extras

Hierna een keertje de computer opnieuw laten opstarten en u kunt gewoon scannen met simplescan, Xsane of zelfs met LibreOffice.
Ik heb het nu op meerdere computers getest en ik heb er geen problemen meer mee gehad.

Met vriendelijke groet,

Steven

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten