desktop sluit soms niet af

Allerhande Hardware vragen
Frank47
Nieuweling
Nieuweling

desktop sluit soms niet af

Berichtdoor Frank47 » Wo 27 Jun 2018, 12:30

Op alle in huis zijnde computers gebruik ik naar volle tevredenheid Linux Mint, op een desktop gebruik ik al geruime tijd Linux Mint 18.3 Cinnamon.

De laatste 2 maanden gebeurde er zo'n beetje 1 op de 4-5 keer iets bijzonders: het afsluiten lukte niet. Uiteindelijk moest ik dan de desktop geforceerd afsluiten.
Bij het overzicht van het afsluitproces (Esc geeft een hier een overzicht van) zag ik naast alle OK's ook een FAILED staan bij het ontkoppelen van 1 van de harde schijven. 1 maand geleden onderzocht ik dat wat verder en zag een vinkje staan bij de optie "opstartschijf" , terwijl deze schijf geen opstartschijf is (hoe dit ooit gekomen is is mij een raadsel: ik gebruik een SSD als opstartschijf en de bewuste dataschijf heeft nooit als opstartschijf gefunctioneerd). De schijf bevat verder geen fouten.

Het leek alsof daarmee het probleem was opgelost, maar vanmorgen, na misschien wel 50 nieuwe starts kwam het probleem terug. (Neen het vinkje opstartschijf stond nu uit).

Verdere info: de harde schijven worden automatisch aangekoppeld via aanpassing van het fstab bestand.

Het is natuurlijk geen grote ramp, maar komt dit probleem iemand bekend voor?

Frank
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Re: desktop sluit soms niet af

Berichtdoor Joan » Wo 27 Jun 2018, 23:59

Wat bedoel je met "de harde schijven worden automatisch aangekoppeld"? Normaal koppel je partities en niet de schijven.

In fstab staan alleen de partities van het systeem en de swap. Daarnaast kan er nog een /home partities in vermeld staan. Ook servers kunnen in fstab worden geactiveerd.
Met het programma "Schijven" kan het aankoppelen van partities worden geautomatiseerd.
De rest van de schijfpartities kan worden gekoppeld door middel van Bestandsbeheer in de tab "Bewerken" bij het onderdeel "Gedrag" sectie "Afhandelen van media".

Fstab is een systeem programma dat het eerste werk doet. De andere programma zijn aanvullingen daarop.
Het lijkt mij duidelijk dat dubbel aankoppelen van partities voor problemen kan zorgen.
Zet daarom niet meer koppelopties in fstab dan stikt noodzakelijk is.

Elke partitie van een aangesloten opslagapparaat zal in bestandsbeheer worden getoond onder "Apparaten". Gekoppelde partities worden daarbij met een 'afkoppel' symbool getoond.
Mint 19 Cinnamon 64bit , kernel 4.15 + gezamenlijke home voor LM 17.x - 18.x - 19

Terug naar “Hardware en Drivers”