Haperende videoclips

Allerhande Hardware vragen
edu

Haperende videoclips

Berichtdoor edu » Za 11 Aug 2018, 12:07

Sommige (niet alle) videoclips haperen bij het afspelen met "VLC Media Player 2.1.6 Rincewind".
Afspelen met het prog "Video's 3.10.1" van Totum geeft vrijwel nooit problemen.
Ik geef echter de voorkeur aan VLC.

Specificaties:
Laptop ACER 3692WLMi
Intel Celeron M processor 420 (1,6 GHz, 533MHZ, 1MB L2 cache)
Intel Graphics Media Accelerator 950
80GB HDD
1024MB DDR2

Invoeren van "~ $ inxi -Fxz" in terminal geeft onderstaande specs weer:

Kernel: 4.4.0-131-generic i686 (32 bit gcc: 4.8.4)
Desktop: MATE 1.12.0 (Gtk 3.10.8~8+qiana)
Distro: Linux Mint 17.3 Rosa
CPU: Single core Intel Celeron M 420 (-UP-) cache: 1024 KB flags: (nx pae sse sse2 sse3) bmips: 3192 speed: 1596 MHz (max)
Graphics:
Card: Intel Mobile 945GM/GMS 943/940GML Express Integrated Graphics Controller
bus-ID: 00:02.0
Display Server: X.Org 1.15.1 drivers: intel (unloaded: fbdev,vesa)
Resolution: 1280x800@60.0hz
GLX Renderer: Mesa DRI Intel 945GM x86/MMX/SSE2
GLX Version: 1.4 Mesa 10.1.3 Direct Rendering: Yes

Is er nog redding mogelijk en/of een manier om dit probleem te verhelpen?
mvgr
Ed
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Haperende videoclips

Berichtdoor Pjotr » Za 11 Aug 2018, 12:46

Probeer eens wat visuele effecten uit te schakelen in MATE. Of de kortste klap: installeer Mint 19 Xfce over die ouwe 17.3 heen.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

Re: Haperende videoclips

Berichtdoor Maik » Zo 12 Aug 2018, 15:09

Van een oudere zwakke laptop of netbook moet je geen wonderen meer verwachten tegenwoordig. Linux op zich lijkt zwaarder te worden en draait niet echt soepel meer op oudere hardware met MATE of Xfce. Overigens wordt Van de 1 GB die erin zit ook nog een stukje gebruikt als video geheugen voor de grafische kaart, dus je houdt in de meeste gevallen minder geheugen over voor de rest van je systeem.

Ik heb hier een netbook, aangeschaft in 2009, met een Intel Atom 1.6 Ghz processor, 1 GB RAM en een Intel Mobile 945GSE Graphics card en heb moeite met verschillende distro's om ze soepel draaiende te krijgen met Xfce. Van mijn 1 GB RAM blijft er door het gedeelde video geheugen maar rond de 986 MB RAM over. Dan gaat daar nog, met verschillende services uitgeschakeld inclusief de update manager van Mint, 188,5 MB af na het opstarten van het systeem. Dus er blijft niet echt veel over. Hardwarematig is de netbook nog in orde. In 2009 draaide ik op dat ding Ubuntu en Mint met Gnome2 en Compiz, kon ik zonder moeite surfen op het web etc. maar anno 2018 lijkt het alleen nog geschikt voor wat muziek luisteren of notities op te maken. Ook andere meer lichtere distro's met andere desktop omgevingen zoals Fluxbox of Rox is niet echt om over naar huis te schrijven.

Ik betwijfel daarom of de laptop van 2007 met die specificaties nog goed werkende te krijgen is tenminste als het deze is: https://tweakers.net/pricewatch/150242/ ... ificaties/
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen
edu

Re: Haperende videoclips

Berichtdoor edu » Ma 13 Aug 2018, 18:01

Probeer eens wat visuele effecten uit te schakelen in MATE. Of de kortste klap: installeer Mint 19 Xfce over die ouwe 17.3 heen.
Bedankt voor je reactie
Heb je advies om Mint 19 Xfce te installeren opgevolgd. Ga zien of dat een verbetering oplevert.
Nog ff het "Direct-doen-lijstje" afwerken...
Ik betwijfel daarom of de laptop van 2007 met die specificaties nog goed werkende te krijgen is tenminste als het deze is: https://tweakers.net/pricewatch/150242/ ... ificaties/
En Maik, het is idd de laptop die je hebt aangegeven...
De Mint versie 17.3 Rosa gaf overigens verder weinig problemen.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 895
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Haperende videoclips

Berichtdoor dirkjanl » Ma 13 Aug 2018, 18:20

Als dit vloeken in de kerk is, verwijder het dan maar, maar ik heb op een 12 jaar oude oude laptop LXLE gezet (1 GB Ram, 80 GB HDD). Vind het prima werken.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
edu

Re: Haperende videoclips

Berichtdoor edu » Di 14 Aug 2018, 11:47

Heb LM 19 Tara 32bits geinstalleerd, de 64bits versie wilde niet installeren. Klopt dat?
Van een oudere zwakke laptop of netbook moet je geen wonderen meer verwachten tegenwoordig. Linux op zich lijkt zwaarder te worden en draait niet echt soepel meer op oudere hardware/
Volgens mij is het juist de kracht van Linux (Ubuntu) dat het op oudere pc' s en laptops kan geinstalleerd waar Windows niet meer op werkt.
Wat dat betreft dus helemaal eens met Dirkjanl
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

Re: Haperende videoclips

Berichtdoor Maik » Di 14 Aug 2018, 12:16

Wat bij jullie misschien goed werkt werkt in ieder geval niet goed meer op mijn netbook terwijl deze nieuwer is dan jullie laptops/pc's. Dat is mijn persoonlijke ervaring. Er is zoveel verschillende hardware wat veel verschillende problemen en gebruikers ervaring geeft.
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen
Gebruikersavatar
Jane
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 17
Lid geworden op: Do 09 Aug 2018, 10:47
Locatie: België

Re: Haperende videoclips

Berichtdoor Jane » Wo 15 Aug 2018, 07:40

De eerste PC dat ik ooit heb gekocht voor thuis hmm PC eerder een laptop Siemens Fujitsu in 2005 XP Windows die had amper een halve GB ( 500 mb ) werkgeheugen Ram , dat ding heb ik al lang niet meer .
Stel dat ik die nog had , weet het niet ??? maar denk dat de lichtste Linux erop zetten een probleem zou zijn
Lenovo Thinkcentre M70 , Intel Core2Duo E5300  , 8 GB Ram , 160 HDD ,Intel Corporation 4 Series Chipset Integrated Graphics Controller

Mint 20 Cinnamon ( 64 )
edu

Re: Haperende videoclips

Berichtdoor edu » Wo 15 Aug 2018, 08:59

Maikel / Jane
Ik adviseer jullie een nieuw topic op te starten.
Vermeld de specificaties van je laptop of pc en vraag welke distro geschikt is en wat je eventueel nog zou kunnen doen deze geschikt te maken.*
De discussie hier voortzetten zal jullie niet verder helpen.

* Zo is het vaak mogelijk je RAM-geheugen uit te breiden. Vaak zijn er nog 1 of 2 slots vrij. Ik heb de oorspronkelijke 500MB met 1GB kunnen uitbreiden tot 1,5GB
Succes
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

Re: Haperende videoclips

Berichtdoor Maik » Wo 15 Aug 2018, 10:33

edu,

Ik weet dat je het goed bedoelt maar ik loop al jaren mee in de linux wereld, vind mijn weg er wel in en heb door de jaren heen bijna of zelfs meer dan de helft van de distrowatch lijst doorgewerkt aan distributies, daarvoor hoef ik mijn specs niet te posten. Ervaring genoeg dus om een geschikte distro te vinden maar dat wat ik wil is er niet. Hier laat ik het ook verder bij.
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen
Leon

Re: Haperende videoclips

Berichtdoor Leon » Wo 15 Aug 2018, 12:37

Atom processors zijn ruk. Ik heb zowel een netbook met een mobile Celeron 1 GB ram en 1 met een quad? core Atom 2 GB ram gehad. De Celeron presteerde beter met xp in virtualbox dan de Atom.
edu

Re: Haperende videoclips

Berichtdoor edu » Wo 15 Aug 2018, 16:23

Leon / Maik,
Mss leuk om te weten, maar voor mijn topic totaal oninterresant....!
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

Re: Haperende videoclips

Berichtdoor Maik » Wo 15 Aug 2018, 17:04

Dat kan.... daarom maar terug ontopic:
Heb LM 19 Tara 32bits geinstalleerd, de 64bits versie wilde niet installeren. Klopt dat?
Ja dat klopt want de Celeron processor in dat oude laptopje van je is 32 bit. Daar had je achter kunnen komen door even wat verder te kijken en bijvoorbeeld te zoeken naar het processor type: https://ark.intel.com/products/27149/In ... 33-MHz-FSB
Advanced Technologies

Intel® Turbo Boost Technology ‡ No
Intel® Hyper-Threading Technology ‡ No
Intel® Virtualization Technology (VT-x) ‡ No
Intel® 64 ‡ No
Instruction Set 32-bit
Idle States No
Enhanced Intel SpeedStep® Technology No
Intel® Demand Based Switching No
Of door in de terminal in te geven:

Code: Selecteer alles

getconf LONG_BIT
Dit laat zien of je processor 32 of 64 bit is en weet je in het vervolg welke versie je moet pakken voor je computer.
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen
edu

Re: Haperende videoclips

Berichtdoor edu » Do 16 Aug 2018, 06:58

@Maik
OK, bedankt voor de tip ;-)

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten