Samsung Xpress M2070W scanner wordt niet herkend

Allerhande Hardware vragen
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: Samsung Xpress M2070W scanner wordt niet herkend

Berichtdoor peer » Vr 21 Sep 2018, 13:07

ik had vuescan gedownload van de website van de fabrikant: https://www.hamrick.com/
Dit bestand vuex6496.tgz is een archiefbestand dat je kunt uitpakken.
Je krijgt dan een directory /vuescan met daarin vier bestandend.
Als je dubbelklikt op het bestand vuescan wordt het programma direct gestart.
Je krijgt een popup om te registreren maar dat doe je niet dus klik je op continue.
Ik zie dan direct dat die mijn scanner heeft gevonden en als ik op de button 'scan' klik dan gata die direct scannen.
Tijdens de scan breek ik die weer af.

Daarna kan ik met simple-scan of skanlite normaal scannen!!!!! Helaas moet dit telkens weer opnieuw gedaan worden als de computer opnieuw wordt opgestart.
Ik vermoed dat vuescan een environmentvariable creeert zoals op de site van sane: http://www.sane-project.org/ bij note 3 te lezen is.
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: Samsung Xpress M2070W scanner wordt niet herkend

Berichtdoor peer » Vr 21 Sep 2018, 13:09

Je kan je scanner dus testen met vuescan. Hiervoor hoef je niets te installeren.

Toen dit bij mij bleek te werken heb ik daarna zelf de environmentvariable gedefinieerd in een opstartscript (kan alleen niet meer terugvindn hoe ik dit precies gedaan heb en welk opstartscript ik hiervoor gebruikt heb).
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
slowfox
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 13
Lid geworden op: Di 28 Aug 2018, 11:51

Re: Samsung Xpress M2070W scanner wordt niet herkend

Berichtdoor slowfox » Za 22 Sep 2018, 17:21

Scannen met Vuescan lukt bij mij.
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: Samsung Xpress M2070W scanner wordt niet herkend

Berichtdoor peer » Zo 23 Sep 2018, 08:42

dan heb je kans dat het net als bij mij met de usb te maken heeft. Dan moet je de environmentvariable 'SANE_USB_WORKAROUND=1'definieren.

Ik heb dit als volgt gedaan
Met een texteditor heb ik een script gemaakt met de naam 'mijnopstartscript.sh'. De tekst in dit script is:

#!/bin/bash
# mijn opstartscript

# kopieer script als root naar /etc/init.d/
# dan: sudo update-rc.d mijnopstartscript.sh defaults

# set environment variable voor ssanner
export SANE_USB_WORKAROUND=1


De eerste en de laatste regel zijn noodzakelijk. De eerste regel vertelt dat het een script is. Op de laatste regel wordt de variable gedefinieerd. De andere regels zijn voor mijzelf om het script te begrijpen. Er staat ook in wat je moet doen.
Je kopieert het bestand 'mijnopstartscript.sh' naar de directory '/etc/init.d/'. Hiervoor heb je root-rechten nodig.
Daarna typ je in de terminal het commando: 'sudo update-rc.d mijnopstartscript.sh defaults'.

Als je daarna de pc opnieuw opstart dan wordt bij de environmentvariable gedefinieerd en zou je gewoon moeten kunnen scannen.
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: Samsung Xpress M2070W scanner wordt niet herkend

Berichtdoor peer » Zo 23 Sep 2018, 10:53

Je kan zien welke environment variabelen er zijn met het command 'env' of 'printenv'.
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
CmeCu
Junior
Junior
Berichten: 34
Lid geworden op: Wo 19 Sep 2018, 15:36

Re: Samsung Xpress M2070W scanner wordt niet herkend

Berichtdoor CmeCu » Ma 24 Sep 2018, 11:47

@peer
Bedankt voor je duidelijke aanwijzingen. Helaas heeft het geen resultaat gehad. Xsane heb ik geprobeerd, maar zoals het bijgevoegde .png laat zien (?) is mijn scanner niet gevonden.
Vuescan heb ik, anders dan jij aanbeveeld wel geinstalleerd maar ook zonder resultaat.
Ik vraag mij af: zou Mint 18 mijn scanner wel herkennen?
-Mint 19 Cinnamon + VBox (Mint Xfce),-Xubuntu 19.10, -Ubuntu 18.04.4 en -Windows 8.1 op: Lenovo Z710
CmeCu
Junior
Junior
Berichten: 34
Lid geworden op: Wo 19 Sep 2018, 15:36

Re: Samsung Xpress M2070W scanner wordt niet herkend

Berichtdoor CmeCu » Ma 24 Sep 2018, 11:57

.png wordt niet weergegeven, proberen of de .jpg versie wel lukt
-Mint 19 Cinnamon + VBox (Mint Xfce),-Xubuntu 19.10, -Ubuntu 18.04.4 en -Windows 8.1 op: Lenovo Z710
CmeCu
Junior
Junior
Berichten: 34
Lid geworden op: Wo 19 Sep 2018, 15:36

Re: Samsung Xpress M2070W scanner wordt niet herkend

Berichtdoor CmeCu » Ma 24 Sep 2018, 12:20

@DeBaas
Download] ⇔ Print and Scan Driver, V (1.00.39_01.17) – (Linux) x32-bit / x64-bit – Size (14.72 MB).

Pak het bestand uit in, bijvoorbeeld, Downloads
open een terminal Ctrl+T
ga naar de uld map cd ~/Downloads/uld

sudo ./install.sh

sluit de terminal.

Ga naar gebruikers en voeg jezelf toe aan de groep scanners, zoals eerder beschreven.
Hoe ga ik naar de uld map cd ~/Downloads/uld ? (in een Terminal geprobeerd maar map wordt niet herkend of bestaat niet, of:
Opdracht 'uld' niet gevonden, bedoelde u wellicht:

opdracht 'ul' van deb bsdmainutils
opdracht 'gld' van deb postfix-gld
opdracht 'umd' van deb node-umd
opdracht 'ld' van deb binutils
opdracht 'wld' van deb wcc
opdracht 'bld' van deb bld

Probeer: sudo apt install <deb name>
Kan ik iets met de laatste sudo apt install aanwijzing?
-Mint 19 Cinnamon + VBox (Mint Xfce),-Xubuntu 19.10, -Ubuntu 18.04.4 en -Windows 8.1 op: Lenovo Z710
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: Samsung Xpress M2070W scanner wordt niet herkend

Berichtdoor peer » Ma 24 Sep 2018, 12:31

He, ik had een reactie gemaakt en die is er niet doorgekomen. Daarom nog maar eens.
Als het je niet lukt zoals ik het gedaan heb dan weet ik het ook niet.
Als je een scan gemaakt hebt met vuescan, kun je daarna wel met Xsane scannen????
Als je virtualbox hebt dan kun je daarin experimenteren met verschillende distributies.
Ik werk met kubuntu 18.04. Daarin had ik problemen met scannen.
Ik heb kubuntu ook in virtualbox geïnstalleerd en in virtualbox werkte mijn scanner direct out of the box.

Of de scanner werkt heeft niet direct met het os te maken maar met het stuurprogramma van SANE. In mei 2017 is het stuurprogramma SANE- BACKENDS-1.0.27 vrijgegeven. Hierin is de USB-workaround weggehaald. Deze versie zorgt voor de usb-problemen met scanners. De versie daarvoor SANE_BACKENDS-1.0.25 bevat de USB-workaround wel.
Oplossing is dus het definieren van de sane environment variable of terug gaan naar het vorige stuurprogramma (weet echter niet hoe je dit moet doen).

Oh, ja,
het definiëren van de sane enviroment variable in de terminal en daarna scannen lukte mij niet. Het werkte pas toen ik de environmentvariable in het opstartscript definieerde. Weet ook nie waraom. Ik ben al lang blij dat het werkt.
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: Samsung Xpress M2070W scanner wordt niet herkend

Berichtdoor peer » Ma 24 Sep 2018, 12:57

@slowfox: had je deze link gezien???:
http://how-to-make.website/ubuntu/how-t ... on-ubuntu/
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: Samsung Xpress M2070W scanner wordt niet herkend

Berichtdoor peer » Ma 24 Sep 2018, 13:08

@CmeCu:
Mint is gebaseerd op ubuntu dus wellicht kun je wat met de volgende link:
https://tutorialforlinux.com/driver-eps ... d-install/
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
CmeCu
Junior
Junior
Berichten: 34
Lid geworden op: Wo 19 Sep 2018, 15:36

Re: Samsung Xpress M2070W scanner wordt niet herkend

Berichtdoor CmeCu » Ma 24 Sep 2018, 14:48

@peer
Xsane / Imagescan / Scannen herkennen de scanner in Mint19 niet! Het printgedeelte doet het wel.
Bij de andere besturingssystemen die ik heb doet het scannen het wel. Als ik me goed herinner had Ubuntu 18 dit probleem ook maar andere commando’s werkte niet, daarom heb ik Ubuntu 18 verwijderd.

Dank voor deze Link: https://tutorialforlinux.com/2018/09/12 ... nt-19-lts/

Helaas! De installatie opnieuw uitgevoerd, het installeren van install.sh lukt niet:

dpkg-deb: fout: '/home/cme-mint-19/Downloads/imagescan-bundle-linuxmint-18-1.3.37.x64.deb/core/imagescan_3.47.0-1epson4linuxmint18_amd64/conffiles' is geen archief-bestandsoort van Debian
dpkg-deb: fout: '/home/cme-mint-19/Downloads/imagescan-bundle-linuxmint-18-1.3.37.x64.deb/core/imagescan_3.47.0-1epson4linuxmint18_amd64/conffiles' is geen archief-bestandsoort van Debian
dpkg-deb: fout: '/home/cme-mint-19/Downloads/imagescan-bundle-linuxmint-18-1.3.37.x64.deb/core/imagescan_3.47.0-1epson4linuxmint18_amd64/md5sums' is geen archief-bestandsoort van Debian
dpkg-deb: fout: '/home/cme-mint-19/Downloads/imagescan-bundle-linuxmint-18-1.3.37.x64.deb/core/imagescan_3.47.0-1epson4linuxmint18_amd64/md5sums' is geen archief-bestandsoort van Debian
dpkg-deb: fout: '/home/cme-mint-19/Downloads/imagescan-bundle-linuxmint-18-1.3.37.x64.deb/core/imagescan_3.47.0-1epson4linuxmint18_amd64/control.tar.gz' is geen archief-bestandsoort van Debian
dpkg-deb: fout: '/home/cme-mint-19/Downloads/imagescan-bundle-linuxmint-18-1.3.37.x64.deb/core/imagescan_3.47.0-1epson4linuxmint18_amd64/control.tar.gz' is geen archief-bestandsoort van Debian
dpkg-deb: fout: '/home/cme-mint-19/Downloads/imagescan-bundle-linuxmint-18-1.3.37.x64.deb/core/imagescan_3.47.0-1epson4linuxmint18_amd64/debian-binary' is geen archief-bestandsoort van Debian…… enz.

Debian? pakt daarom het dpkg niet?

Mogelijk dat ik de installatie van de Epson Scan drivers niet correct heb gedaan. De manier waarop ik deze kan installeren is mij niet geheel duidelijk. Daarom kijk ik naar de aanwijzingen van DeBaas.
Wat ik niet begrijp is: ga naar de uld map cd ~/Downloads/uld in de Terminal.
Hoe doe ik dat?

Erg bedankt voor je reactie
-Mint 19 Cinnamon + VBox (Mint Xfce),-Xubuntu 19.10, -Ubuntu 18.04.4 en -Windows 8.1 op: Lenovo Z710
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: Samsung Xpress M2070W scanner wordt niet herkend

Berichtdoor peer » Ma 24 Sep 2018, 15:16

Mint is gebaseerd op Ubuntu. Ubuntu is weer gebaseerd op Debian.
Ik denk dat er iets fout gaat bij de installatie.

Installeren van een .deb bestand kan bij mij gewoon door er op te dubbelklikken in de filemanager. Dat kan in mint toch ook??

alternatief:
Open de directory /home/cme-mint-19/Downloads/ in de terminal (ik ga in de filemanager naar de directory en open daar de terminal)
geef het commando:
sudo dpkg -i imagescan-bundle-linuxmint-18-1.3.37.x64.deb

In de terminal heeft als voorbeeld dat je beter kan zien wat er goed dan wel fout gaat.

Wellicht heet DeBaas nog ondersteuning???
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
CmeCu
Junior
Junior
Berichten: 34
Lid geworden op: Wo 19 Sep 2018, 15:36

Re: Samsung Xpress M2070W scanner wordt niet herkend

Berichtdoor CmeCu » Ma 24 Sep 2018, 16:32

@peer alweer bedankt voor je reactie.

Je denkt dat er iets mis gegaan bij de installatie van Mint 19? Er is nog iets vreemds: als ik minimaliseer is dat nergens meer terug te vinden. Als voorbeeld FireFox of LibreOffice heb geopend. Minimaliseren levert geen driehoekje bij het pictogram of in de bovenbalk waar het programma ‘aanklikbaar’ en daarmee opent. Vreemd. Hoe minimaliseert Mint19?

Als ik je goed begrijp: de map ‘Downloads’ heb ik geopend met de Terminal. Heb aldaar het commando gegeven, resultaat:

cme-mint-19@cme-mint19:~/]Downloads$ sudo dpkg -i imagescan-bundle-linuxmint-18-1.3.37.x64.deb
[sudo] wachtwoord voor cme-mint-19:
dpkg: fout: archief 'imagescan-bundle-linuxmint-18-1.3.37.x64.deb' is geen gewoon bestand
cme-mint-19@cme-mint19:~/Downloads$

Waar zit de fout?
-Mint 19 Cinnamon + VBox (Mint Xfce),-Xubuntu 19.10, -Ubuntu 18.04.4 en -Windows 8.1 op: Lenovo Z710
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: Samsung Xpress M2070W scanner wordt niet herkend

Berichtdoor peer » Ma 24 Sep 2018, 16:43

dan klopt er dus iets niet met het bestand.
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten