Beelschermdriver probleem in Linux Mint 9

Allerhande Hardware vragen
Bommel
Nieuweling
Nieuweling

Beelschermdriver probleem in Linux Mint 9

Berichtdoor Bommel » Do 06 Mei 2010, 20:32

Ik heb Linux Mint 9 gedownload en kom daar exact hetzelfde probleem tegen dat ik ook met Ubuntu 10.04 heb met mijn externe Philips beeldscherm.
Mijn HP laptop heeft een defect beeldscherm. het linkerdeel is nog goed, de rechter helft geeft alleen strepen maar geen leesbaar/bruikbaar beeld meer. Daarom hangt er permanent een externe 22" Philips TFT monitor aan.
In Ubuntu 9.10 en Linux MInt 8 heb ik een fantastisch strak beeld. (verder praat ik nu niet meer over Ubuntu, dat is exact gelijk aan het Mint verhaal ;D )
Start ik nu de live CD van Linux Mint 9 op dan heb ik op de goede helft van mijn HP laptop monitor een goed strak beeld. Mijn conclusie is dus dat de driver voor de video kaart goed is.
De Philips monitor staat van links naar rechts te golven en geeft een vrijwel onwerkbaar trillend beeld. In het midden lijken een paar pixels strak te staan maar dan wordt het snel erger en aan de buiten randen is het beeld compleet onleesbaar.
Heeft iemand enig idee waar dit gevonden en opgelost kan worden?
Bommel
Nieuweling
Nieuweling

Re: Beelschermdriver probleem in Linux Mint 9

Berichtdoor Bommel » Do 13 Mei 2010, 22:44

Ik ben er inmiddels uit dat het aan de videokaart ligt. Er zit een Ati Radeon Mobility X1600 in die laptop.
Op een andere pc met dezelfde monitor er aan doet Linux Mint 9 het wel goed.
Zijn er 'propriety' drivers te krijgen voor deze videokaart, zodat ik alsnog over kan naar Linux Mint 9?
Wamukota
Senior
Senior

Berichtdoor Wamukota » Vr 14 Mei 2010, 09:55

Ook hier effe melden dat Linux Mint 9 nog niet uit is. Je draait de RC en je doet dat op eigen risico.

Wat je wel kan doen is je bug doorspelen aan de Linux Mint developpers zodat zij dat kunnen oplossen voor de 9 uitkomt.
Bommel
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Bommel » Vr 14 Mei 2010, 18:00

Oké
Ga ik doen. Ter info. Het zelfde speelt ook in Ubuntu 10.04 die wel officieel uit is. Maar ik blijf sowieso liever bij Mint ;D
midas
Senior
Senior

Berichtdoor midas » Vr 14 Mei 2010, 23:12

Bommel, de X1600 is een oudere ATI-kaart die niet meer ondersteund wordt bij het uitbrengen van linux-drivers door ATI zelf. Dat betekent dat je volledig bent aangewezen op opensource Radeon-drivers. Die zijn helemaal zo gek niet en bieden alleen geen volledige 3D-ondersteuning. Zorg ook dat je de desktopeffecten altijd helemaal uit hebt staan.

De opensource Radeon-drivers worden trouwens wel telkens beter doordat ATI de gegevens beschikbaar stelt van oudere kaarten aan de opensource gemeenschap. Is dus een probleem zowel voor Mint als Ubuntu...maar mogelijk wordt het in de nabije toekomst opgelost.

Terug naar “Hardware en Drivers”