AMD of Intel

Allerhande Hardware vragen
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

AMD of Intel

Berichtdoor Mogenblue » Za 29 Sep 2018, 10:05

Ik ben van plan om volgend jaar zelf een nieuwe computer in elkaar te zetten, voor het eerst, en twijfel nog tussen een AMD of Intel platform.

Mijn belangrijkste vraag is of je Linux zonder meer op een amd platform kan zetten. Als ik op de website van linux mint kijk zie ik daar bij de downloads geen onderscheid tussen amd en intel. Kan ik er dan van uitgaan dat als ik de iso op een usb stick heb gezet dat deze dan zelf uitzoekt welke drivers en kernels er nodig zijn voor de gevonden processor en chipset?

Ik heb op tweakers een paar wenslijstjes gemaakt en op dit moment komt amd er als een interessant alternatief uit. Het verhaal over processor snelheid en aantal cores is een beetje genuanceerd. Snelheid heb je nodig om met name javascript op webpagina's uit te voeren. Meer cores is vooral goed voor spreadsheets.

Benchmarks: web-browsing en Microsoft Office (Word en Excel 2016)

Ik ga geen bijzondere dingen doen, voornamelijk spreadsheets en webbrowsen met firefox. Dus misschien is het best wel leuk om eens met amd te gaan werken. Ik ben er wel een beetje huiverig voor omdat ik een aantal reviews heb gelezen waar ze flinke problemen hadden om het systeem aan de praat te krijgen. Om die reden zou ik voor de zekerheid liever iets meer betalen en dan maar een intel nemen.

Voor wie geïnteresseerd is hier mijn wenslijstjes:
https://tweakers.net/gallery/1118531/wenslijst/

Als ik zo naar de prijsontwikkelingen kijk zijn de prijzen van processoren, geheugen en opslag het meest veranderlijk.
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: AMD of Intel

Berichtdoor Pjotr » Za 29 Sep 2018, 10:20

AMD of Intel, dat maakt allemaal niets uit. Let alleen op de prijs/prestatie-verhouding.

Overigens raad ik aan om spul te kopen dat al enige tijd op de markt is; Linux loopt altijd een paar maanden achter op Windows, met stuurprogramma's voor splinternieuwe apparatuur. Bijkomend voordeel: ouder spul is een stuk goedkoper, terwijl Linux lichtgewicht genoeg is om ook daarop prima te draaien. :D

Zelf koop ik altijd, als ik een nieuwe flaptop of bureaucomputer wil hebben, simpelweg de allergoedkoopste die er te krijgen is. Ongeacht merk of samenstelling. Zoals gezegd: dat is het voordeel van een lichtgewicht-besturingssysteem erop gooien....

Het enige wat ik extra doe, is dat ik de hoeveelheid RAM-geheugen die er standaard in zit, verdubbel. Met het oog op de verre toekomst. RAM-uitbreiding is de "armeluis-opwaardering": het meeste effect voor de minste hoeveelheid geld.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: AMD of Intel

Berichtdoor Mogenblue » Za 29 Sep 2018, 11:10

Voor het RAM heb ik aan 4GB eigenlijk wel genoeg. Mijn systeem gebruikt zelden meer dan 2,5 GB.
Maar ik heb wel begrepen dat met dual channel je systeem wat sneller wordt. Minder als 4GB is bijna niet meer te vinden dus dan ga ik maar voor 2x 4GB.

De grote Tweakers-geheugentest
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: AMD of Intel

Berichtdoor Mogenblue » Zo 30 Sep 2018, 20:02

@Pjotr

Zelf zit ik ook meestal aan de onderkant van het markt segment. Maar ik ga de componenten verspreid over een aantal maanden inkopen. Dan is het veel beter op te brengen, en misschien zelfs nog een beetje op te rekken.
Behuizing en voeding variëren niet zoveel in prijs. Processor en geheugen des te meer. Het kan lonen om die twee het laatst te kopen, maar processoren zijn toch ook best waardevast. Al zijn ze dan een paar jaar op de markt, ze blijven nog steeds hun waarde houden, als ze al te krijgen zijn. En de ene is de andere niet.

Op Components for Processor kun je nagaan of een bepaalde processor al succesvol gebruikt is voor Ubuntu. Dan zal het voor mint toch ook wel moeten werken.

Met die pricewatch van tweakers of hardware.info kom je een heel eind.
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: AMD of Intel

Berichtdoor Pjotr » Zo 30 Sep 2018, 21:17

Die certificatie zegt niet zoveel; over het algemeen is die verre van compleet. Ik let er zelf dus nooit op. ;)
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: AMD of Intel

Berichtdoor Mogenblue » Zo 30 Sep 2018, 21:35

Een betrouwbare winkel waar je je geld terugkrijgt als het niet werkt is ook heel wat waard.
Gebruikersavatar
kfboerne
Junior
Junior
Berichten: 47
Lid geworden op: Ma 20 Aug 2018, 16:13

Re: AMD of Intel

Berichtdoor kfboerne » Wo 03 Okt 2018, 17:13

Zo ongeveer een jaar geleden was er behoorlijke commotie omtrent Meltdown/Spectre mbt CPU's (https://meltdownattack.com/). Op het Ubuntu-forum was er toen een interessant topic met voor zover ik mij kan herinneren ook bijdragen van jou Pjotr. Helaas is dat topic op dit moment niet te lezen aangezien het Ubuntu forum nog steeds platligt.
Nou ben ik geen expert op dit gebied, maar teneinde de gevaren te beteugelen, werd toen geadviseerd om de microcode-software te installeren oid. Excuses, maar ik ken de details niet meer.

Voor mij was/is dat reden om alle Intel-CPU's te mijden en over te gaan op AMD, waarbij de achterliggende gedachte is : in hoeverre is Intel nog te vertrouwen (backdoors??). Ook ik ben van plan op korte termijn een nieuwe desktop aan te schaffen.

Ik vraag mij af of het voornoemde Intel-wantrouwen inmiddels achterhaald is of niet? Het gaat hier om HARDWARE die gevaar zou kunnen opleveren ook voor Linux-gebruikers. Je kunt de zaak softwarematig goed dichtgespijkerd hebben, wanneer de hardware een lek/backdoor heeft, is het nut daarvan minder geworden of wellicht helemaal verdwenen??

Verder zette ik voor het Meltdown/Spectre issue altijd mijn kernelversie vast. Tot op heden doe ik dat niet en ik vraag mij af of dat nu ook weer veilig kan?
Een boek doet het altijd ...
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: AMD of Intel

Berichtdoor Mogenblue » Do 04 Okt 2018, 19:11

Ik heb nog niks gemerkt van Meltdown of Spectre. Maar ik klik ook niet op iedere link die ik voor mijn neus krijg.
Ik word wel af en toe gebeld door zo'n type uit India die zegt namens Microsoft te bellen. Dan begin ik hysterisch te gillen en te krijsen net zolang tot ie ophangt. Volgende keer probeer ik hem zo lang mogelijk aan de praat te houden. Kijken hoe lang het duurt voor hij het in de gaten heeft.

Verder installeer ik altijd de laatste versie van software. Dat vind ik het veiligst. Alles wat ze aan bugs hebben aangetroffen is dan weer afgespijkerd.
Als je het mij vraagt zou ik je adviseren om je kernel normaal te updaten.
Gebruikersavatar
kfboerne
Junior
Junior
Berichten: 47
Lid geworden op: Ma 20 Aug 2018, 16:13

Re: AMD of Intel

Berichtdoor kfboerne » Vr 05 Okt 2018, 15:51

Ik heb nog niks gemerkt van Meltdown of Spectre. Maar ik klik ook niet op iedere link die ik voor mijn neus krijg.
Het betreft hier HARDWARE kwetsbaarheden! Geen software. Dat schijnt de nieuwste 'rage' te zijn in cybercrime. Zie dit artikel van gisteren :
https://nos.nl/artikel/2253368-chinese- ... mazon.html

Echt verontrustend in mijn optiek. Want in hoeveel hardware wereldwijd bevinden zich dergelijke backdoors? Je gaat mij niet vertellen dat alleen China enkel zakelijke servers heeft geinfiltreerd ;-). Rusland, Amerika en weet ik wie nog meer, zullen zich waarschijnlijk ook van dit soort praktijken bedienen. Ook consumenten-hardware bevat mogelijk (allang) dergelijke backdoors. Topje van de ijsberg?
Bij hardware-backdoors biedt Linux geloof ik ook geen soelaas (op dit moment van schrijven dan).

Vandaar mijn eerdere vraag omtrent Intel-cpu's voor wat betreft Meltdown/Spectre.
Een boek doet het altijd ...
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: AMD of Intel

Berichtdoor Mogenblue » Vr 05 Okt 2018, 16:37

Het betreft hier HARDWARE kwetsbaarheden! Geen software. Dat schijnt de nieuwste 'rage' te zijn in cybercrime. Zie dit artikel van gisteren :
https://nos.nl/artikel/2253368-chinese- ... mazon.html

Echt verontrustend in mijn optiek. Want in hoeveel hardware wereldwijd bevinden zich dergelijke backdoors? Je gaat mij niet vertellen dat alleen China enkel zakelijke servers heeft geinfiltreerd ;-). Rusland, Amerika en weet ik wie nog meer, zullen zich waarschijnlijk ook van dit soort praktijken bedienen. Ook consumenten-hardware bevat mogelijk (allang) dergelijke backdoors. Topje van de ijsberg?
Bij hardware-backdoors biedt Linux geloof ik ook geen soelaas (op dit moment van schrijven dan).

Vandaar mijn eerdere vraag omtrent Intel-cpu's voor wat betreft Meltdown/Spectre.
Interessant artikel, maar het gaat wel ver buiten de scoop van mijn topic. Misschien kun je daar beter een apart topic over starten.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: AMD of Intel

Berichtdoor Joan » Za 06 Okt 2018, 21:17

Spioneren is een eerste vereiste om niet ten onder te gaan. Op school noemen ze het "onderzoeken doen", maar in feite een eerste aanzet om te leren spioneren.
Een bedrijf kan worden gevraagd mee te werken aan een mogelijkheid om informatie te delen (of worden gedwongen ten koste van ontwikkelingsmogelijkheden).
Is een camera in besloten of openbare ruimte spioneren of hulp bij voorkomen van ongewenste activiteiten. Is een flitscamera spioneren of een poging de verkeers-on-veiligheid te voorkomen (of de schatkist spekken).

Maak je er maar niet druk over want je zal nooit aan de weet komen waar in jouw apparatuur een opening zit en of die gebruikt gaat worden. Spamfilters en virusscanners hebben misschien een oplossing als het gespuis al is verschenen of alweer is verdwenen. Ja, want als je de berichten leest is er een nieuwe narigheid dat bestanden op een computer (phone, tablet) blokkeert en zich steeds weer automatisch aanpast, waar tot op heden nog geen remedie tegen is gevonden.
Zoals laatst in de kranten was te lezen is een zoekopdracht naar populaire personen een grote kans om op duistere sites uit te komen.
Het enige wat je kunt doen is verstandig je mogelijkheden voor beveiligen gebruiken en geen onnodige risoco's nemen als je het internet opgaat.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
kfboerne
Junior
Junior
Berichten: 47
Lid geworden op: Ma 20 Aug 2018, 16:13

Re: AMD of Intel

Berichtdoor kfboerne » Za 06 Okt 2018, 21:35

Het enige wat je kunt doen is verstandig je mogelijkheden voor beveiligen gebruiken en geen onnodige risoco's nemen als je het internet opgaat.
Klopt.
Het wordt er alleen allemaal niet echt 'gezelliger' op (en dat is een redelijk understatement). Maar zoals met alle mooie uitvindingen (waaronder dus ook de computer en afgeleiden) heeft de medaille altijd weer een keerzijde. Een donkere helaas.
De uitvinding van het buskruit destijds was fantastisch voor allerlei doeleinden totdat - niet zo heel lang na de bewuste vondst - een of andere sneue idioot ontdekte dat wanneer je een pijpje metaal met een loden bolletje combineert met datzelfde buskruit en een vlammetje, je iemand op tig-meter afstand kon omleggen. Stuk efficienter dan een mes. Enkele eeuwen later ...... Hallo wapenindustrie...
En nu ga ik echt off-topic ;)

Weer even 'on-topic' : ik ben geen expert op ICT-gebied, maar wanneer hardware-backdoors echt lekker gaan doorbreken, dan kunnen we Linux dus ook wel aan de wilgen hangen?
Een boek doet het altijd ...

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten