welke amd-apu?

Allerhande Hardware vragen
Gebruikersavatar
kfboerne
Junior
Junior
Berichten: 47
Lid geworden op: Ma 20 Aug 2018, 16:13

welke amd-apu?

Berichtdoor kfboerne » Zo 09 Dec 2018, 16:58

Op het Ubuntu-forum had ik een verzoek geplaatst voor wat info, echter daarop ontving ik slechts 1 reactie. Wellicht dat hier wat meer hardware-kennis aanwezig is ;)

Betreft het volgende :
Begin 2019 wil ik een nieuwe desktop pc gaan aanschaffen.

Mijn huidige pc beschikt over een Intel Core i5-4460 @ 3.20 GHZ.
Na het Spectre/Meltdown gebeuren van vorig jaar en de hoge prijzen van Intel CPU’s heb ik besloten om over te stappen naar een AMD APU ( met VEGA graphics).
In de nieuwe pc wil ik 16GB RAM hebben (2 bankjes van 8GB). Geen grafische kaart.

Nou begrijp ik dat de nieuwste AMD APU versie (ZEN 2?) ‘in de loop van begin 2019’ uit zal komen. Is nogal rekbaar dus.

Ik zou graag wat advies willen indien mogelijk en ben benieuwd naar ervaringen van anderen.
Is het verstandiger om op de ZEN2 te wachten of zou ik ook een Ryzen 3 of 5 kunnen kopen. Ik heb begrepen dat dat ook APU’s zijn. Indien ik voor een Ryzen zou gaan welke zou ik dan het beste kunnen nemen, de 3 of de 5? Ik maak zeer regelmatig gebruik van virtualisatie (Virtualbox) waarbij er meerdere VM’s zijn gestart en wil misschien FlightGear op termijn gaan gebruiken. Videobewerking doe ik niet.

Zal ik een significant snelheidsverschil merken ten opzichte van mijn oude pc met een nieuwe AMD APU?

Ik gebruik eigenlijk altijd ASUS moederborden. Heeft iemand nog een tip voor een goed, betaalbaar moederbord i.c.m. een Ryzen 3/5 (of ZEN2)? Hoeft niet perse een ASUS te zijn, maar heeft wel m'n voorkeur.

Overigens vernam ik uit de reactie op het Ubuntu forum dat bv de AMD Ryzen 5 2600 (6 cores) weer geen geintegreerde graphics heeft :'( De oplossing zou zijn een losse grafische kaart. Echter, ik begrijp dat die dingen (nog steeds?) belachelijk duur zijn.

Alvast bedankt!
Een boek doet het altijd ...

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten