Brother printer marges

Allerhande Hardware vragen
fritsmartfu
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 7
Lid geworden op: Do 28 Feb 2013, 09:24
Locatie: Martfű in Hongarije
Contact:

Brother printer marges

Berichtdoor fritsmartfu » Vr 14 Dec 2018, 22:04

Mijn vraag is, dat ik heb op een schone hard disk Mint 19 geïnstalleerd en daar is ook (voor het eerst automatisch) mijn Brother DCP-J105 netwerkprinter bij geïnstalleerd. DCP-J105 was in Nederland niet leverbaar, ik woon dan ook in Hongarije. Het enige is dat programma's als Libreoffice printmarges aanhouden van 1 cm en de printer zelf nu 22 mm boven en onder blank laat. Hoe kan ik dat veranderen? Moet ik daarvoor ergens in cups de ppd file aanpassen? Zo ja, hoe gaat dat dan, zo nee, wat wat is er nog meer aan suggesties?

Dank u wel.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Brother printer marges

Berichtdoor Joan » Vr 14 Dec 2018, 22:19

Zowel in Menu - Beheer - Abdrukbeheer - Printeropties en Libreoffice Printerinstellingen -j Eigenschappen kan je een papierformaat instellen.
Je kunt in een LibreOfficebestand ook bij Blad - Paginaopmaak - Pagina de papierindeling instellen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
fritsmartfu
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 7
Lid geworden op: Do 28 Feb 2013, 09:24
Locatie: Martfű in Hongarije
Contact:

Re: Brother printer marges

Berichtdoor fritsmartfu » Vr 14 Dec 2018, 22:37

Dank je wel, Johan!
Uw voorstellen had ik al bekeken. Het papierformaat staat op A4 en bij de pagina instellingen van Libreoffice staat rondom een blauw kader op 1 cm van de papierrand. Ondanks dat begint het printen pas 2,2, cm van boven en houdt 2,2, cm van onderen op. Wat in dat gebied hoort te staan is eenvoudig onzichtbaar. De tekst of afbeeldingen worden dus niet opgeschoven. Brother heeft voor Windows een cd programma om de printer af te stellen. Zoiets heb ik voor Linux niet gevonden, maar ik weet, Brother is helaas geen grote Linux fanaat... Vandaar mijn cups vraag of anderszins.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Brother printer marges

Berichtdoor Joan » Vr 14 Dec 2018, 23:58

Heeft dat misschien te maken met de instelling vvor reservering van het gebied voor kop en bodem tekst? Zet dat eens uit of aan om het verschil te zien.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 800
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Brother printer marges

Berichtdoor DeBaas » Za 15 Dec 2018, 13:57

Desktop: Cinnamon 3.8.9 (Gtk 3.22.30-1ubuntu1) dm: lightdm
Distro: Linux Mint 19 Tara

Bij mij zijn de LibreOffice 6.0.6.2 standaard writer instellingen:

Papierformaat
Opmaak: A4
Breedte: 21,00 cm
Hoogte: 29,70 cm
Orentatie: Staand

Marges
Links: 2,00cm
Rechts: 2,00 cm
Boven: 2,00 cm
Onder: 2,00 cm
fritsmartfu
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 7
Lid geworden op: Do 28 Feb 2013, 09:24
Locatie: Martfű in Hongarije
Contact:

Re: Brother printer marges

Berichtdoor fritsmartfu » Za 15 Dec 2018, 14:54

Dag DeBaas,
Mijn instellingen zijn precies de basis instellingen van Libreoffice zo als U dat ook opschreef.
Ik heb op een standaard staand A4 alleen maar regelnummers geschreven van 1 t/m 56 en geprint geeft hij weer van halverwege regel 3 t/m halverwege regel 54. Wanneer ik exporteer naar PDF, is in Xreader de PDF weergave goed maar geprint vanuit Xreader ook weer fout. Daar maak ik uit op dat het probleem niet bij Libreoffice gezocht moet worden, maar eerder in de printer, of de printersturing. De printer is OK want mijn vorige Mint-en en de laptop van mijn vrouw (natuurlijk ook met Mint 19!) hebben geen probleem met het printen. Daarvandaan dat ik in mijn oorspronkelijke vraag Cups genoemd heb. Eventueel kan ik natuurlijk de printer verwijderen en met de Brother software opnieuw installeren.
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 99
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: Brother printer marges

Berichtdoor shoshinsha » Za 15 Dec 2018, 15:11

Uit je antwoord op de reactie van Joan is niet duidelijk of je alleen in Libre Office op A4 hebt ingesteld of ook nog in Afdrukbeheer/Printer/Eigenschappen/Printeropties. Zo niet, stel dan ook daar op A4 in. Bij diezelfde Eigenschappen is ook nog een onderdeel Afdruktaakopties. Bij mij (HP printer) staat daar nog een onderdeel Tekstopties, waarin (o.a.) een instelmogelijkheid Bovenmarge en Ondermarge staat, in mijn geval staan die beide op 0 punten (net als overigens de Linker- en Rechtermarge).
Kijk eens hoe dat voor de Brother staat ingesteld, misschien dat daar nog iets kan worden aangepast.

Nog een extra mogelijkheid (gevonden op de site waar DeBaas naar verwijst - Basic Guide): in het menu van de printer zelf kan ook nog het papierformaat worden ingesteld. Staat dat misschien nog op Letter? De keuze A4 moet ook beschikbaar zijn.
Laatst gewijzigd door shoshinsha op Za 15 Dec 2018, 15:37, 2 keer totaal gewijzigd.
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 800
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Brother printer marges

Berichtdoor DeBaas » Za 15 Dec 2018, 15:24

Verwijder eerst de printer uit afdrukbeheer.
https://support.brother.com/g/b/downloa ... all&os=128
installeer Cupswrapper en Printerdriver, de .deb versies.

Weet zo niet welke als eerste,
Tot nu alle tegengekomen Brothers aan de praat gekregen. 8)
fritsmartfu
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 7
Lid geworden op: Do 28 Feb 2013, 09:24
Locatie: Martfű in Hongarije
Contact:

Re: Brother printer marges

Berichtdoor fritsmartfu » Za 15 Dec 2018, 20:16

Jammer dat de automatische Mint installatie (nog) niet tot tevredenheid werkt. Gelukkig werkt de (nieuwe) Brother installatiefile wel en gelukkig ook, dat het tegenwoordig .deb files zijn! Met andere woorden, voor mij is het probleem opgelost met dank aan de helpende forum leden!
Gebruikersavatar
Arie
Senior
Senior
Berichten: 270
Lid geworden op: Zo 13 Dec 2009, 17:16

Re: Brother printer marges

Berichtdoor Arie » Zo 16 Dec 2018, 20:04

Gelukkig werkt de (nieuwe) Brother installatiefile wel en gelukkig ook, dat het tegenwoordig .deb files zijn!
Ik weet niet wat jij tegenwoordig noemt, maar Brother heeft al 15+ jaar .deb files
“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Linux Mint Cinnamon 21.2 LTS
LMDE 5 Cinnamon

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten