rechten nieuwe harde schijf

Allerhande Hardware vragen
Bommel
Nieuweling
Nieuweling

rechten nieuwe harde schijf

Berichtdoor Bommel » Di 01 Jun 2010, 21:24

Ik heb een externe HD geplaatst en met GParted in ext3 geformatteerd. Na inloggen in Linux Mint blijkt dat de hele HD vergrendeld staat en de mappen en bestanden die ik er naar toe gekopieerd heb alleen met root privileges te openen en beheren zijn.
Ik heb via eigenschappen / rechten aangegeven dat ik de eigenaar van de schijf ben. Ik kan dan de mappen openen en inzien, maar heb nog steeds niet alle rechten.
Ik kan het wel per map afzonderlijk instellen.
Is het niet mogelijk om in een keer de rechten over de volledige aan mijzelf toe te kennen? Als ik een USB stick in de laptop prik, heb ik immers ook meteen alle rechten, dus ik begrijp eigenlijk niet waarom dat voor een HD niet geldt.

Wie weet hier het antwoord op?, alvast bedankt voor de moeite.
happy
Nieuweling
Nieuweling

Re: rechten nieuwe harde schijf

Berichtdoor happy » Vr 04 Jun 2010, 12:26

een beetje vaag probleem ,start gewoon eens een konsole en type "sudo su" (zonder de "" he/!)
je hebt nu root rechten #

vervolgens type je "fdisk -l" en kijk je hoe je nieuwe hd gezien word bijv:
/dev/hda2 of /dev/sdc3 ik noem maar wat

ik gok in jou geval omdat het een tweede hd is op /dev/sdb1

wil je de boel nog opsplitsen gebruik dan "cfdisk /dev/.... "

of gewoon op zijn geheel ext3 formatteren type "mkfs.ext3 /dev/..."

LET OP DE HD MAG ONDER GEEN GEVAL AAN GEKOPPELD ZIJN VIA fstab of andere konsole commando's
Bommel
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Bommel » Za 05 Jun 2010, 11:50

Hij is al geformatteerd in ext3. Wat ik verkeerd heb geschreven in mijn opening is dat ik, na opstarten met Linux Mint er achter kwam dat hij toen al vergrendeld stond. Ik kon hem alleen als root benaderen. (Je krijgt dan zo'n rode achtergrond).
Misschien was dat het moment geweest om mijzelf (de standaard gebruiker) alle rechten toe te kennen?
Dat heb ik niet gedaan. Ik heb als root heel veel bestanden naar die schrijf gekopieerd.
Daarna, na opnieuw inloggen kwam ik er achter dat ik die bestanden dus alleen als root kan benaderen.
Wat is handig? Alles er af, als hij leeg is de rechten aan de standaard gebruiker toekennen op de lege schrijf en dan terug kopiëren?
happy
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor happy » Za 05 Jun 2010, 20:40

Terug naar “Hardware en Drivers”