printer 'gedonder'

Allerhande Hardware vragen
Monty23
Junior
Junior
Berichten: 45
Lid geworden op: Za 31 Okt 2015, 23:29

printer 'gedonder'

Berichtdoor Monty23 » Do 23 Mei 2019, 14:10

Canon printer weer eens stuk (nieuwe printkop wordt gevraagd).
Nu ben ik in twijfel om Brother, Canon of Epson aan te schaffen. Ik blijf problemen hebben om printers in Mint 19 te installeren. Zo heb ik nog een Brother (HL-1110) staan die ik sinds install van 19 Tara absoluut niet meer aan de praat krijg. Hier op dit forum al over gecorrespondeerd, maar lukken doet het niet. Noch met synaptic, noch met originele driver versies.
Ook mijn Epson V600 foto scanner kreeg ik niet aan de praat en heb hem nu (voor nood) op een Windows PC aangesloten. Wat dat betreft is Windows verrassend, je prikt hem in en hij doet het. Maar dat is dan ook het ENIGE VOORDEEL van Windows.
Wat zijn jullie ervaringen, welk merk kan ik het beste kopen en krijg ik het beste geïnstalleerd.
Het is om moedeloos van te worden. Ik ben sinds lange jaren fervent liefhebber van Linux maar dit is een absoluut minpunt. Begrijp ook niet waarom de ontwikkelaars dit niet voor elkaar krijgen (waarschijnlijk te veel variaties van printers en scanners op de markt?)
Overigens meen ik mij te herinneren dat het met Ubuntu gemakkelijker was. Moet ik dan nu weer een nieuw OS installeren alleen om zo'n 'r...tprintertje' in gebruik te nemen? Ben net zo gelukkig met Mint 19 !!!
Wie red mij?????? ::)
Groet en dank bij voorbaat
Monty
Gebruikersavatar
Arie
Senior
Senior
Berichten: 270
Lid geworden op: Zo 13 Dec 2009, 17:16

Re: printer 'gedonder'

Berichtdoor Arie » Do 23 Mei 2019, 14:58

Nooit problemen gehad met het installeren van Brother printers, zowel de losse drivers van de site van Brother als het installatie script van de site van brother linux-brprinter-installer-2.0.0-1 (versie nummer zou mss veranderd kunnen zijn).
Epson V350 photo, sinds begin 2008 de Epson drivers van de Epson site gedownload en installeren en in /etc/udev/rules.d het volgende bestandje maken

Code: Selecteer alles

SUBSYSTEM=="usb", ENV{DEVTYPE}=="usb_device", MODE=="0666"
SUBSYSTEM=="usb_device", MODE=="0666"

ATTRS{manufacturer}=="EPSON", DRIVERS=="usb", SUBSYSTEMS=="usb", ATTRS{idVendor}=="04b8", ATTRS{idProduct}=="*", MODE="0666"

ATTRS{idVendor}=="04b8", ATTRS{idProduct}=="012f", MODE="0666", GROUP="scanner", ENV{libsane_matched}="yes"
opslaan als /etc/udev/rules.d/55-epson-libsane.rules

Met lsusb het juiste vendor-id en produc-id opzoeken en veranderen in bovenstaand bestandje.
“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Linux Mint Cinnamon 21.2 LTS
LMDE 5 Cinnamon
Monty23
Junior
Junior
Berichten: 45
Lid geworden op: Za 31 Okt 2015, 23:29

Re: printer 'gedonder'

Berichtdoor Monty23 » Vr 24 Mei 2019, 12:50

Hallo Arie,
dank voor je reactie.
De Brother printer WERKT WEER. Mijn hartelijke dank en dit is nu de eerste keer dat ik een WERKBAAR commentaar lees. Alle voorgaande commentaren wilden niet helpen. hier ben ik HEEL ERG BLIJ mee. DANK

Maar nu punt twee.
Heb geprobeerd in /etc/udev/rules.d de 'groene tekst 'van je in een map kwijt te raken. Had in terminal ingelogd met sudo su - maar het wil niet lukken.
Waarschijnlijk ontbreekt mij hier de verdere kennis - hoe te doen.
Ik heb hiein het volgende staan, de naamloze map was me blijkbaar gelukt om aan te maken maar ik kan noch verwijderen noch naam wijzigen.
Hoe moet ik verder - wil je mij hiermee nog helpen ajb??
zie bijlage
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: printer 'gedonder'

Berichtdoor Joan » Vr 24 Mei 2019, 15:47

Om in de terminal een bestand te kopiëren gebruik je "cp".
sudo - omdat je in een systeem map wilt werken. (sudo voor tijdelijk gebruik, meldt zichzelf na korte tijd af. su voor permanent gebruik, moet je afsluiten met exit.
cp - om te kopiëren.
/home/gebruikers/map/bestand - de bron locatie van het bestand (gebruiker en map aanpassen).
/etc/udev/rules.d/55-epson-libsane.rules - de doel locatie.

De regel voor jouw is dan:
sudo cp /home/gebruikers/map/55-epson-libsane.rules /etc/udev/rules.d/55-epson-libsane.rules

Lees meer sudo en su info op de LMNL wiki
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Monty23
Junior
Junior
Berichten: 45
Lid geworden op: Za 31 Okt 2015, 23:29

Re: printer 'gedonder'

Berichtdoor Monty23 » Za 25 Mei 2019, 15:42

heb nu het bestand in /etc/udev/rules.d gekopieerd en heeft een blauwe streep aan de linker zijde.
Hoe maak ik dit bestand 'uitvoerbaar' ??
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 895
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: printer 'gedonder'

Berichtdoor dirkjanl » Za 25 Mei 2019, 15:59

Ik kan niet zien welke versie van Mint 19.1 je hebt, mijn verhaal hier is gebaseerd op Cinnamon en LinuxMint 18.3.
Ga in de verkenner (NEMO) naar één map boven de map waar het bestand in staat. Je staat dan in /etc/udev.
Klik dan met rechtermuisknop op de map "rules.d"
Kies "Open als beheerder". Kies dan met rechtermuisknop op het betreffende bestand 'Eigenschappen", slecteer tabblad "Rechten" en vink aan "Toestaan dat bestand uitgevoerd wordt als programma"

Succes!
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Monty23
Junior
Junior
Berichten: 45
Lid geworden op: Za 31 Okt 2015, 23:29

Re: printer 'gedonder'

Berichtdoor Monty23 » Za 25 Mei 2019, 16:23

versie is Mint 19 Tara.
Het is gelukt, bestand in /etc/udev/rules.d is nu uitvoerbaar.
HARTELIJK DANK

Nu heb ik opnieuw de driver geinstalleerd
/home/rolf/Downloads/iscan-bundle-1.0.0.x64.deb(1).tar.gz

MAAR WERKEN DOET MIJN EPSON SCANNER NOG STEEDS NIET
iemand een oplossing ????
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 895
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: printer 'gedonder'

Berichtdoor dirkjanl » Za 25 Mei 2019, 18:18

versie is Mint 19 Tara.
En welke desktop? Cinnamon, Mate of Xfce? Omdat je niets 'verdachts' opmerkt over NEMO denk ik Cinnamon, klopt dat?

Vr gr
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 752
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: printer 'gedonder'

Berichtdoor emvedeesje » Zo 26 Mei 2019, 09:33

Hierbij echter geen oplossing voor je probleem...

Tot en met Mint-17 ging alles goed met mijn Epson SX515W via wifi.
Na installatie van Mint-18 ging het in eerste instantie niet als de firewall aan stond.
Ook het feit dat de Epson geconfigureerd stond blokkeerde alles naar mijn HP printer.
Dat IP-adres van de epson weghalen in /etc/sane.d/epkowa.conf gaf direct de HP vrij spel.
Achteraf wat info gevonden (weet niet meer waar) waardoor zowel printen als scannen via wifi opnieuw lukte.

Ondertussen is de printer verhuisd naar de recyclage, en eigenlijk was ik tegelijk opgelucht want uiteindelijk was ik verlost van het ingewikkelde gedoe om een Epson aan de praat te krijgen in Linux.
En per nieuwe Linux uitgave verandert er steeds weer wat.
Het valt me ook op dat op meerdere forums steeds maar weer problemen met epson printers verschijnen.

Vanaf nu voor mij liefst een HP.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.2 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Monty23
Junior
Junior
Berichten: 45
Lid geworden op: Za 31 Okt 2015, 23:29

Re: printer 'gedonder'

Berichtdoor Monty23 » Zo 26 Mei 2019, 10:30

de desktop is Cinnamon Dirkjan.
Ja en wat Michael schrijft is idd geen oplossing maar wel een opluchting voor mij. Ben dus blijkbaar niet het enige wezen die dit niet voor elkaar krijgt. Maar om nu de Epson V600 weg te gooien (was best een duur apparaat) en werkte bijzonder fijn en kwalitatief perfect) om een HP aan te schaffen gaat me ook te ver.
Is het dan echt zo dat HP veel minder problemen geeft en Epson wel?
I remain desperate but hopeful

Ben dus benieuwd of mij nog iemand hier uit haalt????
Monty23
Junior
Junior
Berichten: 45
Lid geworden op: Za 31 Okt 2015, 23:29

Re: printer 'gedonder'

Berichtdoor Monty23 » Zo 26 Mei 2019, 11:08

Net heb ik in de terminal ingegeven > sudo su scanimage en de scanner sprong aan maar schakelde vrij snel weer uit. Maar het bevestigde mij opnieuw dat Mint hem kan vinden.
Bij allerlei proeven krijg ik de melding: epkowa:interpreter:002:002
Wat is dit???
Ergens heb ik ook de indruk dat de verschillende drivers verschil maken, zo heb ik drivers gedownload uit 2015 / 2016 / 2019 - alles uitgeprobeerd niets schijnt te helpen
TOCH HEB IK OOIT DEZE SCANNER IN LINUX AAN DE PRAAT GEHAD
dus ..... wat is er fout???
Gebruikersavatar
Arie
Senior
Senior
Berichten: 270
Lid geworden op: Zo 13 Dec 2009, 17:16

Re: printer 'gedonder'

Berichtdoor Arie » Ma 27 Mei 2019, 09:13

“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Linux Mint Cinnamon 21.2 LTS
LMDE 5 Cinnamon
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 752
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: printer 'gedonder'

Berichtdoor emvedeesje » Ma 27 Mei 2019, 11:27

zolang je met volgend command geen antwoord krijgt, is het niet OK:

Code: Selecteer alles

scanimage -L
(duurt wel enkele sec vooraleer er een respons is).

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.2 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Monty23
Junior
Junior
Berichten: 45
Lid geworden op: Za 31 Okt 2015, 23:29

Re: printer 'gedonder'

Berichtdoor Monty23 » Ma 27 Mei 2019, 21:03

Ja idd ook het commando scanimage -L geeft geen soelaas.
Inmiddels heb ik het wel voor elkaar dat de Epson scanner is te gebruiken met sudo su iscan en dan wachten, nog eens wachten en uiteindelijk is het mogelijk een scan te maken.
Maar goed duidelijk is dat Epson geen goede drivers levert en dat is erg jammer.
Ik ga deze ERG GOEDE Epson photo scanner voor mijn foto activiteiten (negatieven e.d.) met de Windows machine gebruiken. Hij is te goed om weg te gooien.
Maar voor het 'dagelijkse' gebruik heb ik een Canon Pixma TS 5050 besteld (morgen in huis) en dan ben ik van het gezeur af.
Toch blijft het jammer (natuurlijk wel begrijpelijk gezien de markt potentie) dat een wereldmerk als Epson er zo weinig aandacht aan besteed. Zal uiteindelijk toch klanten kosten.
Ik sluit deze lijn, dank een ieder voor de hulp en hoop vanaf morgen weer zorgeloos te kunnen scannen en printen.
Chow
Monty
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: printer 'gedonder'

Berichtdoor Joan » Ma 27 Mei 2019, 22:23

sudo en su zijn twee root beheerders.
Als twee personen (entiteiten) met hetzelfde en op hetzelfde moment aan de slag gaan duurt het langer.

Gebruik sudo OF su.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten