Externe hdd wordt niet gezien

Allerhande Hardware vragen
Lucien
Held
Held
Berichten: 363
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Externe hdd wordt niet gezien

Berichtdoor Lucien » Di 04 Jun 2019, 16:54

Ik heb een externe hdd die in Mint niet wordt gezien (mijn andere externe harddiscs worden wel gezien). Hij werd ook niet gezien in W10 (dual boot op mijn laptop). Daar kreeg ik in Apparaatbeheer de melding 'Onbekend usb-apparaat, Apparaat geconfigureerd. Description failure, code 43'. Ik heb het apparaat in Apparaatbeheer uitgeschakeld en weer ingeschakeld en daarna werkte het prima in W10, maar in Mint wordt hij nog steeds niet gezien. De externe hdd is NTFS geformatteerd (zag ik in W10) net als mijn andere externe hdd's die ik zowel in Linux als W10 gebruik. Wat is er mis?
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 752
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Externe hdd wordt niet gezien

Berichtdoor emvedeesje » Di 04 Jun 2019, 17:55

ik zou eens aan de slag gaan met gparted.
eerst een nieuwe partitietabel aanmaken op die schijf.
vervolgens opnieuw indelen+formatteren.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.2 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Lucien
Held
Held
Berichten: 363
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Externe hdd wordt niet gezien

Berichtdoor Lucien » Wo 12 Jun 2019, 15:48

Het ging om een schijf met bestanden, duswas formatteren geen optie. Het vreemde is dat hij ineens wel in Linux werkte toen ik de pc opnieuw opstartte en de schijf nog aan de usb poort hing. Maar toen deden de andere lege schijfjes die het eerst wel deden, niet meer. Die heb ik gewoon weer als NTFS geformatteerd en die doen het nu dus ook weer. Maar de logica waarom eerst niet en dan weer wel (en omgekeerd) ontgaat me. Dat impliceert dat zo'n schijfje het dus ineens weer kan laten afweten. Maar het werkt nu. Dank voor de support.
Gebruikersavatar
nomko
Junior
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: Do 21 Jan 2016, 09:06

Re: Externe hdd wordt niet gezien

Berichtdoor nomko » Di 23 Jul 2019, 10:43

Schijfrechten lijkt me eerder dat dat het probleem is.

Hier staat vast wel een oplossing tussen.
Mijn laptop:
MSI GE70-2PE*Quad core Intel Core i7-4710HQ*Kingston 16 GB RAM*Intel 4th Gen. Integr. GPU/NVidia GeForce GTX860M*Qualcomm Atheros Killer E2200/Intel Wireless 3160*Linux Mint 18.3 Cinnamon
Lucien
Held
Held
Berichten: 363
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Externe hdd wordt niet gezien

Berichtdoor Lucien » Vr 02 Aug 2019, 01:00

Ik heb inmiddels meerdere externe hdd die probleemloos werken op mijn dual boot desktop en laptops met Mint en W10. Onlangs kreeg ik een 60Gb OCZ ssd waar alleen het os W10 op zat. Die ssd heb ik in een externe behuizing gestopt. Kon hem probleemloos openen in Mint en W10 en hem gebruiken. Ik heb W10 er af gehaald door in Mint de partities te verwijderen en Mint ziet hem nu als lege schijf. Kan hem echter niet koppelen.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 752
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Externe hdd wordt niet gezien

Berichtdoor emvedeesje » Vr 02 Aug 2019, 11:35

Ik heb dat ook al 2 maal voor gehad.
Ik vermoed dat de oorzaak zou kunnen liggen in het te vroeg lostrekken van de USB-schijf terwijl er nog schrijfacties bezig zijn die je niet direct ziet.
Als je truukje nog werkt om de schijf in W10 te koppelen, kopieer dan alles naar een andere plaats.
Vervolgens met gparted: eerst een nieuwe partitietabel aanmaken op die schijf, vervolgens opnieuw indelen+formatteren.
En tot in den treure: na updates in W10 steeds kijken of de "snelle"opstart" niet terug aan gezet werd.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.2 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 800
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Externe hdd wordt niet gezien

Berichtdoor DeBaas » Vr 02 Aug 2019, 13:40

In Windows 10 terminal:
chkdsk /F X:
waar X de schijfletter is.
Daarna veilig verwijderen.
Nu check in Linux.
Lucien
Held
Held
Berichten: 363
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Externe hdd wordt niet gezien

Berichtdoor Lucien » Vr 02 Aug 2019, 16:42

Ik vraag me af of de oplossing voor het koppelen niet via Mint kan (ik heb ook W10, maar stel dat iemand alleen Linux heeft). Ik denk bijvoorbeeld aan gewoon in Mint de ssd formatteren via menu > formatteur voor usb-staafjes. Of is formatteren niet goed voor een ssd? Ik lees daar verschillende meningen over.
Heb overigens nog niet geprobeerd of hij in W10 wel koppelt.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 800
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Externe hdd wordt niet gezien

Berichtdoor DeBaas » Za 03 Aug 2019, 16:00

Als je de SSD alleen in Linux gebruikt, formatteer je deze niet in ntfs maar bijvoorbeeld in ext4.
En ja, ook een SSD moet voorzien worden van een MBR of GPT indeling, daarna gepartitioneerd en geformatteerd.
Mogelijk ontvang je de SSD met een in ntfs geformatteerde partitie.
In principe ga je bij nieuw ontvangst uit van een lege schijf.

Een niet netjes afgesloten ntfs schijf wordt in Linux als zodanig herkend en uit veiligheidsoverwegingen dan niet aangekoppeld.
Deze schijf dient dan met native tools (dus windows) eerst hersteld te worden.
Of bereid de disk voor voor en met Linux gparted (sudo apt install gparted) of (Schijven/Disks) gnome-disks.

Mocht windows niet beschikbaar zijn, heb je een paar Linuxtools die mogelijk helpen, deze zijn echter GEEN vervanging voor chkdsk.
sudo fdisk -l # laat zien of de disk aanwezig is
ntfsfix --help # hulp bij het program
ntfsrecover --help # hulp bij het program
ntfs-config # voor met lees/schrijf rechten aankoppelen van ntfs partities.
Lucien
Held
Held
Berichten: 363
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Externe hdd wordt niet gezien

Berichtdoor Lucien » Za 03 Aug 2019, 17:04

Hij werkt!!! Even de hele gang van zaken voor mensen met hetzelfde probleem.
In eerste instantie werkte de 'tweedehands' externe ssd prima met Mint en W10, maar ik kon de inhoud (er stond W10 os op) niet deleten, ook niet geforceerd. Niet in Mint en niet in W10. Nadat ik in Mint het W10 os had verwijderd door de hele partitie te verwijderen, zag ik in Mint de ssd als lege schijf. Maar ik kon hem niet koppelen. De desktop gestart in W10 en daar was de ssd helemaal niet meer te zien. In schijfbeheer was hij wel te zien als 'niet gekoppeld'. Koppelen lukte niet. Vond op internet dat als je een nieuwe ssd installeert, die eerst moet formatteren voor je hem kunt gebruiken. Deze was feitelijk al als NTFS geformatteerd, maar dat heb ik toen toch opnieuw gedaan als 'Eenvoudige nieuwe partitie' en als NTFS. Daarna werkte hij goed in W10 en opgestart in Mint werkte hij ook goed. Opgelost dus, maar jammer genoeg had ik daar Windows voor nodig. Dank voor de support!
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Externe hdd wordt niet gezien

Berichtdoor Joan » Za 03 Aug 2019, 20:34

@Lucien
Had je al geprobeerd om met Gparted een nieuwe partitie tabel aan te maken zoals hierboven 2x aangegeven?
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Lucien
Held
Held
Berichten: 363
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Externe hdd wordt niet gezien

Berichtdoor Lucien » Zo 04 Aug 2019, 02:04

Nee. Ik heb daar ooit een dual boot hdd mee verziekt waardoor ik docs ben kwijtgeraakt en sindsdien ben ik er huiverig voor. Bij nader inzien had ik het hier risicoloos kunnen uitproberen omdat er niets op de ssd stond dat bewaard moest worden. Alleen snap ik niet waarom ik dat W10 os dat er op stond niet gewoon kon deleten. Dan was deze exercitie niet nodig geweest.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 752
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Externe hdd wordt niet gezien

Berichtdoor emvedeesje » Zo 04 Aug 2019, 09:02

Ook ik ben huiverig om bepaalde dingen voor het eerst te doen op mijn dagelijkse computer.
Een tweede computer om te testen is eigenlijk een must.
Met een testbak leer je nog veel meer omdat je daar veel meer "durft" te doen.
Gparted gebruiken moet je "in je vingers" krijgen.
Het belangrijkste attentiepunt als je iets wil doen in gparted, is rechts bovenaan: de juiste schijf kiezen.
Vervolgens: logisch redeneren...
Documentatie: https://gparted.org/documentation.php

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.2 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 800
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Externe hdd wordt niet gezien

Berichtdoor DeBaas » Zo 04 Aug 2019, 12:14

Een Windows 10 ntfs partitie die niet netjes is afgesloten..........
wordt NIET door Linux gemount, de partitie kan wel compleet verwijderd worden of geformatteerd door gparted.
Windows 10 OS sluit STANDAARD niet netjes af, op te lossen door in de W10 cmd, als administrator, powercfg -H of powercfg /H, in te geven (enter), daarna afsluiten of herstart.
Als je daarna de disk aan Linux aanbied is alles gewoon zicht en bewerkbaar.
Eenzelfde verschijnsel kan ontstaan als je in je (UEFI) bios de optie fastboot aan hebt staan.

gparted doet hetzelfde in Linux als schijfbeheer in Windows, kan echter veel meer.
Met schijfbeheer in Windows kun je dezelfde fouten maken als in Linux gparted, kies maar eens de verkeerde schijf of partitie ;)
Lucien
Held
Held
Berichten: 363
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Externe hdd wordt niet gezien

Berichtdoor Lucien » Zo 04 Aug 2019, 14:29

Helder. Kan dat formatteren met gparted dan niet simpel in Mint via de optie Menu > Formatteur voor usb-staafjes?
(overigens heb ik dat toen niet geprobeerd omdat ik nog dacht dat je een ssd niet mag formatteren)

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten