Beeldscherm stuk

Allerhande Hardware vragen
Tomandjerry
Junior
Junior

Beeldscherm stuk

Berichtdoor Tomandjerry » Za 25 Dec 2010, 18:58

Ik heb een Acer Aspire 7520. Daar had ik Linux Mint Helena op geïnstalleerd in dual boot met windows XP.
Ik zag dat Mint 10 uitgekomen was en heb een nieuwe installatie uitgevoerd.
De beeldschermresolutie bleek niet te kloppen en toen ik Mint 10 voor de eerste maal opstartte, kreeg ik een melding dat er iets was met mijn grafische kaart en Mint vroeg netjes of er een update (of iets dergelijks) mocht uitgevoerd worden. Ik heb het toe gestaan en nadien had ik perfect beeld!
Een dag na de installatie kreeg ik echter problemen.
Het was alsof er een mist of sneeuw over mijn scherm hing. Ik kon alle iconen op mijn bureaublad nog zien maar het was niet meer leesbaar.
Hetzelfde probleem deed zich voor in Win XP. Soms had ik een mooi beeld en enkele minuten later kreeg ik weer die sneeuw.
De dag nadien kreeg ik constant hetzelfde slechte beeld.
Opvallend is dat het slechte beeld al optreedt nog voor de BIOS aangesproken wordt.
De laptop naar de winkel gebracht en men zegt me daar dat mijn beeldscherm naar de filistijnen is.
Toen ik vroeg of de installatie van Mint daar voor iets kon tussen zitten, kreeg ik bevestigend antwoord.
Ik vraag me af of die winkelbediende nu gelijk heeft of maar wat uit zijn nek kletst? Wat is jullie mening hierover?
Ikzelf kan moeilijk geloven dat dit kan. Het probleem lijkt me eerder hardwarematig.
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Re: Beeldscherm stuk

Berichtdoor Arie » Za 25 Dec 2010, 19:12

lijkt mij stug dat het aan Mint ligt
bovendien had je dit helemaal niet moeten noemen
Afbeelding
bas
Guru
Guru

Berichtdoor bas » Za 25 Dec 2010, 23:48

Ik durf bijna voor de volle 100% te zeggen dat dit niet aan mint ligt.
Alleen heb je op deze manier hun woorden in de mond gelegd en dat moet je natuurlijk nooit doen.
Acer Aspire 5749: Linux Mint Debian Edition Cinnamon

dropbox

Twitter @bdekruijf

Afbeelding
Tomandjerry
Junior
Junior

Berichtdoor Tomandjerry » Zo 26 Dec 2010, 13:19

Ik heb niet gezegd dat het de schuld van Mint is. Ik heb gewoon gevraagd of het installeren van Mint er iets mee zou kunnen te maken hebben.
Voor alle duidelijkheid: ik ben en blijf een fan van MInt.
Heb me ondertussen een nieuwe desktop PC aangeschaft en heb er zelfs een tweede interne HD laten in plaatsen om eventueel Mint opnieuw op te kunnen installeren.
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Arie » Zo 26 Dec 2010, 13:32

Ik heb niet gezegd dat het de schuld van Mint is.
weet ik
Ik heb gewoon gevraagd of het installeren van Mint er iets mee zou kunnen te maken hebben.
maar dit had je beter niet kunnen doen, de winkelier schuift het nu daar op
Afbeelding
bas
Guru
Guru

Berichtdoor bas » Zo 26 Dec 2010, 13:34

Ik heb niet gezegd dat het de schuld van Mint is.
Dat heb je me ook niet horen zeggen maar vragen of het door het installeren van mint komt in een winkel is bij hun de woorden in de mond leggen. Hun natuurlijk niets liever dat een consument Windows gebruikt om geld te verdienen, dus dan zeggen ze al gouw ja dat zou heel goed kunnen.
Valt me trouwens al mee dat ze weten wat mint is.
Acer Aspire 5749: Linux Mint Debian Edition Cinnamon

dropbox

Twitter @bdekruijf

Afbeelding
Tomandjerry
Junior
Junior

Berichtdoor Tomandjerry » Zo 26 Dec 2010, 13:45

Valt me trouwens al mee dat ze weten wat mint is.
Ik had het er hen bij gezegd dat het een linux distro was ;)
Ben trouwens veranderd van winkel omdat de service me toch niet optimaal bleek.
Ben ondertussen naar een andere winkel gegaan waar men wel nog service kent (een relatief kleine computerwinkel waar men echt nog de tijd neemt voor de klant).
nomko

Berichtdoor nomko » Ma 27 Dec 2010, 08:59

Het lijkt me zeer stug dat software in staat is om hardware kapot te maken. Als je voor je scherm (videokaart) de verkeerde drivers installeert of een verkeerde resolutie selecteert, dan zal je eerder te maken hebben met een scherm die qua resolutie niet aan te passen is (instellingen springen naar de standaardwaardes 640x480 en 800x600) of je krijgt een melding in de trant van "Out of sync" o.i.d. Maar dat een driver een beeldscherm naar de filistijnen helpt...nee. sorry. Daar geloof ik niks van!

Wat mij opvalt aan jouw bericht is de volgende tegenstrijdigheid:
Je zegt dat je er last van hebt/had onder Mint en vervolgens zeg je het ook hebt onder Windows XP. Er gaat nu echt geen belletje rinkelen bij jou?? Vervolgens ga je naar de winkel en vraag je aan zo'n dozenschuiver of het aan MInt kan liggen... ??? ??? ??? Heb je ook gevraagd of het iets met Windows te maken kon hebben aangezien het daar ook onder gebeurd?? Nee dus!

Maar dan kom je met iets op de proppen wat je zeer zekers ook nooit hebt gemeld in de winkel en ik citeer:
Opvallend is dat het slechte beeld al optreedt nog voor de BIOS aangesproken wordt.
. Dus nu vraag ik aan jou: Heeft het met de installatie van Linux Mint te maken? Of heeft het iets met Windows XP te maken?? Je geeft jezelf al antwoord of het iets met beide besturingssystemen te maken heeft.

Alle zaken wat met kapotte hardware te maken heeft, daar heeft software niks mee te maken. Software is niet in staat om hardware kapot te maken.

Jouw probleem is puur hardwarematig. Hoe oud is die laptop? Zit er nog garantie op of is dat al afgelopen? En ook al is de garantie afgelopen, je kan nog altijd claimen dat jij, als consument, verwacht dat het product nog steeds goed functioneerd na het aflopen van de garantieperiode. Dan valt er altijd nog wel ergens over te onderhandelen.

Succes ermee!
Tomandjerry
Junior
Junior

Berichtdoor Tomandjerry » Ma 27 Dec 2010, 14:09

Het lijkt me zeer stug dat software in staat is om hardware kapot te maken. Als je voor je scherm (videokaart) de verkeerde drivers installeert of een verkeerde resolutie selecteert, dan zal je eerder te maken hebben met een scherm die qua resolutie niet aan te passen is (instellingen springen naar de standaardwaardes 640x480 en 800x600) of je krijgt een melding in de trant van "Out of sync" o.i.d. Maar dat een driver een beeldscherm naar de filistijnen helpt...nee. sorry. Daar geloof ik niks van!

Wat mij opvalt aan jouw bericht is de volgende tegenstrijdigheid:
Je zegt dat je er last van hebt/had onder Mint en vervolgens zeg je het ook hebt onder Windows XP. Er gaat nu echt geen belletje rinkelen bij jou?? Vervolgens ga je naar de winkel en vraag je aan zo'n dozenschuiver of het aan MInt kan liggen... ??? ??? ??? Heb je ook gevraagd of het iets met Windows te maken kon hebben aangezien het daar ook onder gebeurd?? Nee dus!

Maar dan kom je met iets op de proppen wat je zeer zekers ook nooit hebt gemeld in de winkel en ik citeer:
. Dus nu vraag ik aan jou: Heeft het met de installatie van Linux Mint te maken? Of heeft het iets met Windows XP te maken?? Je geeft jezelf al antwoord of het iets met beide besturingssystemen te maken heeft.

Alle zaken wat met kapotte hardware te maken heeft, daar heeft software niks mee te maken. Software is niet in staat om hardware kapot te maken.

Jouw probleem is puur hardwarematig. Hoe oud is die laptop? Zit er nog garantie op of is dat al afgelopen? En ook al is de garantie afgelopen, je kan nog altijd claimen dat jij, als consument, verwacht dat het product nog steeds goed functioneerd na het aflopen van de garantieperiode. Dan valt er altijd nog wel ergens over te onderhandelen.

Succes ermee!
Dat van de BIOS had ik wel vermeld in de winkel.
Ik ben maar een computer-leek en ik dacht zelf ook wel door alle zaken die ik al opgemerkt had, dat het niet zou kunnen dat software de hardware stuk maakt.
Aangezien mijn kennis beperkt is op PC-gebied dacht ik om de vraag hier maar eens te stellen. Misschien zag ik wel iets over het hoofd. Mijn vermoedens worden hier alleen maar bevestigd.
Het zegt volgens mij veel meer over de winkel dan over mijzelf. Nu krijg ik het gevoel dat die winkel niet eerlijk is.
De andere winkel waar ik nu mijn nieuwe desktop PC gekocht heb, was veel eerlijker. Toen ik hem vroeg hoe ik linux moest installeren op mijn systeem met 2 aparte schijven, gaf hij tenminste een eerlijk antwoord. Hij vertelde dat hij vermoedde dat Linux die tweede HD wel zou herkennen. Hij zei er onmiddellijk bij dat de support en garantie zich beperken tot alles wat betrekking heeft op Windows gebied. Hij zei zelf te weinig te kennen van Linux.
Ik zal de vraag voor installatie wel opnieuw stellen hier op dit forum maar dan op de juiste plaats.
Ik kan me echter niet van de indruk ontdoen dat er sommigen onder jullie de indruk krijgen alsof ik Mint wil afbreken. Niks is minder waar! Ik blijf een grote fan van Linux Mint!
Ik denk wel dat ik met mijn beperkte kennis het recht heb om vragen te stellen... Voor bepaalde mensen onder jullie lijken dit misschien domme vragen. Voor mij niet dus
Mijn laptop zou in januari 3 jaar oud geworden zijn.
nomko

Berichtdoor nomko » Ma 27 Dec 2010, 16:00

Dat van de BIOS had ik wel vermeld in de winkel.
Ik ben maar een computer-leek en ik dacht zelf ook wel door alle zaken die ik al opgemerkt had, dat het niet zou kunnen dat software de hardware stuk maakt.
Aangezien mijn kennis beperkt is op PC-gebied dacht ik om de vraag hier maar eens te stellen. Misschien zag ik wel iets over het hoofd. Mijn vermoedens worden hier alleen maar bevestigd.
Zo zie je maar weer dat je in het grootste gros van al die zogenaamde "deskundige computerzaken" te maken hebt met dozenschuivers. Ik vermoed dat die ene waar je aan vroeg of het iets te maken had met Mint dat die niet eens weet wat jij bedoelde.
Het zegt volgens mij veel meer over de winkel dan over mijzelf. Nu krijg ik het gevoel dat die winkel niet eerlijk is.
Vroeger had je nog deskundige ervaren computerboeren omdat die hun zaak zijn begonnen omdat hun hobby uit de hand is gelopen. Vandaag de dag heb je maar een paar van die kleine winkels met zulke hobbyisten. Het grootste gros is kapot gemaakt door de concurrentie van zaken zoals Mediamarkt, It's, BCC die ook computers verkopen tegen goedkopere prijzen doordat ze complete systemen tegen bodemprijs kunnen inkopen wat die computerboer op de hoek niet kan doen. Zonde helaas.
De andere winkel waar ik nu mijn nieuwe desktop PC gekocht heb, was veel eerlijker. Toen ik hem vroeg hoe ik linux moest installeren op mijn systeem met 2 aparte schijven, gaf hij tenminste een eerlijk antwoord. Hij vertelde dat hij vermoedde dat Linux die tweede HD wel zou herkennen. Hij zei er onmiddellijk bij dat de support en garantie zich beperken tot alles wat betrekking heeft op Windows gebied. Hij zei zelf te weinig te kennen van Linux.
Maar wel voldoende om je te melden dat Linux die 2e schijf wel zou herkennen (en dat is in 99.9% van alle gevallen dus ook zo). Prima zaak als ze zo eerlijk zijn! Daar kan je zaken doen! Ze weten waar je het over hebt en daar valt al een hele hoop voor te zeggen.
Ik zal de vraag voor installatie wel opnieuw stellen hier op dit forum maar dan op de juiste plaats.
Ik kan me echter niet van de indruk ontdoen dat er sommigen onder jullie de indruk krijgen alsof ik Mint wil afbreken. Niks is minder waar! Ik blijf een grote fan van Linux Mint!
Ik denk wel dat ik met mijn beperkte kennis het recht heb om vragen te stellen... Voor bepaalde mensen onder jullie lijken dit misschien domme vragen. Voor mij niet dus
Ten eerste: domme vragen bestaan niet. Of zoals ik het zelf altijd verwoord:
Vragen maakt je dom voor 5 minuten, niet vragen maakt je dom voor de rest van je leven! ;)
Ten tweede: Zo te horen is Mint zeer geschikt voor jou. Je moet datgene gebruiken en toepassen waar JIJ je het beste bij voelt.
Ten derde: de kans dat je nog iets kan regelen is aardig geslonken, maar toch. Probeer te achterhalen hoe lang een scherm van een laptop maximaal meegaat. Je kan daar zeker nog wel wat op winnen. Als dat beeldscherm kapot is gegaan tijdens normaal gebruik (dus niet achterop de fiets onder de snelbinder en bij de eerste de beste kuil dat ie op de straat pleurt), dan vind ik eerlijk gezegd dat die scherm wel erg snel kapot is.

Ten vierde: specifieke vragen kan je beter in de juiste rubriek stellen. Meld duidelijk wat het probleem is of watje vraag is en gef zoveel mogelijk info erbij. Wat handig is: stop niet meer dan 2 vragen in 1 topic. Dus als voorbeeld: niet in 1 topic een vraag stellen over je muis, je toetsenbord, en als je de printer aanzet bevriest het systeem, computer slaat uit als ik de senseo aanzet.... dit wordt teveel van het goede. Splits het op per vraag en geef zoveel mogelijk info erbij (wat was je aan het doen/welke programma was je bezig/specificaties van je systeem/etc.).

Succes met Mint!
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Arie » Ma 27 Dec 2010, 16:17

als die indruk gewekt is vind ik dat jammer, dat was zeker niet de bedoeling
uiteraard mag je je vragen stellen, daar is dit forum tenslotte voor ;)
en wat Nomko ook al heeft gezegd, er zijn geen domme vragen
Afbeelding

Terug naar “Hardware en Drivers”