monitor flikkert

Allerhande Hardware vragen
linuxcar1
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 80
Lid geworden op: Za 07 Okt 2017, 15:04

monitor flikkert

Berichtdoor linuxcar1 » Di 22 Okt 2019, 09:53

De laatste tijd heb ik last van eel flikkerende monitor.
ongeveer als in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=HYAcDvlbnh0 (tussen minuut 0.21 -0.30)
Als ik de monitor uit zet en weer aan zet dan doet de monitor het prima de eerste 5 seconden en dan begint het geflikker weer.
Ik heb ook het idee dat het geflikker steeds erger word, paar weken geleden begon het al maar heel lichtjes wat niet storend was, maar nu begint steeds erger te worden.

Nou vraag ik mij af of dit de monitor zelf is die stuk is aan het gaan (gezien de monitor in het verleden altijd goed heeft gedaan)
Of dit een videokaart probleem is.
Nou las ik hier en daar dat dit ook een hertz probleem kan zijn en dat het geflikker gestopt kan worden door het aantal hertz te veranderen.
Helaas ik kan nergens simpele instructies vinden hoe ik dit in linux kan veranderen.

Misschien interessant om te vertellen:
De monitor is aan de pc aangesloten met een vga kabel.
Maar ik heb ook nog een flatscreen tv staan en als ik deze aansluit aan de pc met een hdmi kabel dan flikkert deze niet.
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: monitor flikkert

Berichtdoor Pjotr » Di 22 Okt 2019, 10:08

De monitor is aan de pc aangesloten met een vga kabel.
Maar ik heb ook nog een flatscreen tv staan en als ik deze aansluit aan de pc met een hdmi kabel dan flikkert deze niet.
Heeft waarschijnlijk te maken met de inferieure analoge VGA-aansluiting. Kun je dat beeldscherm ook aansluiten met een andere kabel, bijvoorbeeld met een DVI-kabel, die (net als de moderne HDMI) digitaal beeld levert?
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
linuxcar1
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 80
Lid geworden op: Za 07 Okt 2017, 15:04

Re: monitor flikkert

Berichtdoor linuxcar1 » Di 22 Okt 2019, 10:26

De monitor is aan de pc aangesloten met een vga kabel.
Maar ik heb ook nog een flatscreen tv staan en als ik deze aansluit aan de pc met een hdmi kabel dan flikkert deze niet.
Heeft waarschijnlijk te maken met de inferieure analoge VGA-aansluiting. Kun je dat beeldscherm ook aansluiten met een andere kabel, bijvoorbeeld met een DVI-kabel, die (net als de moderne HDMI) digitaal beeld levert?
nee het beeldscherm heeft alleen een vga aansluiting helaas.
ik herinnerde me zonet dat ik nog een hele oud monitor op zolder hebf staan, zonet deze aangesloten (ook vga) en deze knippert niet.
Dus waarschijnlijk ligt het geknipper toch aan de monitor is en is de monitor waarschijnlijk langzaam stervende....

Iemand nog goed advies voor een nieuwe monitor? (merk/type/etc)
aartje
Senior
Senior
Berichten: 198
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: monitor flikkert

Berichtdoor aartje » Di 22 Okt 2019, 18:04

De monitor is aan de pc aangesloten met een vga kabel.
Maar ik heb ook nog een flatscreen tv staan en als ik deze aansluit aan de pc met een hdmi kabel dan flikkert deze niet.
Heeft waarschijnlijk te maken met de inferieure analoge VGA-aansluiting. Kun je dat beeldscherm ook aansluiten met een andere kabel, bijvoorbeeld met een DVI-kabel, die (net als de moderne HDMI) digitaal beeld levert?
nee het beeldscherm heeft alleen een vga aansluiting helaas.
ik herinnerde me zonet dat ik nog een hele oud monitor op zolder hebf staan, zonet deze aangesloten (ook vga) en deze knippert niet.
Dus waarschijnlijk ligt het geknipper toch aan de monitor is en is de monitor waarschijnlijk langzaam stervende....

Iemand nog goed advies voor een nieuwe monitor? (merk/type/etc)
IIyama-monitors zijn altijd goed.

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten