Harddisk-kuren, oorzaak en beste handelwijze

Allerhande Hardware vragen
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Harddisk-kuren, oorzaak en beste handelwijze

Berichtdoor oldbutMint » Zo 01 Dec 2019, 12:14

Hallo,

Ik heb een 1 TB sata-3 HD (nieuw gekocht, computerzaak, nooit mee gevoetbald) die mogelijk nog in de garantietermijn zit.
Hij zit in een desktop met een koeler ervoor en deze computer wordt sporadisch gebruikt.
Erop als enige OS LM 18.3 Mate (partities: een met alles, een extended, een swap), verder geen unallocated ruimte meer.
Mogelijk is deze installatie tot stand gekomen door een automatische install vanaf een LM 18.3 usb-stick.
Er is geen andere HD (of andere storage) in deze desktop aanwezig.

Sinds kort boot de machine heeeeeel traag, soms verschijnen er schermen met tekstregels (commandline-look) met dingen die
naar mijn indruk niet moeten, andere keren blijft het LM logo met de knipperende puntjes heeeel lang staan en komt dan uiteindelijk de desktop...
Vandaag dus weer, en eindigde de boot in zo'n tekstscherm halverwege.
Ik heb hierna gereboot, nu met een LM 18.3 Mate usb-stick, en vanaf de desktop daarvan fsck gedaan op de 'hoofdpartitie' van de
HD.
Er werden fouten (o.a. iets met inodes) gevonden en hersteld, een nieuwe fsck direct daarna zegt dat de disk 'clean' is.

Mijn vragen nu:
moet ik ervan uit gaan dat die disk aan het overlijden is?
hoe kan dat (weinig gebruik, leuk gekoeld etc.)
NB: het is een Seagate Barracuda (misschien staan deze slecht bekend???)

oldbutmint
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Harddisk-kuren, oorzaak en beste handelwijze

Berichtdoor Joan » Zo 01 Dec 2019, 12:40

Inode heeft meestal te maken met niet aangesloten apparaten of verwijderde/gewijzigde partities. Dat kan ook ontstaan door plotseling wegvallen van de stroom of een uitgevallen sector op een partitie.
Het is niet abnormaal als dat eens gebeurd en als de check geen fouten meer geeft moet alles weer normaal werken.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Harddisk-kuren, oorzaak en beste handelwijze

Berichtdoor stegiman » Zo 01 Dec 2019, 16:03

NB: het is een Seagate Barracuda (misschien staan deze slecht bekend???)
Er zijn inderdaad meer problemen bij die merk doch dat merk verkoopt ook heel veel harddisk.
Persoonlijk koop ik alleen harddisk van Western Digital doch ook WD is ook van Seagate.
Ik heb al veel van WD voor NAS gekocht en tot op heden is slechts 1 stuk.
Andere hadden nooit problemen gehad van welk aard ook.

In pc of Laptop gebruik ik alleen nog SSD en usb-stick

Als je pas gekocht had en je hebt problemen mee dan heb ik een goede raad: garantie inroepen.
Een harddisk dat problemen geeft wordt nooit een goede harddisk.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Harddisk-kuren, oorzaak en beste handelwijze

Berichtdoor emvedeesje » Zo 01 Dec 2019, 17:19

Je kan ook eens een volledig nieuwe installatie proberen, doch neem gelijk de recente Mint 19.2
Laat de ganse schijf gebruiken, zo wordt alles eerst weggeveegd.
En dan attent zijn op wat er allemaal voorvalt.

Haal eerst alle extern gekoppelde schijven weg vooraleer te installeren.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
VuurVosje
Senior
Senior
Berichten: 126
Lid geworden op: Di 11 Sep 2018, 12:08

Re: Harddisk-kuren, oorzaak en beste handelwijze

Berichtdoor VuurVosje » Zo 01 Dec 2019, 20:13

Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Harddisk-kuren, oorzaak en beste handelwijze

Berichtdoor DeBaas » Zo 01 Dec 2019, 21:39

Mogelijk is deze installatie tot stand gekomen door een automatische install vanaf een LM 18.3 usb-stick.
Is die installatie op deze machine gedaan?
Kloppen de gegevens (UUID) in /etc/fstab met de gegevens van de partities?
Staan er verwijzingen in /etc/fstab naar niet bestaande partities?
Is de harddisk 4k gepartitioneerd? (Eerste sector op 2048?)
Is dit de enige HDD in deze machine?

gegevens van de HDD in terminal:

Code: Selecteer alles

sudo fdisk -l | grep /dev/sda
bij meer dan een disk sda aanpassen

Code: Selecteer alles

sudo fsck -f -p /dev/sdaX
uitgevoerd op alle partities? (duurt lang)

-f Een controle afdwingen, ook als het bestandssysteem schoon is
-p Automatische reparatie (zonder vragen)
X staat voor het partitienummer
aartje
Senior
Senior
Berichten: 198
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: Harddisk-kuren, oorzaak en beste handelwijze

Berichtdoor aartje » Ma 02 Dec 2019, 09:16

Heb je de aansluiting(en) van de disk al een keer losgehaald en weer opnieuw aangesloten ?
Het zou ook door een instabiele voeding kunnen komen (voedingen zijn voor een paar euro
te koop in de kringloopwinkel). Om kuren met de disk uit te sluiten
zou je hem eens een tijdje in een andere computer moeten hangen en kijken wat hij daar doet
als je hem flink laat werken. Maar met GSmartControl zou je ook het een en ander kunnen zien.
In ieder geval zou ik de Mint-installatie niet meer vertrouwen die er op staat omdat je root-
filesysteem al een paar keer gerepareerd moest worden. Dus een nieuwe installatie zou ik je
aanraden.
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: Harddisk-kuren, oorzaak en beste handelwijze

Berichtdoor oldbutMint » Di 03 Dec 2019, 09:36

Even wat info over wat er hier loos is. Nog niet specifiek op de antwoorden van de helpers.
Na booten van de comp. vanaf de LM 18.3 usb-stick, dan mounten van de zieke HD en een doen van
fsck.ext4 op die HD, kreeg ik na de eerder genoemde reparatie-actie iedere keer de melding dat de disk 'clean' is...
Ik krijg echter de indruk dat fsck helemaal niet echt test, want als ik de betreffende computer boot vanaf de zieke HD
(zonder de usb-stick dus, en zonder andere HD's) is het booten nog steeds als stroop bij minus 30 graden, en komen
er veel tekstmeldingen langs (schermen vol) waarin het woord 'error' en 'acpi (of apci??)' in combinatie met "error' voorkomt.
Soms eindigt dat in een grafische desktop (met mijn mappen), soms blijft het proces in de tekstregels steken..

Dus heb ik geboot van een live rescue-cd met UBCD 5.3.8 erop, vanaf die cd kan ik GSmartControl draaien.
Op dat moment dus alleen de zieke HD en de live-cd in het systeem.
Je kunt de drive testen (short test, extensive test): beide testen worden afgebroken en komen niet tot een einde. Fouten toont het
programma niet (maar dat is omdat het effectief niet is uitgevoerd..)

Omdat ik daar geen goed gevoel bij krijg, heb ik met 'rsync -varHpEogtS' de /home directory (die tussen de systemfiles staat en NIET in een aparte partitie!)
gekopieerd naar een externe usb-disk (ext4).
Ik heb ook /var zo gekopieerd naar de usb-disk, omdat ik dan de log-files nog zou kunnen bekijken.
Beide rsync-acties sloten af met de mededeling dat 'sommige files niet overgebracht konden worden'. Ik zie geen mogelijkheid erachter te komen hoeveel en welke files.
Zoals eerder aangegeven heb ik op de betreffende HD 3 partities (door LM zelf bij de installatie zo ingericht): sdb1 (met alles). sdb2 (logical)(?) rn sdb5 (swap)
Op sdb1 staan de volgende mappen: bin, boot, cdrom, dev, etc, home, lib, lost+found, media, mnt, opt, proc, root, run, sbin, srv, sys, tmp, usr, var.
verder nog initrd.img, initrd.img.old, vmlinuz, vmlinuz.old, webmin-setup.out. Ik vermoed dat deze 5 er op een of ander manier 'per ongeluk' terecht zijn gekomen.

Welke van de serie mappen in de voorlaatste regel hierboven moet ik nog 'rsync'-en naar mijn esterne usb-disk??

oldbutmint
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 385
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Harddisk-kuren, oorzaak en beste handelwijze

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Di 03 Dec 2019, 11:44

Eerst en vooral, het optreden van fouten bij een harde schijf kan te wijten zijn aan externe problemen, bv. slecht werkende voeding, problemen met de bus of kan veroorzaakt worden door andere devices die zich op de bus bevinden of soms een foute configuratie van het nieuw geplaatste device. In die optiek zullen diagnose-programma's je vertellen dat er iets fout gaat, maat dat wil niet hoofdzakelijk zeggen dat het device dat je voor ogen hebt defect is. Ik heb dat onlangs nog meegemaakt met een dvd-lezer die zorgde voor fouten op mijn hard-drive. Moraal van dat verhaal, koppel eerst alle andere devices van de bus vooraleer je een hard-drive gaat controleren.

In geval van problemen met de hard-drive, dan dien je enkel de gebruikers-data veilig te stellen (alles die in /home steekt). Het heeft geen zin systeembestanden en dergelijke te kopiëren. Na het veilig gesteld hebben van de gebruikersdata, probeer dan een volledig nieuwe installatie. Als de schijf nog met de live-usb-schijf nog problemen geeft, dan zijn er 2 mogelijkheden. Ofwel is de harde schijf defect of niet geschikt voor je systeem, ofwel is er iets stuk op je computer.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Harddisk-kuren, oorzaak en beste handelwijze

Berichtdoor Jamint » Wo 04 Dec 2019, 00:00

Omdat ik alleen oude computers gebruik is het voor mij een standaard procedure om direct na een Linux of Xubuntu installatie Gsmartcontrol te installeren en primair te gebruiken, voor ik verder ga met stroomlijnen; zelfs vooraf aan de eerste bijwerkcyclus.

Als je een of meerdere meldingen krijgt van een z.g. 'verlopen' S.M.A.R.T. status, meestal in rood gemarkeerd, is het raadzaam de schijf niet meer te gebruiken.
If it ain't broken, don't fix it.
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: Harddisk-kuren, oorzaak en beste handelwijze

Berichtdoor oldbutMint » Ma 09 Dec 2019, 15:45

Ik baal ervan (om een ander woord niet te gebruiken)...

Na enige dagen onderzoek op volledigheid van de met rsync van de zieke HD naar een externe usb-HD gekopieerde data,
de hele ziekerd met 0-en volgeschreven (vanaf een LM bootstick dd if=/dev/zero....). Duurde bijna 2 uur zonder dat ik kon zien of het proces nou bezig was of niet.
Daarna met een GParted live cd een GPT partitietabel gemaakt, met /, /home, swap, /data.
Aan het einde daarvan dwingt het programma de vorming van een partitie voor het BIOS af..
Dus e.e.a. weer opnieuw gedaan, nu begonnen met die BIOS partitie, die minimaal 1 MB moet zijn, 3 MB gekozen.
Het rare was dat er al een 1 MB 'partitie' voorgegeven was, heb ik nog niet eerder gezien bij installaties. Misschien is dit een GPT snufje?
Dan gewisseld naar een live cd LM 19.2 64-bit install cd geboot, en 'doe iets anders' gekozen, en de hierboven genoemde partities benut.
Alles lijkt goed te gaan, er wordt lustig op rondgeinstalleerd, MAAR aan het einde blijkt er bij de configuratie/installatie van GRUB iets niet goed te gaan: er kunnen bepaalde files niet geschreven worden.
Toch maar gereboot van de zieke disk: de boot eindigt in een tekstscherm 'grub rescue'.
Op een website (andere computer) gezien wat ik daar kan doen: aanwijzingen gevolgd, met enkel maar foutmeldingen.

De hele zooi weer gewist (ook de GPT partities) en nu vanaf een usbstick LM 19 Mate 32-bit geinstalleerd in 4 MBR partities.
Daarna geboot vanaf de HD (zonder de stick dus) en het booten loopt door tot de desktop op mijn scherm staat.
Onderin beeld wordt door de update manager aangegeven dat er update zijn: die werken eerst niet (er wordt niets gedownload), een half uur later wel, maar dan krijg ik bij het installeren van de gedownloade files (door de manager) een foutmelding waarbij iets
staat over 'filesystem read-only'. Niet goed dus.

Van de Seagate website gedownload een Seatools iso en na branden op cd daarmee geboot: werkt niet en het programma meldt 'geen controller found'.
Het testprogramma ziet de disk dus niet.
Kabeltjes gewisseld en goed aangesloten (zaten al goed natuurlijk) zonder dat dit verschil maakt.

Mijn conclusie: disk is overleden/onbruikbaar.
(NB zoals al eerder gezegd, het is een Seagate Barracuda 1 TB).

Heeft iemand een opbeurend woord??
Kan iemand mij een HD merk/type aanbevelen dat een langere levensduur heeft? (of verwijzen naar een site met zinvolle informatie hierover)?

Dank van
oldbutmint
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Harddisk-kuren, oorzaak en beste handelwijze

Berichtdoor Joan » Ma 09 Dec 2019, 17:16

@oldbutMint
"Beide rsync-acties sloten af met de mededeling dat 'sommige files niet overgebracht konden worden"
Dit kan als je als gebruiker hebt gewerkt. Bestanden die door het systeem in gebruik zijn worden dan niet meegenomen.
"initrd.img, initrd.img.old, vmlinuz, vmlinuz.old, webmin-setup.out."
Dit zijn besturingsbestanden die door het systeem worden aangemaakt en bijgewerkt als dat nodig is.
De GPT partitie is de MBR met backup en bestaat dus uit twee delen. Welke GPT partitie heb je verwijderd?

Voor je hem weggooit. Maak met Gparted van de live versie een nieuwe partitie tabel en kijk of dat helpt.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: Harddisk-kuren, oorzaak en beste handelwijze

Berichtdoor oldbutMint » Ma 09 Dec 2019, 20:20

@Joan
"Beide rsync-acties sloten af met de mededeling dat 'sommige files niet overgebracht konden worden"
Dit kan als je als gebruiker hebt gewerkt. Bestanden die door het systeem in gebruik zijn worden dan niet meegenomen.

>> Ik was ingelogd als gebruiker, en heb op de command-line als volgt geschreven: 'sudo rsync (opties) ..... '
Zonder sudo word ik overstelpt met berichten in de trant 'access forbidden..', dus ik werk altijd/meestal met sudo.

"initrd.img, initrd.img.old, vmlinuz, vmlinuz.old, webmin-setup.out."
Dit zijn besturingsbestanden die door het systeem worden aangemaakt en bijgewerkt als dat nodig is.

>> Die 5 bestanden heb ik niet naar mijn externe hd gebracht. Inmiddels zijn ze door de daarna gedane acties verdwenen..

De GPT partitie is de MBR met backup en bestaat dus uit twee delen. Welke GPT partitie heb je verwijderd?

>> Dit was de eerste keer dat ik met GPT werkte. Ik heb de partitietabel gemaakt met GParted op een live-cd (met alleen GParted erop), omdat ik ergens las dat deze tool je laat kiezen tussen MBR en GPT.
Ik heb maar een GPT tabel zien verschijnen in dat programma, en die dan (later, toen de daaropvolgende installatie van LM 19.2 64-bit niet bleek te draaien) ook weer verwijderd. Dus van een tweede versie weet ik niets. Ik las trouwens elders dat GPT meerdere kopieen maakt (ter beveiliging tegen verlies), maar waar je die kunt vinden/hoe je die kunt vinden stond er niet bij.

Voor je hem weggooit. Maak met Gparted van de live versie een nieuwe partitie tabel en kijk of dat helpt.
[/quote]

>> Met GParted van de live/install cd (dvd dus) van LM 19.2 64-bit bedoel je?
En dan wel weer een GPT tabel?

Nu ik erover nadenk: bij de MBR partitietabel moest je altijd aangeven (sterretje) welke partitie bootable moest worden; bij de GPT tabel heb ik dit markeren niet langs zien komen (misschien over het hoofd gezien?)

Dank voor je inzet
oldbutmint
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Harddisk-kuren, oorzaak en beste handelwijze

Berichtdoor Joan » Ma 09 Dec 2019, 21:50

Of toch maar gewoon MBR!!!
Voor 1TB maakt het geen verbetering.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: Harddisk-kuren, oorzaak en beste handelwijze

Berichtdoor oldbutMint » Wo 11 Dec 2019, 11:00

@Joan, @Deskundigen,

Er is iets vreemds aan de hand hier...
Ik zal de ontwikkelingen sinds mijn laatste post nu systematisch weergeven.
Ik heb in de desktop tower alleen de Seagate harddisk (1 TB) en een cd/dvd-drive.
Het moederbord is geschikt voor 64 bit.
De computer hangt tijdens de hele procedure aan het internet.
De softwarebronnen:
live-dvd met LM 19.2 mate, 64-bit
live-dvd met GParted 0.33.0-2 i686

Het uitgangspunt voor deze sessie is de HD met geinstalleerd LM 19.2.
De partitietabel is van het MBR type.
Probleem is dan GSmartcontrol breekt bij testen van de HD af, zowel in de short- als
in de extended-test.
Probleem 2: een Seagatetools 1.1.2 test (van Seagatesite, de DOS-versie) gestart als
live-cd, vindt de HD helemaal niet..

Wat gedaan:
Geboot met de GParted live-dvd;
daarin naar een commandline scherm;
met fdisk -l de namen van de 4 partities opgezocht;
met sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sda* alle 4 partities met nullen gevuld;
als dit klaar is op de GParted-dvd teruggegaan naar de GUI en GParted gestart;
na het scannen ziet GParted de 4 partities;
met GParted alle 4 partities verwijderd;
daarna zonder de dvd uit te nemen met GParted opnieuw 4 partities gemaakt, van
het MBR type. Het zijn dus 4 primaire partities: /, /home, /data, swap.
Met deze vier partities is de HD geheel gebruikt.
Daarna GParted beeindigd, de computer afgesloten en nu met de LM-live dvd geboot.
Vanuit LM-live LM 19.2 64-bit geinstalleerd op de HD in de al aanwezige partities;
daarbij de partities niet veranderd maar elke partitie (weer) als ext4 geformatteerd;
de installatie verloopt zonder storingen of problemen;
als na afloop het scherm vraagt 'reboot of verder testen' nog niet gereboot, maar
op de live-dvd een terminal screen geopend, met fdisk -l de partitienamen (weer) gezocht
en op elke partitie gedaan 'sudo fsck.ext4 -f /dev/sda*' (* is dan 1,2,3 en 4);
elk van die 4 testen eindigt zonder fouten.
Op dat moment is alles op de HD nog in orde (dus?).
Dan gereboot en LM vanaf de HD laten starten. Dit lijkt allemaal goed te gaan, er zijn
wel een paar commandline-regels over microcode en nodige update, maar uiteindelijk staat
vrij vlot de LM 19.2 desktop.
Er zijn al meteen een behoorlijk aantal updates die voor download staan te wachten: deze
updates meteen doorgevoerd. Gaat ook zonder problemen.
Omdat ik de HD wil testen, maar GSmartcontrol niet aanwezig is, deze met de packetmanager
geinstalleerd.
Wanneer ik met GSmartcontrol de HD test, worden zowel de short test als de extended test
na korte tijd afgebroken. Er is een output file aanwezig, die heb ik op de HD opgeslagen.
Ik maak ook nog 2 screenshots tijdens de test.
Daarna beeindig ik de sessie en reboot de computer, start hierbij weer van de LM-live-dvd.
Vanuit een terminal screen op de live-dvd doe ik weer een fsck.ext4 test op alle 4 partities
van de HD, en weer zijn alle 4 ZONDER fouten.

Mijn vraag: WAT NU??
Tot dit moment lijkt de HD enerzijds in orde te zijn (fs zonder fouten), maar anderzijds stoort
het mij dat GSmartcontrol niet wil testen.
Hoe kom ik erachter of de HD ECHT in orde is???

oldbutmint

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten