Scanner installeren; HP-Photosmart C5180 All-in-One

Allerhande Hardware vragen
KeesS
Senior
Senior

Re: Scanner installeren; HP-Photosmart C5180 All-in-One

Berichtdoor KeesS » Vr 21 Jan 2011, 13:29

Effe opschonen.

Okay, uitleg aan Kees:

Je zegt dat je hplip-3.10.9.run staat in map: /home/ca/downloads/.
Als je nautilus-open-terminal hebt geinstalleerd, dan kan je via nautilus een terminal openen in de map waar je je op dat moment in bevind.

De plugin nautilus-open-terminal is te installeren via synaptic (of via terminal: sudo apt-get install nautilus-open-terminal). Na installatrie wel ff de commando killall nautilus opgeven zodat nautilus herstart, anders werkt die plugin niet.

Als je nautilus opent en je gaat naar de map Downloads, dan moet je rechtklikken op een lege gebied en dan in het pop-up menu de optie open terminal hier selecteren. Er zal dan een terminal venster geopend worden die de inhopud van de map /home/ca/downloads/ toont als je de commando ls opgeeft.

Je hoeft nu niks meer te doen dan in te tikken: sudo ./hplip-3.10.9.run en dan de uitleg op mijn site te volgen.
@nomko,
ik heb heel secuur de opdracht hierboven (met kopieeren en plakken om fouten te voorkomen) uitgevoerd en krijg dan in de terminal het volgende resultaat. ??? ???
Afbeelding
wat nu?
alle hulp is welkom, maar graag Nederlands; ik ken geen Engels
ben 84 jaar, te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg
KeesS
Senior
Senior

Berichtdoor KeesS » Vr 21 Jan 2011, 13:53

@nomko,
ik ben de instructies op jouw website aan het doorlezen en kom het volgende tegen:

"na verloop van tijd verschijnt de volgende vraag:
Restart or re-plug in your printer (r=restart, p=re-plug in*, i=ignore/continue, q=quit) :

Bij het indrukken van de r (=restart) zal de pc herstarten
Bij het indrukken van de p (=re-plugin) dient de printer ingeschakeld te worden dan wel de usb kabel aangesloten te worden.
Bij het indrukken van de i (=ignore/continue) zal deze stap overgeslagen worden"

Daar staat iets geschreven over een USB-kabel; maar ik probeer een netwerk-printer/scanner te installeren met een UTP-kabel.
??? ??? ??? gaat dit wel goed zo?
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Arie » Vr 21 Jan 2011, 14:06

ik heb hem zelf ook even gedownload
je moet het bestand eerst uitvooerbaar maken, rechts klikken -> permissies -> uitvoeren als programma toestaan aanvinken

op een lege plek gaan staan in de map waar het bestand staat, rechts klikken en kiezen voor open terminal hier
in de terminal het volgende intikken

Code: Selecteer alles

./hplip-3.10.9.run
GEEN sudo ervoor, als je dat wel doet krijg je een foutmelding, het wordt door HP aangeraden om hem als gewone bruiker te installeren

ik heb de volledige terminal uitvoer evt beschikbaar voor de liefhebbers ;)

als je scanner nu nog niet werkt, ondertusen is hplip-3.11.1 uit
Afbeelding
KeesS
Senior
Senior

Berichtdoor KeesS » Vr 21 Jan 2011, 15:17

@arie,
ik heb gedaan wat je aangaf, het resultaat in de terminal is:

INSTALL MISSING REQUIRED DEPENDENCIES
-------------------------------------
warning: There are 1 missing REQUIRED dependencies.
note: Installation of dependencies requires an active internet connection.
warning: Missing REQUIRED dependency: cups-devel (CUPS devel- Common Unix Printing System development files)
warning: This installer cannot install 'cups-devel' for your distro/OS and/or version.
error: Installation cannot continue without this dependency. Please manually install this dependency and re-run this installer.
ca@pb-desktop ~/Downloads $
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Arie » Vr 21 Jan 2011, 15:49

mbv van synaptic even cups-devel installeren
je kan het beste zoeken op cups, soms heeft zo'n bestandje een net iets andere naam
Afbeelding
KeesS
Senior
Senior

Berichtdoor KeesS » Vr 21 Jan 2011, 16:27

mbv van synaptic even cups-devel installeren
je kan het beste zoeken op cups, soms heeft zo'n bestandje een net iets andere naam
" cups-devel" is niet te vinden; nu heb ik in synaptic alles met de naam cups +...... geinstalleerd.
Daarna het hele verhaal opnieuw uitgevoerd in de terminal.
Ergens moest ik kiezen voor "automatisch" , "manueel" , of "quite" .
Daar klikte ik op "a" voor "automatisch".
Er scrolde een hoop tekst voorbij en nu en dan het woord "wait" .
Daar wachtte ik af, soms lang en uiteindelijk moest ik kiezen voor "r" of "restart".

Na "r" + "enter" werd de computer opnieuw opgestart (inclusief het bekende lange wachten).
Elke poging om te scannen, o.a. met Sane, Xsane, Scannen en Simple scan liepen op niets uit.
De printer werkt wel en op de testpagina die ik afdrukte staat:
Naam stuurprogramma: hp-photosmart_c5100_series.ppd
Versie stuurprogramma: hpcups 3.10.6

En onderaan: This test page was produced by CUPS 1.4.4.

Ik weet niet of je aan deze gegevens iets hebt ??? ???
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Arie » Vr 21 Jan 2011, 16:44

probeer xsane eens op te starten met sudo ervoor, komt vaker voor dat een scanner alleen met root rechten wil scannen

andere optie, hang hem eens met usb rechtstreeks aan de computer
Afbeelding
KeesS
Senior
Senior

Berichtdoor KeesS » Vr 21 Jan 2011, 17:26

[quote="Arie"]probeer xsane eens op te starten met sudo ervoor, komt vaker voor dat een scanner alleen met root rechten wil scannen

Afbeelding

??? ??? ??? ??? ??? ???
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Arie » Vr 21 Jan 2011, 18:38

yep, gewoon negeren die waarschuwing. het kan geen kwaad
Afbeelding
KeesS
Senior
Senior

Berichtdoor KeesS » Vr 21 Jan 2011, 18:49

yep, gewoon negeren die waarschuwing. het kan geen kwaad
Afbeelding
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Arie » Vr 21 Jan 2011, 21:24

dat is een niet meer ondersteund thema.

deed de scanner het? werd tie gevonden? zoniet dan rechtstreeks met usb op de computer aansluiten
Afbeelding
KeesS
Senior
Senior

Berichtdoor KeesS » Vr 21 Jan 2011, 22:12

dat is een niet meer ondersteund thema.

deed de scanner het? werd tie gevonden? zoniet dan rechtstreeks met usb op de computer aansluiten
de scanner wordt niet gevonden en ik heb niet direct een USB-kabel bij de hand om dat te proberen. De All-in-One is als netwerk-printer met UTP-kabel op mijn router aangesloten.
Onder Ubuntu 10.04 LTS en Windows XP werkt het prima; ik kan ermee printen en scannen.(dus aan het apparaat ligt het niet)

@Arie,
Ik denk dat het verstandig is om met het experiment met Linux Mint te stoppen.
Er komen steeds weer nieuwe problemen te voorschijn.

Met Linux Mint ben ik begonnen omdat de installatie van Ubuntu 10.04 op mijn oude Packard Bell-PC "opstart-problemen" gaf. (BusyBox en initramfs etc.)
De foutmeldingen zijn weliswaar verdwenen, maar het opstarten duurt nog steeds (te)lang.
Ook doen zich problemen voor met het toetsenbord; ontbrekende leestekens.
En nu weer moeilijkheden met het scannen en wat zal straks het volgende zijn?.

De (Linux)-kennis om dat alles op te lossen ontbreekt bij mij.
Ik ben al de mensen die mij hierbij helpen zeer erkentelijk, maar ik vrees dat we er niet uit komen. Het is simpelweg voor mij te hoog gegrepen.

Voor zover mogelijk volg ik netjes jullie commando' s en adviezen op, maar ik heb geen flauw idee wa't ik eigenlijk aan het doen ben; ik kom op deze manier helaas geen stap verder.

Om wat meer "structuur" in mijn "Linux leren" te krijgen heb ik een cursus genomen bij de LOI. Ik hoop daar meer gericht te gaan leren hoe Linux in elkaar zit en wat ik ermee kan doen.
Helaas is die cursus gebaseerd op OpenSuse 10.3, wat weer heel anders is dan Ubuntu of LinuxMint, zodat ik weer met iets "nieuws" moet gaan beginnen.
Voordeel is wel dat alles in het Nederlands is en met het complete leerboek erbij hoop ik het wel te kunnen volgen.

Arie en alle anderen die mij geholpen hebben wil ik vriendelijk danken voor de geboden bijstand en het geduld wat ze met mij hadden.
Wat mij betreft mag dit topic als [opgelost] liever gezegd [afgesloten] worden aangemerkt.
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Arie » Vr 21 Jan 2011, 22:23

Om wat meer "structuur" in mijn "Linux leren" te krijgen heb ik een cursus genomen bij de LOI. Ik hoop daar meer gericht te gaan leren hoe Linux in elkaar zit en wat ik ermee kan doen.
Helaas is die cursus gebaseerd op OpenSuse 10.3, wat weer heel anders is dan Ubuntu of LinuxMint, zodat ik weer met iets "nieuws" moet gaan beginnen.
Voordeel is wel dat alles in het Nederlands is en met het complete leerboek erbij hoop ik het wel te kunnen volgen.
die heb ik hier ook liggen, geen slechte keus van je. iig veel succes met de cursus

edit : ik zet het voorlopig niet op opgelost, misschien dat er alsnog een oplossing komt waar iemand anders wat aan heeft
Afbeelding
nomko

Berichtdoor nomko » Za 22 Jan 2011, 19:44

Aan Kees:

heb je wel Gebruikersrechten voor printers?
Kijk eens hier:

Systeem > Beheer > Gebruikers en groepen
Selecteer je gebruikersnaam en klik op Geavanceerde instellingen.
Klik op tabblad Gebruikersrechten en controleer of het vakje voor Printers instellen staat aangevinkt.

@ Arie;
Waar staat dat dat het bestand als gewone gebruiker geïnstalleerd moet worden? Ik heb het gedaan als root (sudo) en ben geen problemen tegengekomen!
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Arie » Za 22 Jan 2011, 21:28

arie@debian4 ~/Downloads $ sudo ./hplip-3.11.1.run
Creating directory hplip-3.11.1
Verifying archive integrity... All good.
Uncompressing HPLIP 3.11.1 Self Extracting Archive...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
warning: hplip-install should not be run as root.

HP Linux Imaging and Printing System (ver. 3.11.1)
HPLIP Installer ver. 5.1

Copyright (c) 2001-9 Hewlett-Packard Development Company, LP
This software comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY.
This is free software, and you are welcome to distribute it
under certain conditions. See COPYING file for more details.

Installer log saved in: hplip-install_Fri-21-Jan-2011_13:57:36.log

/error: You are running the installer as root. It is highly recommended that you run the installer as
error: a regular (non-root) user. Do you still wish to continue?
Continue with installation (y=yes, n=no*, q=quit) ? n
op een Mint 10 bak
Afbeelding

Terug naar “Hardware en Drivers”