Backup schijf corrupt

Allerhande Hardware vragen
Swartenhont
Junior
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: Vr 02 Nov 2018, 14:43

Backup schijf corrupt

Berichtdoor Swartenhont » Do 26 Dec 2019, 17:48

Hallo iedereen, hopenlijk had iedereen een plezierig kerstfeest, hier eindigt dit festijn wat minder rooskleurig.
Korte uitleg, mijn back-upschijf had geen naam, en in mint (19.3 cinnamon) kreeg ik het niet voor elkaar om die te wijzigen. In windows 10 mini partitionwizzard opgestart en mijn ding gedaan.
Maar als ik nu Linux Mint weer opstart krijg ik direct de foutmelding dat deze schijf niet gemount kan worden. De uitleg is dan:
“probably corrupted filesystem on /dev/sdb1. (disk-error-quark, 0)
Behalve dat ik langzaam maar zeker bang wordt voor gegevensverlies, hoe kan ik dit oplossen?
Een bijkomend probleem is dat Timeshift via de install usb stick, dus ook niet meer een vorige installatie kan terugzetten.(als dat al überhaupt mogelijk is in dit geval)
Wie weet raad?
Linux Mint 21.3 Virginia| | 16-core AMD Ryzen 9 7950X | AMD Navi 21 [Radeon RX 6900 XT | Asrock X670E Steel Legend
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 816
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Backup schijf corrupt

Berichtdoor DeBaas » Do 26 Dec 2019, 19:46

De machine in windows 10 een chkdsk X: /F laten uitvoeren
X: is de betreffende partitie (A: t/m Z:)
NOG NIET AFSLUITEN
In een cmd terminal, uitvoeren als administrator, de opdracht powercfg /H off uitvoeren
Nu windows afsluiten.

P.S. naam wijzigen van een partitie kan in Linux op een unmounted disk met het programma gparted
Installatie: Terminal sudo apt install gparted, staat daarna in je programmalijst.
Zolang de machine dualboot met windows de powercfg optie nooit meer op on zetten.
Swartenhont
Junior
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: Vr 02 Nov 2018, 14:43

Re: Backup schijf corrupt

Berichtdoor Swartenhont » Di 31 Dec 2019, 12:21

Uiteindelijk is dit mij gelukt, het was even spannend, maar wel weer wat geleerd. bedankt voor je antwoord.
Linux Mint 21.3 Virginia| | 16-core AMD Ryzen 9 7950X | AMD Navi 21 [Radeon RX 6900 XT | Asrock X670E Steel Legend
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 816
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Backup schijf corrupt

Berichtdoor DeBaas » Wo 01 Jan 2020, 21:27

En een goede start voor het nieuwe jaar :idee:

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten