Extra usb poorten op front desktop.

Allerhande Hardware vragen
Lucien
Held
Held
Berichten: 406
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Extra usb poorten op front desktop.

Berichtdoor Lucien » Do 26 Dec 2019, 21:42

Ik gebruik meerdere externe usb3 hdd's met mijn desktop, maar heb maar twee usb3 poorten aan de achterkant. Nu vind ik op internet hubjes met vier usb3 poorten die je met een usb kabeltje kunt aansluiten en dan heb je er ook nog een voedinkje voor in het stopcontact bij.
Maar ik wil die vier extra poorten graag op het front van mijn desktop (daar is nog een ruimte voor). Ik zag zulke frontjes met usb-poorten bij AliExpress.
Vraag 1. Kun je die frontjes gewoon intern aansluiten?
Vraag 2 heb je daar nog Linux-drivers voor nodig?
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1311
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Extra usb poorten op front desktop.

Berichtdoor Joan » Do 26 Dec 2019, 21:54

Antwoord 1. Als er een vrij usb aansluiting op het moederbord in de pc zit kan je het daarop aansluiten.
Antwoord 2. Je hebt geen aparte software nodig als je het zo kan aansluiten.

Als je een beschrijving van het moederbord hebt, kijk daar dan in waar de usb poorten zitten, of zoek op internet naar een moederbord beschrijving.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Extra usb poorten op front desktop.

Berichtdoor emvedeesje » Vr 27 Dec 2019, 09:12

Als dat hubje aangesloten wordt op een bestaande USB-poort, moet deze laatste haar taken verdelen over die 4 op het hubje.
De snelheid op die extra poortjes valt dan ook dik tegen. Hangups heb ik toen ook mee gemaakt.
En koop die dingen aub niet bij Ali... Na enkele zware teleurstellingen qua kwaliteit koop ik er niets meer.

Waarschijnlijk bestaan er vandaag nog kaarten met 4 USB-poorten welke je kan inpluggen in het moederbord.
Een tiental jaren geleden had ik er zo een op een win-OS.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Extra usb poorten op front desktop.

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Za 28 Dec 2019, 23:06

Als dat hubje aangesloten wordt op een bestaande USB-poort, moet deze laatste haar taken verdelen over die 4 op het hubje.
.....
beste Emvedeesje ,
1/ heb het hier over een laptop
2/ heb het web afgeschuimd naar info betreffende het gebruik van USB hubs .. waar ik als gewone Linux Mint gebruiker helaas niets aan heb .

heb hier nog een USB hub van Trust ( drie uitgangen ) in mijn lade liggen die ik nooit gebruikt heb , maar occasionneel van pas zou kunnen komen .

waarom ? wel ,

- als ik deze inplug begint er een groen lichtje te branden ... wordt dus via USB aansluitng gevoedt
- 3 uitgangen waar je van alles en nog wat kan aansluiten ... voeding ... om het simpel te houden , milliAmpère vreters zeg maar

kan het zijn dat je op een zeker ogenblik je de USB poort die je hiervoor gebruikt dusdanig gaat overbelasten dat je storingen / schade kan berokkenen aan deze poort ?

of is er totaal geen verband ?
Debian Bookworm_Cinnamon
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Extra usb poorten op front desktop.

Berichtdoor emvedeesje » Zo 29 Dec 2019, 09:30

@tytsjer...
De titel spreekt over usb poorten op een desktop, dus is mijn antwoord daarvoor geschreven.
En niet jij hebt deze topic gestart, doch Lucien. Mijn antwoord ging dus over de vragen van Lucien.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 814
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Extra usb poorten op front desktop.

Berichtdoor DeBaas » Zo 29 Dec 2019, 11:17

Afhankelijk van het moederbord van de vragensteller zit er ergens een grote (vaak blauw) connector waar 2 USB3 aansluitingen op zitten.
Middels een frontbordje met 2 USB3 aansluitingen ben je dan geholpen.
Let wel, er bestaan ook andere USB aansluitingen.
Een USB3 poort kan dik meer stroom leveren dan USB2.
Zelf gebruik ik een meervoudige hub (7) van Alie met konstant 3 aangesloten HDD's, de externe voeding NIET aangesloten.
Deze 7 poort laat af en toe steken vallen waarschijnlijk omdat er intern een hub achter een hub wordt gebruikt. Een 4 voudige hub levert geen enkel probleem op.
filmpje https://www.youtube.com/watch?v=SOW7KeoWLgY
Afbeelding

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten