Logical volume

Allerhande Hardware vragen
Michel1982
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 1
Lid geworden op: Di 18 Feb 2020, 21:05

Logical volume

Berichtdoor Michel1982 » Di 18 Feb 2020, 21:11

Hallo,

Ik ben student netwerkbeheerder en heb een vraagje ivm logical volumes aanmaken. Ik heb een logical volume aangemaakt en ga dit nu mounten. Dit mountpoint is (denk ik) beschikbaar op de schijf waar ik deze heb weggezet. Als ik deze partitie wil vergroten en hiervoor plaats gebruik op een tweede schijf, waar staat dit mountpoint dan? Blijft dit op de eerste schijf staan of komt dit mointpoint dan op de beide schijven te staan? Of blijft dit mountpoint in het "virtuele" deel staan nl. de volume group?
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1311
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Logical volume

Berichtdoor Joan » Di 18 Feb 2020, 22:48

Beetje onduidelijk verhaal.

Je hebt een logical volume. Ik neem aan een logische partitie in een extended partitie.
Het mounten (koppelen) geschiet normaal met een bestandsbeheerder, of wil je het op een speciale manier koppelen?
Een partitie vergroten (of verkleinen) kan wel. De inhoud van een partitie kun je verplaatsen. De partitie zelf niet kun je niet verplaatsen zonder speciale programma's.
Het koppelpunt wordt in een standaard omgeving automatisch herkent door een bestandsbeheerder. Gebruik je een handmatig ingestelde koppelinstructie (b.v. in fstab) dat moet je dat ook handmatig aanpassen.
Wat je bedoelt met ' "virtuele" deel' en ' de volume group ' ontgaat mij geheel in dit verhaal.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Logical volume

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Wo 19 Feb 2020, 00:09

louter informatief :
LVM : Logical Volume Management ( Dit artikel is nog in aanbouw ? ) : https://wiki.ubuntu-nl.org/community/LVM
in het engels : https://wiki.ubuntu.com/Lvm
Debian Bookworm_Cinnamon

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten