Harddisk geschikt voor laptop (temperatuur)

Allerhande Hardware vragen
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Harddisk geschikt voor laptop (temperatuur)

Berichtdoor Jamint » Zo 24 Mei 2020, 14:05

Toegevoegd:

hdparm heb ik nooit gebruikt maar wel hdapm. (zie: https://forums.macrumors.com/threads/hd ... y.1295050/
Dat was specifiek voor de Macintosh en was dus vooral nuttig voor de Macbooks en Macmini’s voorzien van de Hitachi 2,5” schijfjes van pakweg 170 tot 250 GB waar ik op doelde in mijn eerste reactie.
Die schijfjes parkeerden heel erg vaak. Niet als een mitrailleur zoals hierboven wordt aangehaald. Dat is onzin. Dat zou als ik het me goed herinner uit mijn diensttijd neerkomen op 1200 per minuut, dus na pakweg 8 uur gebruik: schijf kaduuk ;) maar wel zo’n 10 à 12 maal per minuut en dat was erg vaak.

@debaas,
ik weet niet welk type Macbook je bedoelt hierboven maar weet – uit mijn ervaring – als deze is geproduceerd tussen 2009 en 2012 en daar een niet door hdapm gemanipuleerd Hitachi schijfje in zit, het zinnig is met GSmartControl (officiele pakketbron) de S.M.A.R.T status te controleren en onder de tab attributen ID 193 in te zien wat de totale Load Cycle Count is. Het zou mij niets verbazen als, gezien leeftijd en gebruik van de Macbook, die al tegen de 600.000 of misschien de ‘fail’ status al gepasseerd is. Dat zou wel bijzonder zijn. :D
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Harddisk geschikt voor laptop (temperatuur)

Berichtdoor Jamint » Zo 24 Mei 2020, 14:14

@oldbutmint,

Ik zie nu pas je post. Dat krijg je als je met een andere bezig bent ;)

Als jij het zo hebt gelezen in de gebruiksaanwijzing van hdparm dan zal dat zo zijn. Ik ben dat vergeten.
Ik weet nog wel dat 128 de juiste verhouding was om de accu van een laptop te sparen versus schijfslijtage, en die waarde zie je ook terug in de ongemanipuleerde 2,5" schijfjes die ik als voorbeeld benoem.
If it ain't broken, don't fix it.
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: Harddisk geschikt voor laptop (temperatuur)

Berichtdoor oldbutMint » Zo 24 Mei 2020, 20:10

--laptopmode-- en de daarbij behorende instellingen zijn op de diverse fora uitvoerig beschreven.
Ik vond net deze pagina https://petermolnar.net/hard-drive-spin ... ing-noise/
Is dat iets wat jij voor ogen had?
Ik moet nog even bestuderen wat ik nu moet doen (volgens deze info).

oldbutmint
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 811
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Harddisk geschikt voor laptop (temperatuur)

Berichtdoor DeBaas » Zo 24 Mei 2020, 21:11

sudo apt install laptop-mode-tools
sudo xed /etc/laptop-mode/laptop-mode.conf

Zoek naar de regel:
LM_BATT_HD_IDLE_TIMEOUT_SECONDS=20
en verander 20 naar het aantal door jou gewenste seconden.

Herstart.

@Jamint
Macbook 5,1 uit april 2009
Zit een 120GB SSD in.
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: Harddisk geschikt voor laptop (temperatuur)

Berichtdoor oldbutMint » Do 28 Mei 2020, 07:58

Als ik in LM in menu naar Disks kijk, kan onder Drive Setting met een schuifregelaar APM instellen...
Is deze instelmanier gelijkwaardig aan de andere voorgestelde methoden?

Als ik de schuif helemaal naar rechts zet, krijg ik 255 en een uitgeschakelde APM.
Zijn er andere negatieve effecten voor de levensduur van de schijf, anders dan meer stroomverbruik van mijn systeem (omdat de schijf niet periodiek uitschakelt)?
Met voortdurend draaien slijt ie natuurlijk meer dan als ie stil staat, maar het steeds weer uit- en inschakelen is -gezien de tegenstand tegen APM- ook niet zo gunstig.

oldbutmint
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Harddisk geschikt voor laptop (temperatuur)

Berichtdoor Jamint » Vr 29 Mei 2020, 00:40

Als ik in LM in menu naar Disks kijk, kan onder Drive Setting met een schuifregelaar APM instellen...
Is deze instelmanier gelijkwaardig aan de andere voorgestelde methoden?

Als ik de schuif helemaal naar rechts zet, krijg ik 255 en een uitgeschakelde APM.
Zijn er andere negatieve effecten voor de levensduur van de schijf, anders dan meer stroomverbruik van mijn systeem (omdat de schijf niet periodiek uitschakelt)?
Met voortdurend draaien slijt ie natuurlijk meer dan als ie stil staat, maar het steeds weer uit- en inschakelen is -gezien de tegenstand tegen APM- ook niet zo gunstig.

oldbutmint

Om het draaien alleen van het diskpack in een HDD heb ik me nooit veel zorgen gemaakt mits horizontaal opgesteld. Er is dan slechts axiale belasting neerwaarts (zwaartekracht) van het lager waar het diskpack of een enkele schijf op is uitgebalanceerd. De as van de feitelijke schijf(ven) is bovendien voorzien van een beveiliging tegen axiale speling omdat de koppen van de lees/schrijf arm zich slechts nanometers boven en onder het diskoppervlak bevinden en deze absoluut nooit een buitensporige druk op de beschermlaag – een soort lubricant – mogen uitoefenen.
Een verticale of schuine opstelling van de HDD ben ik niet van gecharmeerd. Het eerste zag ik dit in de Mac Quadra 700 (1991) waarvan ik er een trof medio jaren 90 met een schravende/gillende 500 MB Quantum Fireball.
Schuin dan weer stonden zij opgesteld in de eerste iMacs (1999 ev.) omdat iedereen het support eronder uitklapte. Van deze iMacs – weet ik van een Mac retailler – stierven de Maxtor HDD’s hierdoor bijna zeker een veel te vroege dood.

(Het is gewoon fundamentele werktuigbouwkunde: Een as die radiale druk uitoefent op een lager, doet de laatstgenoemde meer slijten dan als zij axiaal wordt belast.)

Wat APM betreft: Experimenteer gewoon met de waarden maar ga niet komen in de buurt van 1 load-cycle per 15 of zelfs 10 seconden (click geluid) want dan roep je gewoon een vroege fail S.M.A.R.T. status af over je nieuwe schijf.
If it ain't broken, don't fix it.
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: Harddisk geschikt voor laptop (temperatuur)

Berichtdoor oldbutMint » Za 06 Jun 2020, 10:06

Ik heb inmiddels een conventionele hd in de laptop geplaatst en de eigen data overgezet; het systeem nieuw geinstalleerd (weer Mate 19.1).
Tot dusver gaat alles goed, in 'disks' zegt deze hd wel hoe warm ie het heeft: tot nu toe was 46graden het hoogst.
Ik heb sinds een paar dagen de APM op 255 (=disabled) gezet, maar(?) merk geen verschil (in geluiden of anders; de stroommeter kan ik zo niet in de gaten houden).

Dank voor de hulp/adviezen,

oldbutmint

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten