Microfoon webcam geeft geen geluid

Allerhande Hardware vragen
LAATSTAN
Junior
Junior
Berichten: 30
Lid geworden op: Di 10 Okt 2017, 21:04

Microfoon webcam geeft geen geluid

Berichtdoor LAATSTAN » Za 13 Jun 2020, 23:13

Deze week heb ik (via bol.com) een webcam gekocht voor videovergaderingen met mijn werk (PC CAMERA). Ik krijg nu echter wel beeld, maar geen geluid. Toch zou het volgens de specificaties op de site compatibel moeten zijn met Linux. ("UNIVERSELE COMPATIBILITEIT. De HD Webcam is geschikt voor Windows 7/8/10, OSX, Linux, ChromeOS, Ubuntu en Android 4.0 of andere besturingssystemen: ondersteuning voor pc, laptop, desktop, Android TVn, die geschikt zijn voor messenger, MSN, Windows Live, Messenger ,Gmail, Android IPTV, WeChat, QQ en andere instant messaging-applicaties.")

Bij de (zeer compacte) aanwijzingen van de geleverde webcam stond onder meer:
"Product installation: insert USB interface of CAMERA info USB connection part of the computer and the computer will identify automatically after insertion. Drive program is not needed. PC CAMERA can be opened after installation which will be finished 1 minute after insertion."
Er staat op mijn computer echter nog nergens zo'n programmaatje PC CAMERA.

Heeft iemand enig idee wat ik verkeerd heb gedaan? Of heb ik toch een kat in de zak gekocht?
Swake
Senior
Senior
Berichten: 266
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: Microfoon webcam geeft geen geluid

Berichtdoor Swake » Zo 14 Jun 2020, 00:45

Is bij die webcam een headset bijgeleverd en indien ja waar is die op aangesloten ?
Je hebt van die goedkope prulletjes met een mini microfoon en oordopjes maar die zijn echt niet geschikt om te videochatten .
Voorbeeldjes van een goede headsets , en je daarom zeker niet een dure moet kopen .
https://www.logitech.com/nl-be/product/ ... 50?crid=36

Bij bol.com zoeken op trefwoord headset .
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: Microfoon webcam geeft geen geluid

Berichtdoor oldbutMint » Zo 14 Jun 2020, 07:59

Of heb ik toch een kat in de zak gekocht?
<offtop-on>
Houd je niet van Chinese poesjes?? :D
<offtop-off>

oldbutmint
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 903
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Microfoon webcam geeft geen geluid

Berichtdoor dirkjanl » Zo 14 Jun 2020, 09:23

Ik kan niet lezen wat je zelf al geprobeerd hebt, dus misschien is dit dubbel.
Volgens mij zie je ook geen programma-tje van je webcam / microfoon. Start eens een webcamprogramma (bijvoorbeeld Jitsi: https://meet.jit.si/) en klik eens twee maal op de icoontjes voor geluid. (Uit en dan weer Aan). Helpt dat niet, kijk dan eens bij de instellingen van dat videochat programma en kijk of de juiste microfoon is geselecteerd.

Het pakketje "PulseAudio-volumeregeling" installeren wil wel eens helpen bij 'geluid problemen'.

Vr groet,
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Swake
Senior
Senior
Berichten: 266
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: Microfoon webcam geeft geen geluid

Berichtdoor Swake » Di 16 Jun 2020, 13:13

De titel van het onderwerp is
Microfoon webcam geeft geen geluid

Tja een microfoon is om geluid op te nemen, niet om geluid weer te geven .
Wat jij dus gekocht hebt is een webcam met ingebouwde microfoon en om te kunnen videochatten je nog een aparte hoofdtelefoon nodig hebt om je chatpartner(s) te kunnen horen .Voorbeeldje wat maar rommel is .
https://nl.aliexpress.com/i/40010302178 ... c7d54385-4
Die hoofdtelefoon sluit je dan aan op de juiste uitgang van je geluidskaart . Een goede geluidskaart heeft een uitgang voor luidsprekers , en ook een uitgang voor een hoofdtelefoon .
Sluit je de hoofdtelefoon aan op uitgang luidsprekers >> Geen geluid uit hoofdtelefoon .
Sluit je de luidsprekers aan op uitgang voor hoofdtelefoon komt er geen geluid uit de luidsprekers .
In je geluidsinstelllingen kun je dan het geluidsvolume regelen voor je hoofdtelefoon .
http://hearcom.eu/main/Checkingyourhear ... em_nl.html
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Microfoon webcam geeft geen geluid

Berichtdoor Jamint » Wo 17 Jun 2020, 20:06

Deze week heb ik (via bol.com) een webcam gekocht voor videovergaderingen met mijn werk (PC CAMERA). Ik krijg nu echter wel beeld, maar geen geluid. Toch zou het volgens de specificaties op de site compatibel moeten zijn met Linux. ("UNIVERSELE COMPATIBILITEIT. De HD Webcam is geschikt voor Windows 7/8/10, OSX, Linux, ChromeOS, Ubuntu en Android 4.0 of andere besturingssystemen: ondersteuning voor pc, laptop, desktop, Android TVn, die geschikt zijn voor messenger, MSN, Windows Live, Messenger ,Gmail, Android IPTV, WeChat, QQ en andere instant messaging-applicaties.")

Bij de (zeer compacte) aanwijzingen van de geleverde webcam stond onder meer:
"Product installation: insert USB interface of CAMERA info USB connection part of the computer and the computer will identify automatically after insertion. Drive program is not needed. PC CAMERA can be opened after installation which will be finished 1 minute after insertion."
Er staat op mijn computer echter nog nergens zo'n programmaatje PC CAMERA.

Heeft iemand enig idee wat ik verkeerd heb gedaan? Of heb ik toch een kat in de zak gekocht?


@LAATSTAN,

Bol.com....
Kun je de url (webpagina) hier posten op Bol.com waarop de webcam wordt aangeboden?
Absoluut lees je daar het merk en typenr. Zulke informatie is altijd essentieel bij vragen over Hardware van welke aard dan ook, ja zelfs als het bijvoorbeeld een boutje om iets veilig vast te zetten betreft. (is het Britse BSW draad of Amerikaanse UNC of metrisch? etc.)
Toegespitst: Alle informatie is altijd welkom om dieper te graven in je probleem.
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Microfoon webcam geeft geen geluid

Berichtdoor Jamint » Do 18 Jun 2020, 12:10

Demotiverend om ook weer eens hier te zien, de in toenemende mate op Fora getoonde desinteresse door niets meer te laten horen op reacties van andere forumleden die VRIJWILLIG hun tijd steken in: nadenken, afwegen, formuleren van hulp op een geposte vraag.
If it ain't broken, don't fix it.
LAATSTAN
Junior
Junior
Berichten: 30
Lid geworden op: Di 10 Okt 2017, 21:04

Re: Microfoon webcam geeft geen geluid

Berichtdoor LAATSTAN » Do 18 Jun 2020, 13:07

Bedankt voor jullie reacties; sorry dat mijn reactie even op zich liet wachten. Het ging om de volgende webcam: https://www.bol.com/nl/p/omnium-goods-w ... anguage=nl

Daarbij stond onder meer vermeld dat de webcam universeel compatibel is, ook voor Linux.
Volgens de aanwijzingen zou er ook een microfoon ingebouwd zitten, en ik ging ervan uit dat dat voldoende was om mee te kunnen praten.
Op de website van bol.com las ik echter ook een paar negatieve reviews over deze webcam. Zo schreef iemand onder meer dit:
"Dit is echt een miskoop. Het is een zeer slechte webcam met heel slecht beeld een goedkope telefoon van tegenwoordig heeft nog beter beeld. Tevens werkt de microfoon helemaal niet vanaf 10 meter afstand maar vanaf 2 centimeter afstand alleen als je met je mond er helemaal tegen aan zit hoor de ander je anders niet."

Ik overweeg nu om deze webcam maar terug te sturen naar bol.com en dan ergens mijn heil te zoeken, in de hoop dat dat wél een werkende webcam oplevert.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Microfoon webcam geeft geen geluid

Berichtdoor DeBaas » Do 18 Jun 2020, 15:19

Lijkt mij dat de microfoon een geïntegreerde USB microfoon is.
Deze zou je moeten zien bij luidsprekertje rechts onderin > Geluidsinstellingen > Invoer Device.
Klik op de Microfoon en zet bij Apparaatinstellingen de schuif naar rechts op 100%.
Als je nu tegen de microfoon fluit of praat zou de indicatiebalk daaronder flink moeten bewegen.
Als dat werkt zouden ook de diverse applicaties moeten werken.
Weer niks?
Geluid & Video > PulseAudio-volumeregeling >
Maak Volumeregeling wat breder klik Invoerapparaten, staat het vinkje aan naast de WebcamXXXXXXX header?
Klik op Configuratie, staat bij Webcam het profiel niet toevallig op Uit?
Werkt bovenstaande maar je applicatie (nog) niet?
Kijk dan bij de applicatie in de instellingen of de juiste microfoonstream is gekozen.

De webcam is een 720p versie, gelijk aan standaard DVD kwaliteit.
Ook kun je in diverse app's instellen of je deze of een lagere resolutie wil weergeven en ja, als de instelling 640x480 is, is het beeld waarschijnlijk nogal korrelig. 720p komt overeen met (ongeveer) 1280 × 720.
En inderdaad vele telefoons doen tegenwoordig 1080p, 1920 × 1080, dat is meer.

Zelf heb ik al vele jaren de Logitech C320 webcam,
720p video met mono USB geluid.
Swake
Senior
Senior
Berichten: 266
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: Microfoon webcam geeft geen geluid

Berichtdoor Swake » Do 18 Jun 2020, 16:33

Een webcam met geïntegreerde microfoon betekent , dat je geen aparte microfoon moet hebben om te praten met je chatpartner .
Jij praat en als je chatpartner een hoofdtelefoon gebruikt kan die jou horen spreken .
Als jij je chatpartner ook wil horen spreken zul jij ook een hoofdtelefoon moeten apart kopen .

Deze mevrouw in de video gebruikt een webcam zonder geïntegreerde MICROFOON en gebruikt een headset
https://www.youtube.com/watch?v=pLplFlgXi1Y
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
LAATSTAN
Junior
Junior
Berichten: 30
Lid geworden op: Di 10 Okt 2017, 21:04

Re: Microfoon webcam geeft geen geluid

Berichtdoor LAATSTAN » Do 18 Jun 2020, 22:12

Bedankt voor de adviezen. Helaas kan ik niet meer achterhalen hoe de invoerdevice is, omdat ik de webcam inmiddels heb teruggestuurd naar bol.com.
Ik ben me nu aan het oriënteren op een andere, betere webcam. Bijvoorbeeld die door DeBaas werd aanbevolen: Logitech C320 webcam. Mijn eisen zijn overigens ook niet zo hoog. Zolang hij maar werkt met Linux en ik er enigszins mee kan praten met mijn collega's, ben ik al tevreden.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Microfoon webcam geeft geen geluid

Berichtdoor Jamint » Vr 19 Jun 2020, 10:05

Bedankt voor de adviezen. Helaas kan ik niet meer achterhalen hoe de invoerdevice is, omdat ik de webcam inmiddels heb teruggestuurd naar bol.com.
Ik ben me nu aan het oriënteren op een andere, betere webcam. Bijvoorbeeld die door DeBaas werd aanbevolen: Logitech C320 webcam. Mijn eisen zijn overigens ook niet zo hoog. Zolang hij maar werkt met Linux en ik er enigszins mee kan praten met mijn collega's, ben ik al tevreden.


@LAATSTAN,

Ja, een verstandige beslissing! :)
Ik ben nog aan het zoeken geweest (duckduckgo.com) naar relevante extra informatie maar je vindt slechts dat het ook een leverancier is van een... nekmassageapparaat.

Die webcam is m.i. het zoveelste 145 in een gros China prul waar de grot van Alibaba en de veertig 'handelaren' van uitpuilt.

Klein stukje eigen ervaring: Van het merk Logitech wat DeBaas suggereert - en dat overigens ook produktiefaciliteiten in China heeft - kan ik na ongeveer 10 jaar gebruik van diverse hardware zeggen dat het betrouwbaar is. Er kan natuurlijk ook een 'maandagochtend-exemplaar' tussen zitten maar miskopen op basis van productkwaliteit lijken mij hier onwaarschijnlijk.

Succes!
If it ain't broken, don't fix it.
LAATSTAN
Junior
Junior
Berichten: 30
Lid geworden op: Di 10 Okt 2017, 21:04

Re: Microfoon webcam geeft geen geluid

Berichtdoor LAATSTAN » Vr 19 Jun 2020, 17:54

Die webcam is m.i. het zoveelste 145 in een gros China prul waar de grot van Alibaba en de veertig 'handelaren' van uitpuilt.
Fraai gesproken, Jamint! ;)
In ieder geval klonk het hoopvol wat je vertelde over die Logitech C320. Dat type zag ik bij bol.com niet staan, maar wel hebben ze een Logitech C270 HD webcam voor 89 euro. Ik overweeg nu om dan díe maar aan te schaffen. Wel wat duurder dan gepland, maar als het inderdaad goede kwaliteit is, heb ik het er wel voor over.
LAATSTAN
Junior
Junior
Berichten: 30
Lid geworden op: Di 10 Okt 2017, 21:04

Re: Microfoon webcam geeft geen geluid

Berichtdoor LAATSTAN » Vr 19 Jun 2020, 19:36

Ik bedoelde trouwens DeBaas toen ik het had over de Logitech C320. In ieder geval is het me nu wel duidelijk dat ik me met zo'n Logitech geen buil zal vallen.
Gebruikersavatar
Arie
Senior
Senior
Berichten: 270
Lid geworden op: Zo 13 Dec 2009, 17:16

Re: Microfoon webcam geeft geen geluid

Berichtdoor Arie » Vr 19 Jun 2020, 21:40

In ieder geval klonk het hoopvol wat je vertelde over die Logitech C320. Dat type zag ik bij bol.com niet staan, maar wel hebben ze een Logitech C270 HD webcam voor 89 euro.
Laten liggen, die heeft last van de corona inflatie, normale prijs voor deze cam is ong €30
“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Linux Mint Cinnamon 21.2 LTS
LMDE 5 Cinnamon

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten