Intenso externe hd

Allerhande Hardware vragen
Monty23
Junior
Junior
Berichten: 45
Lid geworden op: Za 31 Okt 2015, 23:29

Intenso externe hd

Berichtdoor Monty23 » Zo 14 Jun 2020, 16:26

Ik worstel met het volgende probleem.
Binnenkort laat ik een grote reeks van oude 8 mm film door een bedrijf digitaliseren die het op een hd van Intenso willen zetten. (Althans dat is hun aanbeveling) Men verteld mij dat Intenso (geassembleerd in Duitsland) een speciale controller heeft laten inbouwen die de garantie geeft dat films zonder te schokken probleemloos doorlopen.
Op internet zie ik dat Intenso aangeeft dat de hd's (memory case en memory play) een leessnelheid van 85 MB/s hebben
Kijk ik naar een vergelijkbare WD schijf dan zie ik dat die een lees snelheid van 100 MB/s hebben.
Wat is hier nu juist? Kan het zijn dat er een speciale controller softwarematig wordt geïnstalleerd die een betere leessnelheid kan garanderen? Dit lijkt mij persoonlijk zo sterk?

Verder meen ik begrepen te hebben dat het aansluiten van een portable hd op de USB ingang van een smart TV problemen kan veroorzaken in die zin dat er automatisch een TV gerelateerde formattering wordt aangebracht die later het probleem geeft om dezelfde hd op de PC te kunnen bekijken (bewerken). Kan dit correct zijn? Men zegt dan verder dat je de hd dan opnieuw moet formatteren waarmee je uiteraard alle bestanden kwijt raakt. Dat kan natuurlijk de bedoeling niet zijn. Wat is nu de veilige weg?
De oude films op een hd zetten (die de mogelijkheid geeft om op TV te bekijken alsmede op een Windows 10 en een Linux PC) of is het veiliger om de films op DVD's (c.q. Blue-ray) te laten branden en op separate hd's backups te zetten?

Wie heeft met deze procedures ervaring? Ik wil de duur betaalde, oude films uiteraard niet kwijt raken en veilig achter laten voor mijn nageslacht!
Monty
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1600
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Intenso externe hd

Berichtdoor stegiman » Zo 14 Jun 2020, 17:56

Het maak voor Linux, Windows of TV totaal niks uit met welke medium je wilt aansluiten zoals usb-stick, externe harddisk, draadloos, netwerk enz.
Snelheid is relatief als je over 85 of 100 Mbps hebt. Dat is heel snel als je dat haalt maar in praktijk is dat meestal niet zo.

Wat wel belangrijk is de manier van digitaliseren.
Is het gedigitaliseerd dat geschikt is voor uw TV?
Windows en Linux hebben wel meestal wel codec om te kunnen bekijken of eventueel een programma dat tenminste aankan.
Voor TV zou je best specs of handleiding nakijken codec uw TV aan kan.
Niet alle TV kunnen alles aan.

Smart TV zijn zeer goed instaat om met usb medium om te gaan.
Je moet wel in de instellingen van de TV naar usb-stick gaan want dat doe een TV niet vanzelf.

Weet je op welke manier het gedigitaliseerd?

Let wel op: Linux is in staat om bijna alle soorten formattering zoals NFTS, Fat32 enz. aan te kunnen maar dat is niet altijd zo bij Windows
Windows ziet het of niet.
Dus best vooraf een harddisk formatteren in Windows alvorens uw films op te zette n als je tweede backup wilt maken. (verstandig)
Monty23
Junior
Junior
Berichten: 45
Lid geworden op: Za 31 Okt 2015, 23:29

Re: Intenso externe hd

Berichtdoor Monty23 » Ma 15 Jun 2020, 20:20

Dank Stegiman voor de uitgebreide uitleg.
Wat mij nerbeus maakte was deze tekst die ik op internet tegenkwam.
quote
Fernseher, Receiver oder ähnliche Geräte verwenden oft bei Anschluss eines USB-Speichermediums ein eigenes Dateisystem. In diesem Fall erfolgt die Formatierung des Speichermediums durch das entsprechende Gerät. Möchte man nun die Festplatte an einem PC nutzen, erkennt dieser häufig nicht das spezielle Dateisystem des Fernsehers, Receivers o.ä. Die Festplatte muss daher, um diese am PC nutzen zu können, wieder neu formatiert werden (bspw. Fat32 oder NTFS). Bitte beachten Sie, dass bei diesem Vorgang sämtliche gespeicherten Daten gelöscht werden.
unquote

Degeen die mij de films gaat digitaliseren schrijft:
quote
.....zijn van het verkoop-merk Intenso. 
Deze schijf is een in Duitsland geassembleerde combinatie van een WD schijf met een aangepaste controller, die geschikt is voor het permanent weergeven van films.
Er zijn veel harddisks die dat niet redden. Deze schijf- en controller combinatie is er speciaal voor gemaakt.
unquote

Dus ja de vraag is welke raad moet ik nu volgen.
De lees snelheid maakt natuurlijk wel verschil (afgezien van het RAM geheugendie het natuurlijk ook aan moet kunnen), maar of je nu een snelheid van 85 of van 100 mb/s hebt dat zal toch wel enige zekerheid geven.
Ik kan nergens op internet vinden hoezo Intenso blijkbaar een 'speciale' controller installeert. Dat kan toch alleen maar een verkoop argument zijn denk ik. Ik werk al jaren - zonder ooit problemen te hebben gehad - met WD schijven, dus wat kan er "beter" zijn aan een Intenso?

Overigens digitaliseren doen ze naar MPEG2 en dat lijkt mij zeker een betere keuze dan het tegenwoordig vaak gebruikte MPEG4 alleen al door het feit dat mpeg2 door alles en nog wat wordt herkent.

Hoor graag je mening.
Monty
Gebruikersavatar
VuurVosje
Senior
Senior
Berichten: 126
Lid geworden op: Di 11 Sep 2018, 12:08

Re: Intenso externe hd

Berichtdoor VuurVosje » Ma 15 Jun 2020, 21:24

Je haalt een aantal zaken door elkaar.
Ik zal pogen een paar te verhelderen.
Binnenkort laat ik een grote reeks van oude 8 mm film door een bedrijf digitaliseren die het op een hd van Intenso willen zetten. (Althans dat is hun aanbeveling) Men verteld mij dat Intenso (geassembleerd in Duitsland) een speciale controller heeft laten inbouwen die de garantie geeft dat films zonder te schokken probleemloos doorlopen.
Nooit van gehoord, raar verhaal.
Op internet zie ik dat Intenso aangeeft dat de hd's (memory case en memory play) een leessnelheid van 85 MB/s hebben
Kijk ik naar een vergelijkbare WD schijf dan zie ik dat die een lees snelheid van 100 MB/s hebben.
Dat is zat om films af te spelen. Bovendien buffert je tv of pc ook nog.
Reken zelf maar eens uit wat de bitrate is van een film van 2u op een DVD van 4.2GB...en of je ook maar enigzins in de buurt komt van die 85MB/s...

Wat is hier nu juist? Kan het zijn dat er een speciale controller softwarematig wordt geïnstalleerd die een betere leessnelheid kan garanderen? Dit lijkt mij persoonlijk zo sterk?
Broodje aap.
Verder meen ik begrepen te hebben dat het aansluiten van een portable hd op de USB ingang van een smart TV problemen kan veroorzaken in die zin dat er automatisch een TV gerelateerde formattering wordt aangebracht die later het probleem geeft om dezelfde hd op de PC te kunnen bekijken (bewerken). Kan dit correct zijn? Men zegt dan verder dat je de hd dan opnieuw moet formatteren waarmee je uiteraard alle bestanden kwijt raakt. Dat kan natuurlijk de bedoeling niet zijn. Wat is nu de veilige weg?
Je kunt een externe HDD ook gebruiken om programma's van je tv (of Ziggo box) op te nemen.
Dan formatteert de tv/box je HDD in een eigen formaat. Na jouw toestemming, niet automatisch.
Een externe HDD aansluiten om films af te spelen kan zonder dat deze geformatteerd wordt.
Ik zou zeggen probeer het eens met een USB stick...

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten