OUDE MAC OMBOUWEN TOT LINUX MACHINE

Allerhande Hardware vragen
Lindux
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 1
Lid geworden op: Zo 25 Okt 2020, 09:46

OUDE MAC OMBOUWEN TOT LINUX MACHINE

Berichtdoor Lindux » Zo 25 Okt 2020, 10:13

Beste Forumgenoten,
Ik vrees dat ik dit forum nagenoeg als digibeet betreed. Ik ben jaloers op de instinctieve snuggerheid die mensen kunnen hebben omtrent computers, netwerken, code, besturing; et cetera. Voor mij is het één groot vaag gebied. Onuitstaanbaar!

Dus! Ik kom met een vraag.

Ik heb een jaar of tien, zo niet langer, geleden een MacBook in de schoot geworpen gekregen. Voor de kenners: OS X El Capitan is het laatste besturingssysteem dat ik mocht verversen van Apple voordat ik van hun een nieuwe computer moest kopen. TEN EERSTE! Deze huidige computer heb ik nooit uit mezelf opgezocht. Ben het namelijk helemaal niet eens met Apple en hun werkwijze. Maar goed, gegeven paarden en alles.

Maar het is allerminst een slecht paard gebleken! Dat moet ik Apple echt meegeven: ze bouwen prachtige machines, in alle opzichten. Hij doet het na al die jaren nog steeds, de hardware is niet stuk te krijgen. Let wel; ik heb een nieuw moederbord moeten plaatsen nadat er vocht in was gekomen. Iemand is ook zo lief geweest om er een SSD schijf in te zetten. Batterij is vervangen na ontploffing, dus dat loopt ook nog steeds als een trein. Geweldig! Daarbij: de grondstoffen en de arbeid die in deze machine gestoken zijn hebben al genoeg leed veroorzaakt, ik wil deze computer gebruiken tot hij er echt, maar dan ook écht mee ophoudt. Geen nieuw spul aanschaffen dat ook allerlei ellende heeft veroorzaakt.

Ik zou daarom willen dat ik dit prachtige werkpaard zou kunnen ontdoen van alles Apple om er Linux voor in de plaats op te installeren.
A: Is dat mogelijk?
B: zo ja, heeft dat zin, of kom ik dan te zitten met een leuk maar niet dagelijks bruik- en betrouwbaar apparaat?
C: Heeft iemand zin om dat BETAALD voor me te doen? No way dat ik dat zelf kan.
D: Als deze hypotetische hybride bij me terug is, vergt het dan een gevorderde mate van zelfstandigheid bij trouble shooting?

Ik hoop eigenlijk op een enthousiasteling die ook van mooi vervaardigd spul houdt, net zo'n hekel aan planned obsolescence heeft als ik en het gewoon tof vindt om voor betaalde uurtjes iemand blij te maken. Anyone? :)
GROET!
Linda
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: OUDE MAC OMBOUWEN TOT LINUX MACHINE

Berichtdoor emvedeesje » Zo 25 Okt 2020, 17:22

Tip
Vul le locatie in bij je profiel, dan zien de lezers dat, en dan kan er misschien iemand reageren uit je omgeving.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
tux2014
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 12
Lid geworden op: Vr 16 Okt 2020, 15:11

Re: OUDE MAC OMBOUWEN TOT LINUX MACHINE

Berichtdoor tux2014 » Zo 25 Okt 2020, 18:48

Het installeren van Linux Mint zou moeten kunnen op je Mac.
Maar zoals Michael al opmerkte: Het ligt eraan of er iemand in de buurt van je woonplaats is die dit kan doen.
Als dit in de buurt is zou ik me er wel over willen buigen. :-)
Mvg tux2014
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: OUDE MAC OMBOUWEN TOT LINUX MACHINE

Berichtdoor DeBaas » Zo 25 Okt 2020, 21:23

Je verteld niet welk type machine.
Zelf heb ik een Macbook 5.1 (2007/8) zonder problemen voorzien van Mint 19.
Mint 20 behoefde voor Grub2 helaas kleine aanpassingen die ik heb ondervangen door rEFInd te installeren.
Draait echter als een speer.
Omgeving Den Haag Loosduinen als je daar in de buurt komt..........

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten