Drivers Epson scanner installeren

Allerhande Hardware vragen
rediser
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 1
Lid geworden op: Zo 08 Nov 2020, 12:34

Drivers Epson scanner installeren

Berichtdoor rediser » Zo 08 Nov 2020, 12:52

Hallo iedereen,
Ik heb gisteren de Linux Mint cinnamon 20 geinstalleerd,alles ging goed en printer werkte direkt maar mijn scanner krijg ik niet aan de praat.
Ik heb de software van de scanner binnen gehaald en uitgepakt en vervolgens proberen te installeren volgens de instructies van Epson ttz;
# ./install.sh
# ./install.sh --help
Installing data package
# dpkg --install iscan-data_$ver-$rel_all.deb

Installing core package
# dpkg --install iscan_$ver-$rel_$arch.deb
Installing plug-in package (if provided)
# dpkg --install iscan-plugin-$scanner_$ver-$rel_$arch.deb
 or
# dpkg --install esci-interpreter-$scanner_$ver-$rel_$arch.deb
Installing image processing plug-in package(optional)
# dpkg --install iscan-plugin-esdip-$version-$release.deb

Dit heb ik gecopieerd en geplakt in de terminal maar niets werkt.
Wie wil mij helpen ?

Werk al 15 jaar met linux maar niet zo bekend met de terminal.
Systeem :
Mint 20 Cinnamon
Asus laptop N71J Series
intel core i5
4 Gb geheugen

Alvast bedankt voor de hulp.

Groeten,
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 99
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: Drivers Epson scanner installeren

Berichtdoor shoshinsha » Vr 20 Nov 2020, 15:21

Hallo rediser,

hoewel ik niet denk dat deze reactie je probleem oplost, toch enkele opmerkingen.
Allereerst, geen enkele regel die je weergeeft zal iets uitrichten: alle commando's die er staan worden voorafgegaan door een #, wat betekent dat ze als een soort opmerking worden geïnterpreteerd en dus worden overgeslagen.
De eerste twee regels zouden zonder de # een bash-bestand in gang moeten zetten waarmee - vermoedelijk - de installatie in gang zou worden gezet. Of dat echt gebeurt is me niet duidelijk, de regels verderop met dpkg zijn op zichzelf al installatie-instructies (als # wordt weggelaten).
Al met al lijkt het er op dat dit de inhoud zou kunnen zijn van een readme bestand, of een deel daarvan, want veel echte uitleg staat er niet in. Is dit misschien een onderdeel van de binnengehaalde software?
Als je precies aangeeft voor welke printer/scanner je de software hebt opgehaald (en ook bij welke site) is het wellicht mogelijk na te gaan wat er gedaan zou kunnen worden. Zelf werk ik niet met Epson, dus daar heb ik geen parate kennis voor. Ik werk nog met een oude Canon-scanner, "gewoon" via de standaard meegeleverde software van Mint 20.
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Drivers Epson scanner installeren

Berichtdoor stegiman » Zo 22 Nov 2020, 16:55

Rechten geven:

sudo chmod 755 install.sh
sudo ./install.sh
enz.

Je kan beter zeggen of welke model de printer is van Epson zodat we beter kunnen controleren.

Nota: als je alleen deb bestand hebt kan je gewoon erop klikken en dan hoeft je geen dpkg je doen in terminal.
Ziet je sh dan moet het via sh gebeuren.

Gebruik terminal als het moet maar Linux Mint werkt deb meestal zoals exe in Windows.

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten