Alternatief voor Dual-boot (dubbel opstartbaar)

Allerhande Hardware vragen
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Alternatief voor Dual-boot (dubbel opstartbaar)

Berichtdoor Jamint » Zo 24 Jan 2021, 16:14

Als je gebruik maakt van een bureau computer, dus geen laptop, kun je problemen bij tweevoudig opstartbare schijven zoals Windows naast Linux, die niet opstart of partities die niet gezien worden, voorkomen door het gebruik van een HDD/SSD Swap Bay(*) die je plaatst in een lege of ongebruikte 5,25" locatie voor een extra CD/DVD-ROM speler in je computer.

(Montage: De bestaande kabels in je computer (heel soms heb je langere nodig) welke de Interne HDD/SSD met het Logic Board verbindt, gebruik je dan voor de Swap Bay i.p.v. de interne HDD/SSD.
Je voormalige interne HDD/SSD is daarmee nu een swappable schijf die je gebruikt naar believen.)

Ik doe dat al jaren zo en wissel naar behoefte reuze handig schijven met bijvoorbeeld Windows 7 of 8.1 of Linux 19 (sinds) kort 20.1 of Xubuntu LTS 18.01 en 20.04

8) (Misschien ben ik wel een beetje ouderwets maar ik heb altijd de voorkeur gegeven aan hardware oplossingen i.p.v. m.b.v. software als dat kan.)

Het grootste voordeel is wel dat als het belangrijk is ook Windows applicaties te gebruiken je niet afhankelijk bent van virtuele machines die je systeem compliceren. Een vaak gehoord bezwaar is ook dat VM of Wine bij gebruik van Windows en Microsoft applicaties een veiligheidsrisico vormen.

Ik heb Windows 7 bijvoorbeeld hard nodig om de Microsoft versie van de oude Filemaker Pro 6.01 te kunnen gebruiken.

(*) Voorbeeld: https://www.bol.com/nl/p/startech-com-5 ... 008275448/
Deze gebruik ik al zo'n drie jaar en tot mijn verbazing is die nog steeds verkrijgbaar.
Uit mijn ervaring kan ik stellen: een uiterst betrouwbare device dat nog geen enkele keer heeft geweigerd. :)
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
VuurVosje
Senior
Senior
Berichten: 126
Lid geworden op: Di 11 Sep 2018, 12:08

Re: Alternatief voor Dual-boot (dubbel opstartbaar)

Berichtdoor VuurVosje » Zo 24 Jan 2021, 17:22

Interessant!

De enige reden dat ik Windows nog in dual-boot heb is voor bios-updates, en soms voor andere firmware-update-software die enkel onder Windows werkt.
Maar eigenlijk wil ik wel vd dual-boot af; ruimte, encryptie, principe...

Weet iemand of het ook mogelijk is om via een Windows opstart-stick bv bios-updates te installeren?
https://www.groovypost.com/howto/create ... ash-drive/
Een extra swap-drive vind ik dan weer net te ver gaan, maar een Windows live stick voor af en toe een firmware update zou ideaal zijn.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Alternatief voor Dual-boot (dubbel opstartbaar)

Berichtdoor Joan » Zo 24 Jan 2021, 20:21

Er zijn bios updates die via een zelf startende CD/DVD plaatsvinden. Of dat een systeem c.q. programma afhankelijke opstartschijf zou moeten zijn is mij onbekend.
Het lijkt mij dat als de bios update via een werkend OS moet gebeuren het niet uitmaakt of het een intern of extern opgestart systeem is.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Alternatief voor Dual-boot (dubbel opstartbaar)

Berichtdoor Jamint » Zo 24 Jan 2021, 20:57

BELANGRIJK:

Een ernstige opmerking m.b.t. de beschrijving van de swap-bay op Bol.com:
Mijn nekharen gingen overeind staan toen ik las (citaat) "Met deze 3,5 inch SATA hard drive hot-swap bay... etc."

Je moet er niet aan denken dat je de catastrofale fout maakt een draaiende schijf en in het ergste geval in Systemboot fysiek te ontkoppelen >:( Aaaargh! Nooit doen!!

Vandaar dus toch maar even deze extra dringende waarschuwing.
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Alternatief voor Dual-boot (dubbel opstartbaar)

Berichtdoor Joan » Ma 25 Jan 2021, 03:06

"een draaiende schijf "
Geen enkel intern of extern apparaat (usb, hdd, ssd, printer enz) loskoppelen als het niet eerst uitgeschakeld is. Dit geld in het bijzonder voor opslag apparaten.
Voor elk aangesloten apparaat maakt de pc werkbestanden aan en verwijderd deze als ze niet meer nodig zijn. Als een werkend apparaat wordt losgekoppeld kan het zijn dat het de volgende keer niet meer helemaal goed werkt door oude resten werkbestanden.

Als je weet wat je doet weet je ook hoe je eventuele problemen kunt oplossen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Alternatief voor Dual-boot (dubbel opstartbaar)

Berichtdoor Jamint » Ma 25 Jan 2021, 08:33

"een draaiende schijf "
Geen enkel intern of extern apparaat (usb, hdd, ssd, printer enz) loskoppelen als het niet eerst uitgeschakeld is. Dit geld in het bijzonder voor opslag apparaten.
Voor elk aangesloten apparaat maakt de pc werkbestanden aan en verwijderd deze als ze niet meer nodig zijn. Als een werkend apparaat wordt losgekoppeld kan het zijn dat het de volgende keer niet meer helemaal goed werkt door oude resten werkbestanden.

Als je weet wat je doet weet je ook hoe je eventuele problemen kunt oplossen.
Goed dat je dat nog eens benadrukt met een extra post, waarin je ook de gevolgen beschrijft van zo'n uiterst ongelukkige handeling.
Ik schrok mij helemaal te barsten toen ik die onzalige opmerking hot swap las.
If it ain't broken, don't fix it.
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Alternatief voor Dual-boot (dubbel opstartbaar)

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Ma 25 Jan 2021, 10:13

Als je gebruik maakt van een bureau computer, dus geen laptop, ....
(*) Voorbeeld: https://www.bol.com/nl/p/startech-com-5 ... 008275448/
Deze gebruik ik al zo'n drie jaar en tot mijn verbazing is die nog steeds verkrijgbaar.
Uit mijn ervaring kan ik stellen: een uiterst betrouwbare device dat nog geen enkele keer heeft geweigerd. :)
Ongelooflijk maar blijkbaar waar : dat dit nu pas opduikt als oplossing voor het dual boot probleem met Microsoft distro’ s !

Had U veel eerder moeten posten Jamint !!!

Uw topic verdient naar mijn bescheiden mening van verplaatst te worden naar de rubriek “ installatie en Boot “ en vastgepind zodat je het ad vitam aeternam als eerste topic tegenkomt bij het consulteren ervan ... had U misschien veel mensen " dual boot " ellende met Windows bespaart ? ( vraagteken )
Debian Bookworm_Cinnamon
Gebruikersavatar
VuurVosje
Senior
Senior
Berichten: 126
Lid geworden op: Di 11 Sep 2018, 12:08

Re: Alternatief voor Dual-boot (dubbel opstartbaar)

Berichtdoor VuurVosje » Ma 25 Jan 2021, 10:58

Het lijkt mij dat als de bios update via een werkend OS moet gebeuren het niet uitmaakt of het een intern of extern opgestart systeem is.
Dat snap ik, alleen is deze Win-stick als ik het goed begrijp niet een echt operationeel OS zoals een Linux live-stick.
Dus nogmaals de vraag; heeft iemand hier ervaring mee?
Kun je een dergelijke Win-stick gebruiken voor bios updates?
Gebruikersavatar
Arie
Senior
Senior
Berichten: 270
Lid geworden op: Zo 13 Dec 2009, 17:16

Re: Alternatief voor Dual-boot (dubbel opstartbaar)

Berichtdoor Arie » Ma 25 Jan 2021, 12:25

Geen idee of het met die stick kan.
Maar met een Gandalf windows 10 live dvd of Hirens bootcd moet het lukken
https://www.hirensbootcd.org/
http://windowsmatters.com/2019/11/28/ga ... g-edition/ oude link, mss via de homepage een nieuwere versie downloaden
“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Linux Mint Cinnamon 21.2 LTS
LMDE 5 Cinnamon
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Alternatief voor Dual-boot (dubbel opstartbaar)

Berichtdoor Joan » Ma 25 Jan 2021, 12:47

Als de stick (of cd-dvd) zelf startent is maakt het na het opstarten intern niet veel uit, omdat eerst de opstartprocedure met de benodigde systeemsoftware van de stick c.q. cd/dvd wordt uitgevoerd en daarna het programma via het normale programmageheugen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Alternatief voor Dual-boot (dubbel opstartbaar)

Berichtdoor Jamint » Ma 25 Jan 2021, 19:04

Als je gebruik maakt van een bureau computer, dus geen laptop, ....
(*) Voorbeeld: https://www.bol.com/nl/p/startech-com-5 ... 008275448/
Deze gebruik ik al zo'n drie jaar en tot mijn verbazing is die nog steeds verkrijgbaar.
Uit mijn ervaring kan ik stellen: een uiterst betrouwbare device dat nog geen enkele keer heeft geweigerd. :)
Ongelooflijk maar blijkbaar waar : dat dit nu pas opduikt als oplossing voor het dual boot probleem met Microsoft distro’ s !

Had U veel eerder moeten posten Jamint !!!

Uw topic verdient naar mijn bescheiden mening van verplaatst te worden naar de rubriek “ installatie en Boot “ en vastgepind zodat je het ad vitam aeternam als eerste topic tegenkomt bij het consulteren ervan ... had U misschien veel mensen " dual boot " ellende met Windows bespaart ? ( vraagteken )
Dank voor de bijval. Hartverwarmend hoor, maar ik vermoed dat het idee te exotisch is, zoals ik wel vaker heb meegemaakt met mijn ideëen die geheel andere zaken betroffen, hoewel ik die pas te berde bracht - zoals ook in dit geval pas na drie jaar intensief gebruik - dus eerst na langdurig mijzelf ervan overtuigd te hebben dat erin geen kwetsbaarheid aanwezig was.
Nu zie ik dat weer. Mijn draadje gaat ineens over BIOS updates. het zal wel zo moeten zijn. ::)
If it ain't broken, don't fix it.

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten