Alternatief voor Dual-boot (dubbel opstartbaar)

Allerhande Hardware vragen
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Alternatief voor Dual-boot (dubbel opstartbaar)

Berichtdoor Jamint » Zo 24 Jan 2021, 16:14

Als je gebruik maakt van een bureau computer, dus geen laptop, kun je problemen bij tweevoudig opstartbare schijven zoals Windows naast Linux, die niet opstart of partities die niet gezien worden, voorkomen door het gebruik van een HDD/SSD Swap Bay(*) die je plaatst in een lege of ongebruikte 5,25" locatie voor een extra CD/DVD-ROM speler in je computer.

(Montage: De bestaande kabels in je computer (heel soms heb je langere nodig) welke de Interne HDD/SSD met het Logic Board verbindt, gebruik je dan voor de Swap Bay i.p.v. de interne HDD/SSD.
Je voormalige interne HDD/SSD is daarmee nu een swappable schijf die je gebruikt naar believen.)

Ik doe dat al jaren zo en wissel naar behoefte reuze handig schijven met bijvoorbeeld Windows 7 of 8.1 of Linux 19 (sinds) kort 20.1 of Xubuntu LTS 18.01 en 20.04

8) (Misschien ben ik wel een beetje ouderwets maar ik heb altijd de voorkeur gegeven aan hardware oplossingen i.p.v. m.b.v. software als dat kan.)

Het grootste voordeel is wel dat als het belangrijk is ook Windows applicaties te gebruiken je niet afhankelijk bent van virtuele machines die je systeem compliceren. Een vaak gehoord bezwaar is ook dat VM of Wine bij gebruik van Windows en Microsoft applicaties een veiligheidsrisico vormen.

Ik heb Windows 7 bijvoorbeeld hard nodig om de Microsoft versie van de oude Filemaker Pro 6.01 te kunnen gebruiken.

(*) Voorbeeld: https://www.bol.com/nl/p/startech-com-5 ... 008275448/
Deze gebruik ik al zo'n drie jaar en tot mijn verbazing is die nog steeds verkrijgbaar.
Uit mijn ervaring kan ik stellen: een uiterst betrouwbare device dat nog geen enkele keer heeft geweigerd. :)
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
VuurVosje
Senior
Senior