rechten op schijf

Allerhande Hardware vragen
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

rechten op schijf

Berichtdoor JosVa » Vr 29 Jan 2021, 12:58

Waarom lees ik in Mint v20 dat een schijf die bij het opstarten gekoppeld wordt en waar ik alles mee en op kan doen, mij als ik op de knop rechten klik vervolgens laat zien dat:
"De eigenschappen van <NAAM> konden niet worden bepaald."
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1308
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: rechten op schijf

Berichtdoor Joan » Vr 29 Jan 2021, 17:45

Als <NAAM> geen beheersrechten heeft kan <NAAM> ook niets aan het systeem veranderen.
Alleen beheerders kunnen het systeem aanpassen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: rechten op schijf

Berichtdoor JosVa » Vr 29 Jan 2021, 20:12

Sorry, bedoelde met <NAAM> naam van de schijf, in dit geval FreeComm. Gek genoeg zien alle andere schijven en partities mij als eigenaar en staan mij wel (na bevestiging) toe om de rechten van lezen en schrijven enzo naar wens aan te passen.
Wat ik ook probeer in disks onder "koppelopties bewerken" of in fstab in de regel achter /dev/sdd1. De usb schijf wordt niet van mij als ingelogde gebruiker. Hij blijft van die "root". Gelukkig mag ik behalve lezen ook schrijven. Mount gaat per muisklik, maar umount pas na invoeren van het gebruiker-inlog wachtwoord.
Heb dit bij de eerdere versies van Mint ook wel eens gezien maar dat was altijd eenvoudig aan te passen. Mint v20 doet echter niet mee wat ik ook probeer.
De vraag wordt zo: hoe krijg ik als gewone gebruiker meer rechten zonder dat ik dat steeds moet invoeren?
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1308
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: rechten op schijf

Berichtdoor Joan » Vr 29 Jan 2021, 20:32

Normaal is een ssd/hdd en zijn ook de partities van root. Om dat te veranderen heb je dus root rechten nodig, die je normaal met je beheerswachtwoord krijgt.

Let op:
Als je een opslagmedium een naam hebt gegeven en je gebruikt die naam in b.v. fstab of linken om de locatie aan te duiden, dan mag je die naam niet veranderen op straffe van onvindbaarheid.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: rechten op schijf

Berichtdoor JosVa » Za 30 Jan 2021, 10:53

Als ik na rechts klikken in de lijst van disks via de knop "eigenschappen van FreeComm" open en daar op de knop "Rechten" klik staat er onderin "U bent niet de eigenaar en kunt dus deze rechten niet wijzigen"
Blijft de vraag: met welke stappen kan ik Mint v20 leren dat de usb-hdd van de ingelogde gebruiker is en niet van de "root"?
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1308
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: rechten op schijf

Berichtdoor Joan » Za 30 Jan 2021, 14:17

Volgens mij kun je met het programma 'Gnome-disks' 'Schijven' niet de rechten van een ssd/hdd wijzigen. Deze rechten horen aan root. Dit programma is ook niet bedoeld om rechten te wijzigen.
Met de standaard bestandsbeheerder 'Nemo' kan je de rechten van partities wijzigen als je als beheerder werkt ('Open als beheerder' in submenu).
WAARSCHUWING: Doe dit niet met systeem partitie. Dus alleen partities voor persoonlijk gebruik.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: rechten op schijf

Berichtdoor emvedeesje » Za 30 Jan 2021, 14:41

Elke schijf welke je formatteert krijgt als eigenaar "root".
Zulke volumes dienen dus aangepast te worden. en dat is wellicht je vraag.
Open de terminal en geef:

Code: Selecteer alles

pkexec nemo
Na je paswoord kom je in nemo met bovenaan een rode band: "Extra rechten".
! WEES NU AUB VOORZICHTIG !
Ga nu naar de Eigenschappen / Rechten van het bedoelde volume en wijzig de eigenaars

Sluit deze nemo zo snel mogelijk weer af.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: rechten op schijf

Berichtdoor JosVa » Zo 31 Jan 2021, 09:59

emvedeesje bedankt.
Wist niet dat er zoveel gebruikers zijn in Linux. Ik heb wel een probleem:
Nemo-Share-Message: 09:26:48.042: Called "net usershare info" but it failed: 'net usershare' returned error 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error Bestand of map bestaat niet. Please ask your system administrator to enable user sharing.
Ik kan dus wel in de lijst op zoek gaan naar mijn account en die selecteren maar Mint laat de rechten op "root" staan.
Die rode balk met nu "root" rechten voor folders en files kende ik wel al. Met de rechtermuisknop aanklikken en dan kiezen voor "Openen als beheerder".

Ben alternatief verder gaan zoeken en heb het probleem niet meer. Wat ik precies gedaan heb weet ik niet meer. Teveel gesnuffeld, getypt, geklikt. Ik ben vooral met hulp van internet in "schijven-koppelopties" en /etc/fstab bezig geweest. Op een goed moment stond de schijf met folder en files in /media/intel/FreeComm. Had wel af en toe een /media/intel/FreeComm1 folder die actief was in plaats van de lege /media/intel/FreeComm ernaast. Mint had dus een tweede aangemaakt maar waarom? De lege kun je als root verwijderen en FreeComm1 werd daarna vanzelf weer FreeComm. Ergens lopen de handmatige wijzigingen in koppelopties en fstab in elkaar over en geven ze info aan elkaar door. Helemaal snappen doe ik het daardoor niet. Daar is veel over te lezen op internet. Het probleem is trouwens veel voorkomend. Want ja, wat als er onder water?
In ieder geval: ergens heb ik instellingen gewist/veranderd die Mint na reboot corrigeerde en nu ben ik weer als voorheen beheerder van die usb-hdd. Die staat, wanneer gekoppeld, met de voor mij werkbare toegangsfolder in media/intel/.
Staat de oude naam terug in koppelopties in schijven: /mnt/usb-Freecom_Mobile_Drive_XXS_3397174AACFF-0:0-part1
Maar in fstab is mijn regel ontkoppeld: # UUID=01D5D2F321B95E60 /media/intel/FreeComm ntfs auto,user,rw,x-gvfs-show 0 0
Nou kun je gelukkig met hulp van internet heerlijk experimenteren in die twee settings maar waar het nu wel goed is gegaan..........?
Zoals geschreven: fstab en koppelopties rommelen onder mekaar heel wat af bij het opstarten.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1308
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: rechten op schijf

Berichtdoor Joan » Zo 31 Jan 2021, 15:35

Volgens mij is part1 de eerste partitie op die bewuste drive.
Als dat zo is lijkt het mij voor de duidelijkheid beter om dat in de partitie naam te vermelden, want een Freecom drive is iets heel anders dan een Freecom partitie.

En nogmaals: Verander niet de rechte van een drive of systeem partities.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: rechten op schijf

Berichtdoor emvedeesje » Zo 31 Jan 2021, 17:20

Er is heel wat te vertellen over het koppelen van schijven:
1- zet geen USB volumes in fstab: want die USB is bij opstarten meestal niet aangekoppeld. Je hebt dat waarschijnlijk reeds ondervonden want je hebt er al een # voor gezet in fstab.
Als de USB-disk er niet aan hangt bij de start, doch hij staat vermeld in fstab om automatisch te koppelen, resulteert dat in een fout en hangt de opstartprocedure.
2- Zoals Joan ook zegt, geef je beter je schijf een naam.
Dat kan je doen via gparted, ofwel via Schijven: klik op de juiste partitie om te selecteren, dan op de tandwielen, en nu op Bestandssysteem bewerken en geef een naam in als Label.
3- Als je zou koppelen via de koppelopties in het programma Schijven, dan wordt de partitie gemount : /sda/UUID doch dat is niet prettig werken.
4- Als een USB-stick of USB-drive gekoppeld wordt, dan wordt deze automatisch gemount : /media/gebruiker/label OF als er geen label meegegeven werd : /media/gebruiker/UUID
5- Een USB-systeem weghalen zonder eerst te ontkoppelen in linux verwijdert de notering /media/gebruiker/label dus niet, en bij de volgende koppeling wordt ze dus genoteerd als /media/gebruiker/label1.
fstab en koppelopties rommelen onder mekaar heel wat af bij het opstarten.
Eigenlijk rommelt het systeem niet, het is meestal... de persoon die de commando's geeft. Het komt er op aan uit de hierboven beschreven opties je keuze te maken, dan heb je een houvast.

En ik heb ook nog een vraagje aan jou:
Je schrijft:
Die rode balk met nu "root" rechten voor folders en files kende ik wel al. Met de rechtermuisknop aanklikken en dan kiezen voor "Openen als beheerder".
Dat systeem ken ik niet "Openen als beheerder"
Beschrijf dat eens a.u.b. hoe je daar komt.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: rechten op schijf

Berichtdoor JosVa » Zo 31 Jan 2021, 21:17

Die rode balk kende ik eerst ook niet en "root" acties deed ik dan met "sudo" in de Terminal.
Als ik in Mint v20 5.4.0-65 Cinnamon (geen render) met de rechter muisknop op een folder klik dan krijg ik een vakje met daarin de opties: "In terminal openen" en "Openen als beheerder". Als ik na bevestiging met het user-wachtwoord deze als beheerder open dan komt die folder in een nieuw ander scherm met een rode balk waarin staat "Extra rechten". Nu kun je alle files niet alleen lezen maar na bewerken ook opslaan en dat geldt dan ook voor alle folders en files die daarin staan en daar achter komen.
Als jij dat niet kunt........vraag me niet hoe ik dat voor mekaar heb gekregen. En ja, is behalve macklijk ook trickie. Ik zal eens op zoek gaan. Yep, ik heb wat gevonden:
https://victoriavette.com/nl/3069-how-t ... -1804.html
Maar kan me niet herinneren dat ik daarmee bezig ben geweest. Of het moet alweer een tijdje geleden zijn. Maar als ik op Nautilus in het systeem filter-zoek dan komen heel wat mappen en folders tevoorschijn.
Nou moet ik ook zeggen dat ik Mint v20 op 24 januari maar weer eens geherinstalleerd heb. Ik kreeg namelijk elke dag dezelfde update voor Mesa. Internet hielp niet echt behalve dat hoe je mesa kunt verwijderen en herinstalleren. Zonder Mesa liep mijn PC plotseling weer veel vlugger. Alleen puzzelen op Internet werkte niet omdat Webgl niet meer geinstalleerd was. Nou ja dan geen puzzel. En ik kreeg daarna bij het opstarten alleen de Terminal als scherm om in te loggen en daarin te blijven werken. Hoe daarin Mesa te installeren wordt wel beschreven maar werkte niet bij mij. Iets met ontbrekende folders enzo. Ja en die DVD werkt na een format altijd. Kost je wel nog wat tijd met upgrades. En ik weet het: ik draai geen Timeshift, misschien ook maar eens leren.
Mijn Data staan op een andere sata schijf en ik draai bij elke opstart een rsync backup daarvan naar die FreeComm die al sinds XP en xcopy ergens achter mijn PC ligt te verstoffen. En het nu ook weer goed doet terwijl dat in eerdere Mint versies toch heel wat soepeler ging. Denk ik me te herinneren.............
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: rechten op schijf

Berichtdoor JosVa » Ma 01 Feb 2021, 01:09

Heb ook nog even gekeken op een Toshiba A200 32bit laptop bij de buren. Mint v19.3 met de laatste updates opent ook daar onder de rechter muisknop elke folder met root rechten na het user wachtwoord. Omdat Mint v20 geen 32bit draait staat daar voor als Mint v19 ermee stopt ook nog multiboot Zorin op. Die kent wel de optie "open de folder in de terminal" maar niet "open de folder als root" terwijl er bergen Nautilus folders en files in staan.
Wie het weet mag het zeggen.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 911
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: rechten op schijf

Berichtdoor dirkjanl » Ma 01 Feb 2021, 08:26

Je zou nog eens kunnen kijken bij: Open de bestandsbeheerder, > Bewerken > Voorkeuren > Contextmenu's. Dat is de volgorde in Nemo, Heb je een andere, dan even zoeken naar die contextmenu's.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: rechten op schijf

Berichtdoor emvedeesje » Ma 01 Feb 2021, 09:23

Als ik in Mint v20 5.4.0-65 Cinnamon (geen render) met de rechter muisknop op een folder klik dan krijg ik een vakje met daarin de opties: "In terminal openen" en "Openen als beheerder"
Deze was me na al die jaren nog nooit opgevallen.
Bedankt !

Weer een mogelijkheid rijker...

Alhoewel, om de rechten op een volledige partitie aan te passen, is deze mogelijkheid er niet. Vandaar dat ik ze ook niet zag...

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: rechten op schijf

Berichtdoor JosVa » Di 02 Feb 2021, 11:48

Michael,
Misschien kun je met een toegang tot folders probleem helpen.
Gisteren liep alles nog gewoon in Mint en ik heb alleen wat spelltejes gespeeld, gemaild. Vandaag start Mint gewoon op. Voert zijn startupbackup uit zoals verwacht, opent Thunderbird. Kan daar gewoon in werken. Alleen de umount van de backupschijf wordt niet uitgevoerd. Kijken we later naar.
Moet eerst nog een document printen dat op de dataschijf ligt. De link naar die folder opent niet! De link naar die dataschijf opent ook niet. Klik dan op een andere link naar een folder met foto's op de desktop en die opent ook niet. Klik op de sinds installatie homefolder in de werkbalk en die opent ook niet. Ga naar de terminal en daar werkt alles wel. Kan daar alle folders en files al naar gelang de user rechten openen maar niet grafisch op het bureaublad.
Alle apps die ik her en der aanklik doen het wel dus ik heb toegang tot alle folders. Open OO writer, ga daar naar die dataschijf, open de folder, selecteer het document, open het en print het. Maar niet via de grafische omgeving van het bureaublad naar die schijf en folder met die file. En ook Mint-home folder waar ik in de terminal zie dat alles daar nog is opent niet op het bureaublad.
Op internet dan maar weer zoeken en ik vind op allerlei plaatsen tot 2010 terug hetzelfde probleem. Daar wordt gemeld dat je een tweede user moet aanmaken en die na een reboot weer moet verwijderen of aanpassen en blijven gebruiken. Of met andere oplossingen zoals nautilus verwijderen en herinstalleren. Zoek in de terminal op "nautilus" en vind dat die er niet is. Terwijl die er wel volgens mij wel was: >>> bash: nautilus: opdracht niet gevonden
En heb nu onder de rechter muisknop in die opties met beheer openen er een derde optie bij met een hoekje als icoon en "Volg koppeling naar oorspronkelijk bestand" als tekst. Enig idee wat waar veranderd is en vooral hoe dat terug te draaien?

Heb een oplossing bedacht maar daarmee geen oorzaak gevonden. Eerst maar eens een reboot in de recovery-mode van Mint v20 en het systeem eerst eens testen op fouten om er geen te vinden. Daarna doorstarten en alles doet het weer goed. Alleen het commande xrandr dat ik nodig heb om de resolutie naar 1920x1200 op te krikken werkt niet in de recovery mode. In ieder geval kan ik weer gewoon in alle folders ook al staat die nieuwe derde optie onder rechter muisknop er nog steeds.
Dan maar weer een reboot en normale startup. En wat denk je? Alles werkt weer gewoon zoals gisteren. De resolutie wordt bij het opstarten verhoogd, de backup gedraaid, de usb-hdd umount en ik kan weer in alle folders naar alle files. Tja waar nu in de link op het bureaublad die derde optie "Volg koppeling naar oorspronkelijk bestand" vandaan komt? Maar ook die werkt goed en opent de folder grafisch op het bureaublad.
Die optie staat alleen in de folders met een link op het bureaublad. Niet in de daarop volgende folders. Maak met CTRL-M een link van een folder en wat krijg ik daar als derde optie? De nieuwe derde optie die de koppeling=link opent. Nu dus wel correct.

Denk nu dat Mint of Nautilus deze optie bij het opstarten vanmorgen toegevoegd heeft en toen even de weg kwijt was. Net zoiets als een printer installeren in Windows en om die actief te krijgen eerst even een reboot?

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten