Zoek zw/w HP laser printer die werkt met HPLIB

Allerhande Hardware vragen
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Zoek zw/w HP laser printer die werkt met HPLIB

Berichtdoor Lucien » Zo 14 Mar 2021, 22:23

Omdat mijn Samsung zw/w laserprinter (ML1675) al jaren niet meer met Mint werkt, wil ik een HP laser zw/w printer aanschaffen, want dat merk zou Linux-drivers leveren. In Makkelijke Linux Tips lees ik echter dat sommige HP printers vermomde Samsung printers zijn en met ULD werken in plaats met HPLIB. Mijn jarenlange ervaring met Mint en Samsung is dat ULD niet meer werkt sedert HP de Samsung printer divisie heeft overgenomen en gelijk sommige Samsung drivers niet meer leverde. Ik zoek dus een simpele zw/w laserprinter (eventueel met hifi) van HP, maar niet een vermomde Samsung met ULD. Dat kun je echter niet aan de verpakking zien en met winkelpersoneel kom ik niet verder. Heeft iemand advies?
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Zoek zw/w HP laser printer die werkt met HPLIB

Berichtdoor stegiman » Zo 14 Mar 2021, 23:04

Ben verbaasd wat je zegt want op deze site (klik)kan je de Linux driver downloaden.site (klik)


Wil je toch een nieuwe printer dan moet je alleen opletten dat het ook voor Linux geschikt is.
Deze printer (klik) als voorbeeld kan je bij details zien dat het geschikt is voor alle Windows, Linux en macOS


Liever HPLIP dan onderstaande
Ook deze printer (klik) met scanner is geschikt voor alle Windows, Linux en macOS

Nota: Voorgesteld HP printer.
Als je puur voor uw eigen computer of laptop gebruikt zonder gebruik te maken van uw netwerk dan moet je zelfs de printer niet installeren.
Gewoon met de linker muisknop op uw netwerk icoontje (rechts onderaan) en dan Wifi direct (uw printer model) selecteren. (gewone wifi verbinding van uw laptop of pc moet niet uitgezet worden) dat werk veel beter dan usb of wifi want ik heb zoiets getest met iemand anders zijn printer.
Maak niks uit welke Linux mint je hebt. (Ook in LDME versie werkt dat ook)
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Zoek zw/w HP laser printer die werkt met HPLIP

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Zo 14 Mar 2021, 23:38

.... Dat kun je echter niet aan de verpakking zien en met winkelpersoneel kom ik niet verder. Heeft iemand advies ?
HPLIP :
voor de waslijst aan ondersteunde HP printer modellen : zie https://developers.hp.com/hp-linux-imag ... ices/index
Debian Bookworm_Cinnamon
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Zoek zw/w HP laser printer die werkt met HPLIB

Berichtdoor Lucien » Ma 15 Mar 2021, 14:38

'Ben verbaasd wat je zegt want op deze site (klik)kan je de Linux driver downloaden.site (klik)'

Dat werkt niet. Want als ik op die link klik, dan staat daar op die HP-site over de Samsung ML1675: Wij hebben geen stuurprogramma's voor uw product gevonden. HP heeft alle drivers voor de ML70-serie van Samsung eruit gegooid, zoals ik al aangaf. Ik heb mijn Samsung ML1675 jaren gebruikt tot een update van Mint en de overname van printerdrivers door HP. Als ik hem nu aansluit, dan worden automatisch de drivers van de ML60-serie geïnstalleerd en dat werkt niet. Hij print dan alleen de regel 'use correct driver'. Op de drivers (cups) die standaard in Mint zitten werkt hij ook niet. Ik print nu alles vanuit dropbox op een Windows laptop nadat ik het document in mijn Mint-laptop eerst naar dropbox heb gekopieerd. Heel omslachtig.
De tip om een printer met wifi-direct aan te schaffen spreekt me wel aan, want, als ik het goed begrijp, kan ik dan blijkbaar zonder driver-installatie vanaf al mijn computers (laptops, desktop) printen en wellicht ook vanaf een smartphone.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Zoek zw/w HP laser printer die werkt met HPLIB

Berichtdoor stegiman » Ma 15 Mar 2021, 22:27

Wil je ook smartphones afdrukken dan zal je deze app (klik) moeten installeren in smartphone.

Wel vreemd dat je via mijn link geen samsung driver kon downloaden.
Ik deed nog eens en kan wel degelijk downloaden en je moet eerst uitpakken en sh bestand installeren.

Als je niet weet hoe je sh moet installeren:
Via terminal naar uitgepakte download map gaan.
Dan dit typen:

Code: Selecteer alles

sudo chmod 755 install.sh

Code: Selecteer alles

sudo ./install.sh

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten