Achilleshiel USB poort/connector

Allerhande Hardware vragen
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Achilleshiel USB poort/connector

Berichtdoor Jamint » Zo 11 Apr 2021, 21:49

Vanmiddag werd ik weer eens met mijn neus op het feit gedrukt hoe labiel de USB (Universal Serial Bus) interface kan zijn.
Nu bleek de storing te zitten in een te grote overgangsweerstand, waarschijnlijk door lichte oxidatie van de USB chassisdeel contacten op de achterzijde van mijn Asus mini PCtje die al zeker onaangeraakt hun werk deden vanaf medio 2016.

Wat was er aan de hand?

Vanochtend nog een ISO op een DVD gebrand met mijn Samsung externe CD/DVD brander en vanmiddag werd een lege CD niet meer op het bureaublad zichtbaar. :0

Het CD schrijfprogramma Xfburn meldde in een pop-up venster dat er geen brander werd gedetecteerd. Omdat ik tussen vanochtend en hedenmiddag niets had veranderd in mijn software/hardware configuratie dacht ik allicht aan een hardware connectie probleem middels kabelverbindingen. Dus CD uit de lade gehaald, en jawel: even morrelen met beide parallelle USB contactstekers in de poorten (chassisdelen) achterop de computer waar de USB Y-adapter in zit ten behoeve van de USB brander bracht de oplossing. CD weer in de lade van de brander... en zoals normaal hoorbaar begon het ding weer met het mij zo vertrouwde reutelgeluid waarna 'plop': de CD was zichtbaar op het bureaublad.

Waarom post ik dat feitelijk eenvoudig opgeloste probleempje nu eigenlijk hier? De reden is heel eenvoudig want het viel mij vooral bij wat jongere mensen op (collega's) en ik loop al tegen de 65, dat zij dit soort problemen redelijk vaak eerst gaan zoeken in de software.
If it ain't broken, don't fix it.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Achilleshiel USB poort/connector

Berichtdoor stegiman » Zo 11 Apr 2021, 22:02

Het is vrij normaal dat in Linux mint na een tijdje usb toestel niet ziet.
Gewoon even toestel uit de usb poort halen en terug erin en dan is het weer in orde.
Dat is ook zo bij Windows hoor.
De meeste reden is dat besturingssysteem met iets anders bezig is.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Achilleshiel USB poort/connector

Berichtdoor Jamint » Ma 12 Apr 2021, 00:15

Het is vrij normaal dat in Linux mint na een tijdje usb toestel niet ziet.
Gewoon even toestel uit de usb poort halen en terug erin en dan is het weer in orde.
Dat is ook zo bij Windows hoor.
De meeste reden is dat besturingssysteem met iets anders bezig is.
Oh, ik zal heus niet bestrijden dat het ook aan de ondersteunende software kan liggen, maar mijn ervaring met USB chassisdelen is gewoon matig tot slecht.
Maar... wat jij beschrijft is wel precies hét symptoom van een te hoge overgangsweerstand door oxidatie; onderschat het niet!
Tot voor zo'n 5 jaar terug kocht ik best vaak afgedankte computers vanwege de harde schijven en/of de CD/DVD units die er in zitten. Toentertijd had ik al eens een negatieve ervaring gehad met USB: een externe USB schijf die stil viel, en was nieuwsgierig geworden naar de oorzaak omdat het mij al was opgevallen dat er nogal wat tolerantie wordt gehanteerd m.b.t. de connectors aan de kabels (stekers) maar ook de kabels zelf zijn soms om te huilen zo slecht: Veel te soepel wat duidt (heb ik gecontroleerd) op aluminium litze met opgedampt koperlaagje net als bij oude CAT4 kabels, maar dus ook: sommige USB connectors zitten lekker solide in hun chassidelen, terwijl anderen wiebelen.
Mij viel dus op dat het ene chassisdeel ook het andere zeker niet is. Logic boards begon ik apart te leggen om de USB chassisdelen maar eens door te gaan piepen met een universeelmeter (ohmse waarden) en ik was verbijsterd dat ik zoveel afwijkingen (hoge overgangsweerstanden!!) tegenkwam tot en met... dode contacten toe! >:D

Daar komt mijn persoonlijke conclusie vandaan dat USB niet ruim betrouwbaar is. Het voldoet als seriële bus maar daar heb je ook alles mee gezegd.
Recentste vorige voorbeeld dat mij - ik schaam mij zelfs bijna voor mijn onnozelheid - overbodig € 36,95 heeft gekost was aankoop van een toetsenbord terwijl de oude nog gewoon goed blijkt (nu in gebruik boven) Oorzaak? een 'rot' USB chassisdeel achterop mijn HP-Compaq dx3300 waarin de USB zender het dan weer eens wel en dan weer niet deed.
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Achilleshiel USB poort/connector

Berichtdoor DeBaas » Ma 12 Apr 2021, 09:27

Uitvallende scanner, niet herkende USB sticks slecht opstartende externe HDD.
Direct terug te voeren naar de USB aansluitingen, waarbij onder andere de 5V teveel terugvalt of de connectie tussen de contacten niet (goed) tot stand komt. Het ene apparaat werkt wel de ander niet. Zo is het soms experimenteren met welke poort een apparaat wel dan niet werkt.

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten