virtualbox installeren maar OK reageert niet

Allerhande Hardware vragen
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

virtualbox installeren maar OK reageert niet

Berichtdoor Lucien » Di 13 Apr 2021, 15:57

Ik ben virtualbox aan het installeren via de terminal (eerder gedaan), maar na dat licensieverhaal PEUL staat er aan het einde OK maar ik kan dat niet aanklikken. Ook vergeefs enter geprobeerd, maar het reageert niet. Hoe kom ik verder? Ik gebruik Mint 20.1 en als leidraad de handleiding op de website LinuxHint How to install Virtualbox on Linux Mint 20.
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: virtualbox installeren maar OK reageert niet

Berichtdoor Lucien » Di 13 Apr 2021, 20:51

Het lukt niet dus ik heb de installatieprocedure van VB via de terminal afgebroken. Vervolgens wilde ik dan maar VB installeren vanuit Synaptic. Maar nu gebeurt het volgende: zodra ik Synaptic open en mijn wachtwoord heb ingetoetst verschijnt de volgende melding: ''Kan geen exclusieve vergrendeling verkrijgen. Mogelijk is een andere pakketbeheerder actief bv update manager of apt-get. Sluit die toepassing eerst af''. Geen idee hoe dat moet. Hoe los ik dit op?
Gebruikersavatar
jjwi
Junior
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: Ma 25 Jan 2021, 19:13
Locatie: Venray, Netherlands

Re: virtualbox installeren maar OK reageert niet

Berichtdoor jjwi » Di 13 Apr 2021, 21:38

Probeer het eens met Programmabeheer (eerst voor alle zekerheid opnieuw opstarten). Is mij zonder problemen gelukt.
If you don't need it, don't install it
Linux Mint Cinnamon 20.1 (begonnen in 2017 met LM 18.2)
Afbeelding
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: virtualbox installeren maar OK reageert niet

Berichtdoor Lucien » Wo 14 Apr 2021, 00:24

Opnieuw opstarten heb ik al een paar keer gedaan, maar die melding 'andere pakketbeheerder actief' blijft komen. Blijkbaar moet ik eerst een toepassing afsluiten die niet afsluit door opnieuw opstarten. Krijg de desktop ook niet uit door normaal afsluiten. Krijg gelijk daarna weer de opstartpagina (wachtwoord) te zien. Heb hem via de aan/uitknop moeten stoppen.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: virtualbox installeren maar OK reageert niet

Berichtdoor emvedeesje » Wo 14 Apr 2021, 09:47

Ik ben virtualbox aan het installeren via de terminal (eerder gedaan), maar na dat licensieverhaal PEUL staat er aan het einde OK maar ik kan dat niet aanklikken. Ook vergeefs enter geprobeerd, maar het reageert niet. Hoe kom ik verder? Ik gebruik Mint 20.1 en als leidraad de handleiding op de website LinuxHint How to install Virtualbox on Linux Mint 20.
Met TAB kan je daar naartoe.

Installeren via een command en/of installeren via programmabeheer: eerst Synaptic afsluiten.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
jjwi
Junior
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: Ma 25 Jan 2021, 19:13
Locatie: Venray, Netherlands

Re: virtualbox installeren maar OK reageert niet

Berichtdoor jjwi » Wo 14 Apr 2021, 09:54

Een harde stop door middel van de aan-/uitknop verdient geen voorkeur (je loopt het risico dat belangrijke bestanden beschadigd raken). Met CTRL+ALT+F1 kom je in een logische terminal (buiten de grafische GUI om). Hier kun je inloggen en het systeem stoppen, bijv. door middel van (SUDO) SHUTDOWN NOW.
If you don't need it, don't install it
Linux Mint Cinnamon 20.1 (begonnen in 2017 met LM 18.2)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: virtualbox installeren maar OK reageert niet

Berichtdoor Pjotr » Wo 14 Apr 2021, 11:03

Met TAB kan je daar naartoe.
Precies. Op de Tabtoets tikken totdat het woord Enter actief wordt (zie je aan kleurverandering). Daarna op de Entertoets drukken en klaar is Kees.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: virtualbox installeren maar OK reageert niet

Berichtdoor Lucien » Wo 14 Apr 2021, 14:45

Vanmorgen de desktop opgestart en daarna uitgezet met sudo shutdown now. Daarna opnieuw opgestart en hij sluit nu weer normaal af.
Daarna naar synaptic om te zien of ik nog steeds die melding 'andere pakketbeheerder actief, eerst afsluiten' krijg. Dat niet, maar wel de melding 'fout opgetreden. dpkg werd onderbroken. voer handmatig 'dpkg -configure-a' in'. Dat heb ik gedaan maar kreeg melding 'fout, onbekende optie -0'. daar kon ik niets mee.
Vervolgens VB geïnstalleerd vanuit Programmabeheer om te zien of ik dan ook die meldingen krijg, maar nee, dat ging probleemloos.
Daarna nog even naar synaptic, maar ook daar geen meldingen meer.
Probleem lijkt dus opgelost. Snap alleen niet hoe het is ontstaan en waarom het - ondanks die meldingen- nu is opgelost.
Gebruikersavatar
jjwi
Junior
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: Ma 25 Jan 2021, 19:13
Locatie: Venray, Netherlands

Re: virtualbox installeren maar OK reageert niet

Berichtdoor jjwi » Wo 14 Apr 2021, 15:21

Bij de dpkg opdracht zouden voor 'configure' twee in plaats van een streepje moeten staan (het is immers een optie met een naam die langer is dan 1 positie). Verder moet er een spatie staan tussen 'configure' en '-a (anders herkent hij de opties niet)'.
dpkg (Debian Package Management) is een ingewikkeld commando met veel opties. Ik gebruik hem zelf nooit.
Ik installeer altijd via Programmabeheer (makkelijk, overzichtelijk en geen kans op bash-fouten). Als dat niet lukt of niet kan, dan stap ik over op Synaptic. Pas in laatste instantie ga ik naar de terminal en gebruik ik apt (dat is nog een niveautje hoger dan dpkg).
Maar, hoe dan ook, goed dat het nu is opgelost :) .

Als ik je verder kan helpen met Virtual Box (nu die geïnstalleerd is) dan hoor ik het wel.
If you don't need it, don't install it
Linux Mint Cinnamon 20.1 (begonnen in 2017 met LM 18.2)
Afbeelding
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: virtualbox installeren maar OK reageert niet

Berichtdoor Lucien » Do 22 Apr 2021, 16:14

Ik had de opdracht exact zo overgenomen, maar die was dus niet correct. Ja dan werkt het niet.
VB is nu dus goed geïnstalleerd vanuit Programmabeheer en Ik wil daarin Windows installeren zodat ik mijn Tomtom er mee kan updaten en ook kan printen (mijn samsung printertje heeft na een update van Mint nooit meer gewerkt). Ik heb nog een DVD met Windows 7 uit een vorige laptop liggen die ik daarvoor wil gebruiken. Ik wil alleen niet dat als ik de pc daarmee opstart, hij mijn Mint overschrijft. Hoe doe ik dat veilig? De desktop heeft een ssd-tje met het besturingssysteem (Mint 20.1) en alle bestanden zitten op een hdd.
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 385
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: virtualbox installeren maar OK reageert niet

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Do 22 Apr 2021, 17:37

1. Je begint met een virtuele machine aan te maken waarbij je aangeeft dat het gast-operating-systeem windows zal zijn.
2. De virtuele machine zal schijfruimte nodig hebben. Daartoe dien je een virtuele schijf aan te maken. Je neemt toch het best een schijfgrootte van 32 GB denk ik
3. De virtuele machine zal ook een stuk van je ram-geheugen nodig hebben. Je zal toch 2 GB ram moeten reserveren.
Stappen 1 tot en met 3 wijzen zichzelf uit als je eenmaal VB opent
4. Vervolgens zal de DVD moeten aan je virtuele machine koppelen. Wat je eventueel kan doen is van de Windows-DVD een iso-bestand maken en vervolgens dat iso-bestand als "dvd-schijf" aan je VM koppelen
5. Vervolgens start je de VM en zal indien alles in orde is, de VM booten van de dvd (of het iso-bestand
6. De windows-installer zal openen en je zal windows op je virtuele schijf kunnen installeren

Als eenmaal windows geïnstalleerd is geworden, mag je na installatie de dvd verwijderen. Als je een printer wil gebruiken of bv. Tomtom dan zal je de betreffende usb-poorten aan je virtuele machine moeten koppelen.
Gebruikersavatar
jjwi
Junior
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: Ma 25 Jan 2021, 19:13
Locatie: Venray, Netherlands

Re: virtualbox installeren maar OK reageert niet

Berichtdoor jjwi » Do 22 Apr 2021, 18:10

Ter aanvulling:
Een goede tutorial van hoe Windows te installeren in VB vind je hier: https://itsfoss.com/install-windows-10- ... box-linux/.
Je kunt het ISO installatiebestand ook downlaoden op een USB stick. Hier is de dowloadpagina: https://www.microsoft.com/en-us/softwar ... ndows10ISO. Let op: hiermee installeer je Windows 10.
Wil je een eerdere versie van Windows installeren, dan kan dat via een gratis en legale installatie van een testversie. Hier is in detail beschreven hoe dat moet: url]https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... albox.html[/url].
Als je in de VB USB wil gebruiken, dan moet je het Virtual Box Extension Pack installeren. dat kan via Programmabeheer (Virtualbox-ext-pack). Kies voor USB 2 als je de USB aansluiting activeert.
If you don't need it, don't install it
Linux Mint Cinnamon 20.1 (begonnen in 2017 met LM 18.2)
Afbeelding

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten