Installeren en gebruik Canon CanoScan 4200F scanner.

Allerhande Hardware vragen
Gebruikersavatar
HoewieLoewie
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 20
Lid geworden op: Zo 10 Feb 2019, 14:05

Re: Installeren en gebruik Canon CanoScan 4200F scanner.

Berichtdoor HoewieLoewie » Zo 25 Apr 2021, 16:37

Hoi. Ik heb een andere oplossing bedacht en uitgevoerd. Ik had mijn tweede laptop nog. Een Compaq Presario C700, ooit nieuw gekocht met Windows Vista Home Basic. Een hele tijd geleden voor de hobby al van Linux Mint voorzien. Afgelopen vrijdag kwam ik op zolder de herstel-DVD's tegen van deze laptop, die ik toen na aankoop had gemaakt zoals werd aanbevolen in de gebruiksaanwijzing (ja, die kijk ik altijd even door). Ik heb met deze herstel-DVD's Windows Vista teruggezet. Vervolgens Servicepack 1 en 2 uitgevoerd (beide van internet gehaald op de site van Microsoft) en de driver (de driver op de bij de scanner geleverde CD wilde niet) en het programma Canon Scantools van de Canon-site gedownload. Het kostte even wat moeite maar de oude Compaq draait weer onder Windows Vista en de scanner doet het in die configuratie ook. Beetje omslachtig en ik had het liever werkend onder Linux maar goed, zo gaat het ook.
HP Probook 6550b met Linux Mint 20.1 Cinnamon 64-bit. :D
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 385
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Installeren en gebruik Canon CanoScan 4200F scanner.

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Zo 25 Apr 2021, 17:29

De scanner wordt niet ondersteund in het xsane-project. Ik kan nergens een referentie op het internet waar men de scanner werkende gekregen heeft, tenzij dan met het betalende pakket Vuescan. Ofwel val je terug op Vuescan ofwel probeer je vanuit een virtuele machine met een windows-versie de zaak aan de praat te krijgen.
Hoi. Ook met Vuescan krijg ik de scanner niet aan de praat. Scanner wordt niet "gevonden".
Je vermeldde eerder dat je een andere usb-poort gebruikte. Ik veronderstel dat je zaken met de werkende usb-poort hebt uitgeprobeerd? Het helpt soms om na de installatie van Vuessan de computer opnieuw op te starten met de scanner verbonden. Ik vond in ieder geval terug dat de scanner met Vuescan zou moeten werken. Niet dus.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Installeren en gebruik Canon CanoScan 4200F scanner.

Berichtdoor stegiman » Zo 25 Apr 2021, 22:19

Heb je lsusb spatie -t gedaan?
Gebruikersavatar
HoewieLoewie
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 20
Lid geworden op: Zo 10 Feb 2019, 14:05

Re: Installeren en gebruik Canon CanoScan 4200F scanner.

Berichtdoor HoewieLoewie » Ma 26 Apr 2021, 15:10

Je vermeldde eerder dat je een andere usb-poort gebruikte. Ik veronderstel dat je zaken met de werkende usb-poort hebt uitgeprobeerd? Het helpt soms om na de installatie van Vuessan de computer opnieuw op te starten met de scanner verbonden. Ik vond in ieder geval terug dat de scanner met Vuescan zou moeten werken. Niet dus.
Hoi. Inderdaad uitgeprobeerd met werkende USB-poorten. Ook het opnieuw opstarten van de computer met een verbonden scanner, helpt niet. Als ik de site van Vuescan lees, zou het programma inderdaad de Canon Canoscan 4200F moeten ondersteunen maar dan alleen als het geïnstalleerd is in Windows.
https://www.hamrick.com/vuescan/canon_4 ... nformation
Laatst gewijzigd door HoewieLoewie op Ma 26 Apr 2021, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
HP Probook 6550b met Linux Mint 20.1 Cinnamon 64-bit. :D
Gebruikersavatar
HoewieLoewie
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 20
Lid geworden op: Zo 10 Feb 2019, 14:05

Re: Installeren en gebruik Canon CanoScan 4200F scanner.

Berichtdoor HoewieLoewie » Ma 26 Apr 2021, 15:11

Heb je lsusb spatie -t gedaan?
Hoi. Ja. Ik had het commando uit jouw reactie gekopieerd (om typefouten te voorkomen).
HP Probook 6550b met Linux Mint 20.1 Cinnamon 64-bit. :D
Gebruikersavatar
HoewieLoewie
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 20
Lid geworden op: Zo 10 Feb 2019, 14:05

Re: Installeren en gebruik Canon CanoScan 4200F scanner.

Berichtdoor HoewieLoewie » Ma 26 Apr 2021, 15:19

Misschien is het nog te vinden, IE10-Win7/IE10.Win7.For.Windows.VirtualBox.zip
Een vrij te gebruiken Windows 7 Vitualbox versie.
Dit kan ik nog wel eens gaan proberen maar dan moet ik me eerst verdiepen in de Virtual Box. Ik ken het niet dus ook nog nooit mee gewerkt. :vraagteken:
HP Probook 6550b met Linux Mint 20.1 Cinnamon 64-bit. :D
Gebruikersavatar
Hommel
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: Vr 09 Mar 2012, 11:14

Re: Installeren en gebruik Canon CanoScan 4200F scanner.

Berichtdoor Hommel » Vr 10 Dec 2021, 20:10

Zelf stuur ik als zendamateur altijd via com of usb poorten de zender aan. Dit wil vaak niet lukken omdat soms die poorten niet tot de gebruikers groep
hoort.
Ik ben ook maar een Linux gebruiker en geen Linux goeroe maar dit werkt dan voor mij bijna altijd, probeer gewoon even dit:
sudo usermod -a -G dialout ........... waar de puntjes staan je gebruikers naam neerzetten.
Hierna herstarten , nu horen de com en usb poorten volledig bij de groep.
Misschien helpt dit ook voor je scanner.
Vr.
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Installeren en gebruik Canon CanoScan 4200F scanner.

Berichtdoor mutse » Do 05 Mei 2022, 22:02

Misschien Litescan eens installeren (via Synaptic Pakkettenbeheerder).
Ik heb vandaag deze scanner, bij iemand die hulp nodig had, aan de praat gekregen in LinuxMint 20.3 Cinnamon.
(Het was op een laptop met een dualboot installatie Windows7 --zonder connectie met het internet-- én LinuxMint 20.3 Cinnamon.Die persoon wou de W7 nog niet weg omwille van die scanner -- zei dat hij die enkel aan de praat kreeg in W7 --- dat is, bij deze, dus achterhaald.)

... in GNU/Linux kan er meer dan je soms denkt ...
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Installeren en gebruik Canon CanoScan 4200F scanner.

Berichtdoor mutse » Vr 06 Mei 2022, 10:27

@ HoewieLoewie,
Misschien Litescan eens installeren (via Synaptic Pakkettenbeheerder).
Programmanaam is foutief vermeld ... excuses daarvoor.

Het programma noemt: Skanlite.
Bijkomend kan je Imagemagick ook installeren.
Als je bovenstaande programma's installeert mag het toestel ( de flatbedscanner ) niet ingeschakeld zijn!

Test het door een pagina op de glasplaat te leggen (met afbeelding of tekst) - toestel moet reeds ingeschakeld zijn - het programma te openen, kiezen voor scannen ....

Succes.
Groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Installeren en gebruik Canon CanoScan 4200F scanner.

Berichtdoor stegiman » Vr 06 Mei 2022, 11:46

Beiden programma kan je gewoon in programmabeheer vinden en dus niet nodig om Synaptic te gebruiken.

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten