Intel microcode

Allerhande Hardware vragen
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 100
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Intel microcode

Berichtdoor shoshinsha » Vr 23 Apr 2021, 21:44

Misschien zou dit verhaal (ook?) kunnen staan onder Software en applicaties.

Er viel me iets op over de Intel microcode: in de bijwerkgeschiedenis staat als meest recent vermeld: 2020-11-12 intel-microcode 3.20201110.0ubuntu0.20.04.2
Ik meen me te herinneren dat destijds onder Mint 18.3 (en daarvoor) van tijd tot tijd nieuwere versies verschenen. Mogelijk natuurlijk dat dat tot nu toe niet nodig was, maar er is nog iets merkwaardigs: Stuurprogrammabeheer geeft niet aan dat die microcode aanwezig is, terwijl dat in Mint 18.3 wel werd vermeld. Volgens Synaptic is de microcode geïnstalleerd.
De geïnstalleerde versie is destijds onder Mint 20 binnengekomen. Ik werk nu met Mint 20.1. Zou die microcode op een of andere manier geïntegreerd kunnen zijn in Mint 20.1, of misschien in een van de (regelmatig binnenkomende) nieuwere versies van de kernel (inmiddels 5.4.0-72)? Ik neem aan dat in dat geval geen vermelding meer wordt gedaan in Stuurprogrammabeheer.
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1311
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Intel microcode

Berichtdoor Joan » Vr 23 Apr 2021, 22:25

Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 513
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Intel microcode

Berichtdoor Pjotr » Vr 23 Apr 2021, 22:26

Het blijkbaar wordt gewoon niet (meer?) gekwalificeerd als stuurprogramma. Is iets voor te zeggen.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
Arie
Senior
Senior
Berichten: 271
Lid geworden op: Zo 13 Dec 2009, 17:16

Re: Intel microcode

Berichtdoor Arie » Za 24 Apr 2021, 11:12

Deze pagina's zijn niet te lezen. De links die je geeft zijn om die pagina's te bewerken
“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Linux Mint Cinnamon 21.2 LTS
LMDE 5 Cinnamon
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1311
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Intel microcode

Berichtdoor Joan » Za 24 Apr 2021, 14:28

Aangepast.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
VuurVosje
Senior
Senior
Berichten: 128
Lid geworden op: Di 11 Sep 2018, 12:08

Re: Intel microcode

Berichtdoor VuurVosje » Za 24 Apr 2021, 21:02

Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 100
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: Intel microcode

Berichtdoor shoshinsha » Zo 25 Apr 2021, 15:29

Ik heb wat verder gekeken en vond dat kennelijk pas bij de uitgave van Mint 18.3 de microcode in Stuurprogrammabeheer werd weergegeven: op https://www.linuxmint.com/rel_sylvia_xfce_whatsnew.php staat onder "Other improvements" "The Driver Manager now detects your CPU and presents microcode packages in a more meaningful way" (met een afbeelding er bij).
Of in de Mint 19 reeks die microcode wordt weergegeven kan ik niet nagaan, ik ben direct van 18.3 naar 20 overgegaan. In elk geval wordt dit onderwerp niet meer genoemd in de What's new pagina's van de 19 en 20 versies. Kennelijk is er, zoals Pjotr aangeeft, in stilte besloten die mogelijkheid te laten vervallen.
Dus, zoals Vuurvosje zegt, rustig afwachten wanneer er een vernieuwde uitgaaf komt.
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten