Printer advies gevraagd.

Allerhande Hardware vragen
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Printer advies gevraagd.

Berichtdoor Nightwing » Vr 25 Jun 2021, 00:29

Na de installatie van Linux, heb ik op de site https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html mijn Brother printer ook kunnen installeren. Door luiigheid van mijn kant, heb ik de scanner niet geïnstalleerd, maar om een of andere reden deed deze het toch.
Helaas, na ongeveer 15 jaar trouwe dienst, heeft onze Brother printer wat kuren gekregen en is dus aan vervanging toe.

De printer is aangesloten op een Linux PC dmv een USB kabel. Mijn vrouw wil ook via WiFi op de printer afdrukken vanaf haar Windows 10 laptop.
De eisen voor de nieuwe printer zijn:
  • Kleurenprinter.
    Scan functie.
    Afzonderlijke print cartriges (zodat bij een zwarte afdruk niet alle kleuren worden gebruikt)
    Eenvoudig te installeren (de installatie van de huidige printer was mij niet gelukt zonder de 'Makkelijke tips' pagina).
    Liefst ook dubbelzijdig afdrukken (dat is mij niet met deze Brother gelukt)
    Wifi
Gebaseerd op bovenstaande gegevens, welke printer(s) zouden jullie adviseren?

Bedankt voor de reacties,
Rob.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Printer advies gevraagd.

Berichtdoor emvedeesje » Vr 25 Jun 2021, 09:03

De HP printers worden heel goed ondersteund in Linux.

Hier draait al jaren een HP envy 4500e en die doet alles via WiFi.
Alhoewel koppelen via USB natuurlijk ook kan.

TIP: geef je wifi printer een statisch IP-adres.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Printer advies gevraagd.

Berichtdoor Mogenblue » Vr 25 Jun 2021, 14:37

Je zou ook op Tweakers kunnen kijken.

Voor een netwerkprinter werkte het bij mij het beste om de printer via het ipadres aan te spreken. Toen had ie hem zo gevonden. Dat was het ip adres van de computer waar die toen op aangesloten was.
Tegenwoordig gebruik ik dat niet meer omdat ik toch naar de printer toe moet lopen om hem aan te zetten en papier er in te doen. Ik print niet elke dag.

Printers vergelijken

Ik werk zelf met een HP officejet.
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Printer advies gevraagd.

Berichtdoor Nightwing » Vr 25 Jun 2021, 14:47

Wij printen ook niet heel veel. Vooral voor mijn vrouw is het belangrijk dat we een printer hebben. Of dat hij nu bekabeld, vanaf mijn PC, of draadloos via de laptop gaat.
Mijn Brother werkte uitstekend, maarja, printers hebben niet het eeuwige leven. Dankzij Microsoft, heb ik een bloedhekel gekregen aan het installeren van printers. Vandaar dat ik een printer zoek, die het goed onder Linux én Windows doet en eenvoudig te installeren is.
Het gaat mij dus meer om jullie ervaring met printers en Linux, dan om de kwaliteit/prijs van de printer. Ik proef wel, dat HP een beetje de voorkeur heeft.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Printer advies gevraagd.

Berichtdoor stegiman » Vr 25 Jun 2021, 15:43

Ik zelf heb 2 canon netwerkprinter en werken heel goed in Windows en Linux.
Beiden zijn ze heel zuinig in inkt en de andere met toners.
Wat je vooral moet opletten dat de printer Linux geschikt is en meteen ook kijken wat het verbruikt is voor de toners of inkt.
Moet je weinig afdrukken dan kies je best voor Laser netwerkprinter want het kan in principe niet opdrogen en vervangen van toners heb je totaal geen kennis voor nodig en bovendien geen enkel gevaar voor mogelijke verstoppen van inktleidingen enz.

Nota: als je voor laser kies dan toch wel even nakijken wat de toners kost want de prijs moet je x 4 doen voor de kleurenversie want je moet het in voorraad hebben tenzij je op tijd bijbesteld.
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Printer advies gevraagd.

Berichtdoor Nightwing » Vr 25 Jun 2021, 15:49

Doordat wij weinig afdrukken, hebben we inderdaad te maken gehad met het opdrogen van de inkt, of verstopt raken van de printerkop (volle cartrige en toch niets afdrukken). Ik ga links en rechts ook eens naar de andere mogelijkheden kijken.
Als er mensen op het forum zijn, die daar iets in kunnen betekenen, dan hoor ik dat uiteraard ook graag.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Printer advies gevraagd.

Berichtdoor Mogenblue » Vr 25 Jun 2021, 16:50

Ik print ongeveer een of twee blaadjes per week. Sla ook wel eens een week over. Maar ik heb weinig last van opdroging.

Misschien is de vochtigheid in de kamer ook wel van belang. Bij mij is de vochtigheid meestal boven de 50%. Alleen in de winter kan het behoorlijk droog worden. Maar ook dan heb ik weinig last van opdrogen.

Ik zou wel een ander merk printer willen hebben, maar ik ben best tevreden over deze HP. Is een Deskjet 2544.
Installeren was echt aansluiten en rollen maar.
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Printer advies gevraagd.

Berichtdoor Nightwing » Vr 25 Jun 2021, 17:06

Ik heb intussen wat zitten lezen.
De laserprinters zijn prijzig, zowel qua aanschaf, als wat toner betreft. Daarnaast is ook het formaat een minpunt.
Bij Canon zie ik vaak dat het installeren heel omslachtig is (op Windows machines).

Ik las ook dat met name HP en Brother printers goed compatibel zijn met Linux computers. Dus mijn keuze begint zich al aardig toe te spitsen. Maar ik denk toch dat ik weer voor een printer met inktpatronen ga kiezen.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Printer advies gevraagd.

Berichtdoor Mogenblue » Vr 25 Jun 2021, 17:27

Als je een bepaalde printer op het oog hebt kun je ook een installatie simuleren.
Dan kun je kijken of dat model in de printerlijst voorkomt. Dat is een behoorlijk lange lijst.
Gebruikersavatar
jjwi
Junior
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: Ma 25 Jan 2021, 19:13
Locatie: Venray, Netherlands

Re: Printer advies gevraagd.

Berichtdoor jjwi » Vr 25 Jun 2021, 17:44

Bij ons draait een HP ENVY Photo 7800 All-in-One via WiFi. Doet het na iedere schone installatie meteen out of the box (zowel printen als scannen. Heb er nog nooit iets extra's voor moeten installeren. HPLIP (CLI) wordt automatisch ('onder de motorkap') geïnstalleerd.
If you don't need it, don't install it
Linux Mint Cinnamon 20.1 (begonnen in 2017 met LM 18.2)
Afbeelding
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 904
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Printer advies gevraagd.

Berichtdoor dirkjanl » Vr 25 Jun 2021, 18:19

Ik heb een paar jaar geleden een Samsung gekocht en die werd vanaf LM 18.3 of in de 19 serie via WIFI meteen herkent en alles werkte perfect. Vanaf de LM 20 serie moet ik hem weer installeren en heb dagelijks problemen. Ik denk eraan om hem weer aan een kabeltje te hangen en kijken of dat probleemloos werkt.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
aartje
Senior
Senior
Berichten: 198
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: Printer advies gevraagd.

Berichtdoor aartje » Za 26 Jun 2021, 10:51

Na de installatie van Linux, heb ik op de site https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html mijn Brother printer ook kunnen installeren. Door luiigheid van mijn kant, heb ik de scanner niet geïnstalleerd, maar om een of andere reden deed deze het toch.
Helaas, na ongeveer 15 jaar trouwe dienst, heeft onze Brother printer wat kuren gekregen en is dus aan vervanging toe.

Gebaseerd op bovenstaande gegevens, welke printer(s) zouden jullie adviseren?
Ik vraag me zelf(!) af of je niet beter een aparte scanner ( bv Canoscan Lide 300 (ca. 70 euro)) en printer zou kunnen kopen. De enige nadelen zouden
kunnen zijn dat je iets lastiger kan copiëren en dat je een (A4) plekje extra nodig hebt. Zo'n scanner gaat eindeloos mee en je hebt in ieder
geval niet het gezeur dat je scanner niet werkt van je all-in-one printer (daar gaan in ieder geval heel veel vragen over in de Mint- en Ubuntu forums.)
Ik zou verder voor een Brother-laserprinter gaan, die zijn echt robuust. HP heeft toch wel een beetje de naam dat ze problemen geven na afloop
van de garantie-termijn....
Als nu mijn ca. 18 jaar oude Brother-laserprinter de geest zou geven zou ik gaan voor de Brother HL-L8260CDW , weer een printer zonder gezeur
en met grote toner-cartridges, maar ja, wel wat duurder....
( https://www.coolblue.nl/product/782207/ ... 60cdw.html )
( https://www.brother.nl/printers/laserpr ... =pg:2/ct:r )
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 516
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Printer advies gevraagd.

Berichtdoor HWE64 » Za 26 Jun 2021, 11:51

Na de installatie van Linux, heb ik op de site https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html mijn Brother printer ook kunnen installeren. Door luiigheid van mijn kant, heb ik de scanner niet geïnstalleerd, maar om een of andere reden deed deze het toch.
Helaas, na ongeveer 15 jaar trouwe dienst, heeft onze Brother printer wat kuren gekregen en is dus aan vervanging toe.

Gebaseerd op bovenstaande gegevens, welke printer(s) zouden jullie adviseren?
Ik vraag me zelf(!) af of je niet beter een aparte scanner ( bv Canoscan Lide 300 (ca. 70 euro)) en printer zou kunnen kopen. De enige nadelen zouden
kunnen zijn dat je iets lastiger kan copiëren en dat je een (A4) plekje extra nodig hebt. Zo'n scanner gaat eindeloos mee en je hebt in ieder
geval niet het gezeur dat je scanner niet werkt van je all-in-one printer (daar gaan in ieder geval heel veel vragen over in de Mint- en Ubuntu forums.)
Ik zou verder voor een Brother-laserprinter gaan, die zijn echt robuust. HP heeft toch wel een beetje de naam dat ze problemen geven na afloop
van de garantie-termijn....
Als nu mijn ca. 18 jaar oude Brother-laserprinter de geest zou geven zou ik gaan voor de Brother HL-L8260CDW , weer een printer zonder gezeur
en met grote toner-cartridges, maar ja, wel wat duurder....
( https://www.coolblue.nl/product/782207/ ... 60cdw.html )
( https://www.brother.nl/printers/laserpr ... =pg:2/ct:r )
Ik breek wel in, ik hoop dat het mag.
@aartje, die Canoscan Lide 300 werkt die plug en play in Linux met simple scan?
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Gerben1000
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 111
Lid geworden op: Ma 27 Jan 2014, 13:46

Re: Printer advies gevraagd.

Berichtdoor Gerben1000 » Za 26 Jun 2021, 15:14

Ik heb nu een jaar een Brother Laser kleuren printer zonder scanner. De printer werd probleemloos herkend door linux Mint.
Ik print niet veel en vind het zeer prettig dat, als je dan een keer moet printen, de printer het altijd doet. Ik had met de vorige inktjetprinter wat dat betreft geen goede ervaring. Bovendien gaan de toners heel lang mee. De meerprijs van de laserprinter had ik er voor over. Een scanner is voor mij niet zo relevant. Als ik een keer een copy moet hebben maak ik een foto.
aartje
Senior
Senior
Berichten: 198
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: Printer advies gevraagd.

Berichtdoor aartje » Zo 27 Jun 2021, 09:56

Ik breek wel in, ik hoop dat het mag.
@aartje, die Canoscan Lide 300 werkt die plug en play in Linux met simple scan?
[/quote]
Ik heb zelf al jaren een Lide110 scanner (grootte A4, alleen USB aansluiting, geen voeding nodig),
maar die is niet meer te koop. Die werkte plug en play, maar volgens https://askubuntu.com/questions/1107632 ... untu-18-04
is dat niet meer zo. Je zou xsane moeten installeren
Door:

Download the scanner's linux driver from the Canon website. It's the same driver for related models: scangearmp2-3.70-1-deb

Unpack and install the driver from the download directory:

./install.sh

En daarna :
sudo add-apt-repository ppa:sane-project/sane-git

sudo apt install libsane-common
sudo apt install sane-utils
sudo apt install xsane

Maar ja, ik heb die scanner niet en die is er niet meer (misschien nog op marktplaats daar staan er genoeg bv.

https://www.marktplaats.nl/a/computers- ... ousPage=lr

tussen de 10 en 30 euro

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten