HP printer wel op pc geinstalleerd, wil niet op laptop

Allerhande Hardware vragen
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

HP printer wel op pc geinstalleerd, wil niet op laptop

Berichtdoor Lucien » Do 29 Jul 2021, 22:33

Heb net mijn nieuwe HP Laserjet M15w via de usb-kabel geinstalleerd op mijn desktop met Linux Mint 20.1 en dat ging prima. Nu wil ik hem ook met usb installeren op mijn Lenovo Thinkpad X250 met 19.3 en dat lukt niet. Terwijl ik de juiste stappen volg wordt de printer niet gezien. HPLIP is standaard geinstalleerd en ik heb de HPLOP-gui uit Bestandsbeheer geinstalleerd. Heb de volgende stappen doorlopen:
HPLIP Toolbox geopend. Melding No installed HP devices found.
eerste optie: hp-setup in de terminal (gedaan) of als tweede optie press Setup Device (gedaan) Resultaat scherm Device Discovery met aangevinkt Universal Serial Bus. Klopt want daarop issie aangesloten. Dat wordt dus wel gedetecteerd.
Next aangeklikt: scherm Select From Discovered Devices maar 'No devices found'. Verder niets, ook niet na refresh of pc opnieuw opstarten of printer aan/uit zetten.
In de terminal staat na hp-setup dat de software is geinstalleerd, maar 'no devices found on bus usb'
tweede optie in HP Toolbox: press CUPS Web interface (gedaan) Geen resultaat, maar dat zal voor de wifi installatie zijn en is dus nu niet relevant, Hij moet eerst bedraad werken.
Wat is er mis?
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: HP printer wel op pc geinstalleerd, wil niet op laptop

Berichtdoor stegiman » Do 29 Jul 2021, 22:43

Waarom installeert je op usb poort?
Ongelooflijk dat velen nog altijd usb poorten gebruiken terwijl uw printer wifi en direct wifi heeft en je hoeft zelf niet te installeren want rechts onderaan met de linkermuisknop op netwerk icoontje klikken en directwifi van uw printer aanzetten en dat is alles wat je moet doen.

Is uw printer te ver dan kan je wifi verbinding gebruiken.
In dat geval moet je in de instellingen van de printer paneel of zo uw wifi verbinding instellen IP range van uw netwerk.

Het voordeel ervan is dat je niet met de printer kabels moet omzetten en bovendien moet je de pc of laptop niet aan laten.

Nota 2: bij usb poort kan het zijn dat je usb 2.0 moet nemen ook al is de printer usb 3.0 compatibel

Lees ook deze pagina (klik)
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 514
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: HP printer wel op pc geinstalleerd, wil niet op laptop

Berichtdoor HWE64 » Do 29 Jul 2021, 22:56

@Lucien, kijk eens in Synaptic of Hplip-plugin geinstalleerd is?
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: HP printer wel op pc geinstalleerd, wil niet op laptop

Berichtdoor Lucien » Vr 30 Jul 2021, 12:56

Ben begonnen met bedraad omdat ik op internet las om dat eerst te doen. Ik gebruik de usb2 poort.
Er zitten een hele rits hplip.... in synaptic en die zijn praktisch allemaal actief, maar hplip-plugin komt er niet in voor.
Vraag me af waarom het op de desktop prima ging.
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 514
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: HP printer wel op pc geinstalleerd, wil niet op laptop

Berichtdoor HWE64 » Vr 30 Jul 2021, 13:08

Bij mij heb ik dit extra moeten installeren.
Afbeelding
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: HP printer wel op pc geinstalleerd, wil niet op laptop

Berichtdoor Lucien » Vr 30 Jul 2021, 13:29

hp-plugin zie ik nergens
Ik probeer nu ook via wifi. Ik zie de printer onder het netwerkicoontje en het wifi lampje op de printer knippert. Als ik nu een tekstje wil printen dan zie ik twee opties: 'afdrukken naar bestand' en 'cannon' de laatste is mijn printer/scanner die ik alleen met Windows gebruik (de laptop is dual boot). Ik zie dus niet de optie HP laserjet.
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: HP printer wel op pc geinstalleerd, wil niet op laptop

Berichtdoor Lucien » Vr 30 Jul 2021, 18:01

Ik heb geprobeerd de hp-plugin via de terminal te installeren. Je krijgt dan de optie dat hij van hp server wordt gedownload, maar dat lukt niet. na 5 minuten melding 'server reageert niet' Ook zie ik een site van HP waarin staat dat sommige hp-setups niet de hplip-plugin bevatten met daarbij een lijst van types waarbij het 'required' is. Maar daar staat deze printer niet bij.
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: HP printer wel op pc geinstalleerd, wil niet op laptop

Berichtdoor Lucien » Za 31 Jul 2021, 01:19

om kwart over een vannacht nog eens via de terminal geprobeerd en na 30 seconden kwam het license verhaaltje en na accoord werd hplip-plugin geinstalleerd. Morgen verder.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: HP printer wel op pc geinstalleerd, wil niet op laptop

Berichtdoor emvedeesje » Za 31 Jul 2021, 09:45

@Lucien
- Deze printer heeft geen Plugin nodig, want staat niet in deze lijst: https://developers.hp.com/hp-linux-imag ... lugin.html
- zoals stegiman zegt: het is inderdaad een beter idee om deze printer via wifi te sturen

Hier wordt de HP printer via wifi gestuurd, ik doe het als volgt:
- voorzie de printer van een VAST IP-adres
- via Synaptic : Installeer hplip-gui
- Menu / HPLIP toolbox
Device Discovery
x Network/Ethernet/Wireless Network..............
Show advanced options
x Manual discovery
geef het IP-adres in van de printer 192.168.0.xxx
2 x Next / geef een naam in voor de printer, Add Printer

→ Daardoor komt hij ook in het Afdrukbeheer

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: HP printer wel op pc geinstalleerd, wil niet op laptop

Berichtdoor Lucien » Za 31 Jul 2021, 12:09

Ga ik doen want bedraad werkt ook niet. De situatie met de laptop via usb is nu als volgt: alles lijkt prima te zijn, printer staat gewoon in afdrukbeheer, maar als ik iets print komt melding 'kan printer niet starten, controleer printerconfiguratie'.
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: HP printer wel op pc geinstalleerd, wil niet op laptop

Berichtdoor Lucien » Za 31 Jul 2021, 15:04

Hoe ken ik een ip-adtres aan de printer toe? Die hplip-gui had ik overigens al geinstalleerd
Laatst gewijzigd door Lucien op Za 31 Jul 2021, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: HP printer wel op pc geinstalleerd, wil niet op laptop

Berichtdoor emvedeesje » Za 31 Jul 2021, 15:22

Hoe ken ik een ip-adtres aan de printer toe? Die hplip-had ik overigens al geinstalleerd
1- Eerst uitvogelen wat het actuele IP-adres is van de printer.
Bij sommige HP printers kan je dat op zijn display via zijn menu terugvinden, zo niet, kan je van op de printer een statusblad afdrukken.
2- Open je favoriete browser en tik daar het gevonden IP-adres in.
Op tabblad Netwerk: ga naar Netwerken en Netwerk IP-adres en kies Handmatige IP.
Daar vul je in:
- het gewenste IP-adres, vb. 192.168.0.192
- subnetmasker 255.255.255.0
- standaard gateway: 192.168.0.1
Sluit af via Toepassen

Daarna kan je via HPLIP toolbox deze toevoegen zoals in vorige post gemeld.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: HP printer wel op pc geinstalleerd, wil niet op laptop

Berichtdoor Lucien » Zo 01 Aug 2021, 00:07

Ik krijg het actuele IP-adres van de printer op geen enkele manier zichtbaar. Heb diverse methoden van internet geprobeerd. Heb de printer ook aan mijn laptop met W10 gehangen en de windows procedure gevolgd om het ip-adres te zien, maar ook daarmee lukt het niet.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: HP printer wel op pc geinstalleerd, wil niet op laptop

Berichtdoor emvedeesje » Zo 01 Aug 2021, 10:04

Ik krijg het actuele IP-adres van de printer op geen enkele manier zichtbaar. Heb diverse methoden van internet geprobeerd. Heb de printer ook aan mijn laptop met W10 gehangen en de windows procedure gevolgd om het ip-adres te zien, maar ook daarmee lukt het niet.
Lucien, ik zie dat er 2 versies zijn van deze printer. Slechts 1 ervan ondersteunt wifi.
Open de User Guide: http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c05646631.pdf en ga naar pagina 29.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 805
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: HP printer wel op pc geinstalleerd, wil niet op laptop

Berichtdoor DeBaas » Zo 01 Aug 2021, 11:59

Heel soms......... is er een timing probleem op USB poorten.
Heeft de machine meer dan een USB poort? probeer dan een andere poort.

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten