Garmin Etrex 35t USB probleem

Allerhande Hardware vragen
efrolich
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 11
Lid geworden op: Di 10 Aug 2021, 21:50

Re: Garmin Etrex 35t USB probleem

Berichtdoor efrolich » Za 14 Aug 2021, 10:38

@stegiman

Mijn Garmin staat altijd in massaopslag. Als hij wordt herkend heb ik geen probleem, hij wordt echter niet goed herkend.
De 'workaround' die ik nu gebruik is eerst een geheugenstick in de ene USB poort plaatsen en daarna de Garmin koppelen via de andere USB poort. Dit werkt en de Garmin staat keurig in massaopslag. Anders zou hij niet worden herkend door bv Qmapshack...

Het probleem zit ergens anders...
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Garmin Etrex 35t USB probleem

Berichtdoor stegiman » Za 14 Aug 2021, 11:33

Als je bij Garmin iets moet installeren stel ik dit voor:
Verwijdert de nodige programma van Garmin en haal de geheugenstick uit de usbpoort.

In Terminal dit doen:

Code: Selecteer alles

sudo apt autoclean

Code: Selecteer alles

sudo apt autoremove

Code: Selecteer alles

sudo apt-get update

Code: Selecteer alles

sudo apt-get dist-upgrade
Herstart de pc daarna.

Wacht even als het opgestart is en daarna Garmin weer aansluiten.
efrolich
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 11
Lid geworden op: Di 10 Aug 2021, 21:50

Re: Garmin Etrex 35t USB probleem

Berichtdoor efrolich » Za 14 Aug 2021, 22:47

@stegiman

Ik hoef niks te installeren voor Garmin GPS units. Wel moet er een paar aanpssingen gedaan volgens de beschrijvingen openstreetmap en gpsbabel. Garmin GPS units worden prima ondersteund in Linux. Met de instellingen van GPSBabel heb ik het altijd voor elkaar gekregen in Ubuntu. Zie mijn eerste post.
Ook van belang is dat er verschillen zijn tussen de oudere Garmin units en de nieuwe generatie toestellen zoals ik heb. Mijn Etrex 35Touch, een toestel van de nieuwe generatie, staat standaard op bestanden modus voor USB en gedraagt zich als een geheugenkaart, een verwisselbaar station waarop de bestanden op de unit of de bestanden op de optionele extra SD kaart via een bestandbeheerder zichtbaar zijn.

Ook nu werkt alles naar behoren als de unit koppelt. Dat lukt alleen, ik geef het steeds aan, als ik een ander usb device eerst aankoppel in Mint, ik plaats eerst een geheugenstick in de ene USB poort en daarna de Garmin in de tweede poort.

Als ik de Garmin koppel zonder een ander device in een USB poort is de unit niet te vinden in "lsusb" en ook niet in "dmesg" waar wel aan het end, zie mijn eerste post, een foutmelding verschijnt. De unit blijkt dan vastgelopen en is het onmogelijk nog enig ander USB device te koppelen. Dat lukt pas weer na een reboot...

De Garmin wordt dus niet goed herkent door het systeem. Ik snap de foutmelding in dmesg niet en begrijp ook niet waarom de unit wel koppelt als ik eerst een geheugenstick plaats.

Ik heb nu een werkende "workaround" maar dat maakt het nog steeds een vreemd verhaal. Gezien ik nog nergens berichten zie over dit probleem, misschien vakantietijd, ben ik bang dat er of in de installatie iets is mis gegaan of er wellicht iets is gewijzigd in het systeem waardoor het niet meer goed werkt.

Een tip voor een ieder die dit leest. In mijn eerste post staan de outputs van lsusb en dmesg waaruit het probleem blijkt. Begin daar voor je een antwoord geeft. Nu val ik in herhaling en dat lijkt me voor de leesbaarheid geen goed idee.

Ernst-Jan
efrolich
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 11
Lid geworden op: Di 10 Aug 2021, 21:50

Re: Garmin Etrex 35t USB probleem

Berichtdoor efrolich » Wo 18 Aug 2021, 21:35

Hallo allen,

Dank voor het meedenken. Ik had al aangegeven dat ik op het Engelse forum de zelfde vraag had gesteld. Ik heb een antwoord ontvangen met uitleg over wat er mis gaat.
Re: Connect Garmin etrex via USB

Post by Petermint » Wed Aug 18, 2021 10:52 am
Re Ubuntu, Linux Mint is built on Ubuntu and sometimes errors are reported first in ubuntu problems. The fixes for Ubuntu usually work for Mint so long as it is a matching release.

Code: Select all

usb 2-4: new high-speed USB device number 2 using xhci_hcd

xhci_hcd is the controller interface code. An update to that might add support for new devices and reduce support for old devices or clash with old devices. You can sometimes fix USB problems by overriding some of the settings used for a device.

Code: Select all

[ 38.231717] usb 2-4: Device not responding to setup address.

This is the start of the problem. The device is not responding. The few reports that might be related to your device are saying there is a power management problem where your USB port is not supplying enough power. Starting another USB device first is switching on something, perhaps full power for the USB port.

The rest of the errors are just the same problem bubbling up through the different pats of Linux.
[ 48.630375] xhci_hcd 0000:00:10.0: Abort failed to stop command ring: -110
[ 48.662393] xhci_hcd 0000:00:10.0: Host halt failed, -110
[ 48.662396] xhci_hcd 0000:00:10.0: xHCI host controller not responding, assume dead
[ 48.662411] xhci_hcd 0000:00:10.0: HC died; cleaning up
[ 48.662647] xhci_hcd 0000:00:10.0: Timeout while waiting for setup device command
[ 48.870371] usb 2-4: device not accepting address 2, error -62
[ 48.870422] usb usb2-port4: couldn't allocate usb_device

If plugging something else in first is ok, use that. When you have more experience with Linux, you can experiment with kernels and overriding settings.
Top
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Garmin Etrex 35t USB probleem

Berichtdoor stegiman » Wo 18 Aug 2021, 22:20

Kan je naar de fabrikant van de moederbord kijken of er een firmware is voor pc of laptop ?

Ook in terminal dit doen of xhci in de bios goed ingesteld is.

Code: Selecteer alles

lspci -v | grep xhci
Je zal zoiets moeten zien:

Kernel driver in use: xhci_hcd
Kernel modules: xhci_pci
Kernel driver in use: xhci_hcd
Kernel modules: xhci_pci
efrolich
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 11
Lid geworden op: Di 10 Aug 2021, 21:50

Re: Garmin Etrex 35t USB probleem

Berichtdoor efrolich » Do 19 Aug 2021, 14:56

@stegiman,

Dat lijkt te kloppen:
ernst@HP-725-G4-EJ:~$ lspci -v | grep xhci
Kernel driver in use: xhci_hcd
Bij in gebruik nemen heb ik de nieuwe bios geïnstalleerd.

Verder werkt deze laptop prima onder Win 10. Het is Mint waar dit probleem ontstaat...
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Garmin Etrex 35t USB probleem

Berichtdoor stegiman » Do 19 Aug 2021, 23:31

Kijk eens bij systeemrapporten of er iets vermeld staat.

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten