Interne harde schijven bijplaatsen.

Allerhande Hardware vragen
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Interne harde schijven bijplaatsen.

Berichtdoor Nightwing » Do 12 Aug 2021, 00:18

Ik heb mijn systeem ooit als Windows (7) computer laten bouwen met een SSD C-schijf als systeemschijf en een conventionele harde D-schijf voor data. (SSD was net betaalbaar, maar nog vrij prijzig voor hoge opslagcapaciteit).
Toen ik naar Linux Mint overstapte, heb ik er even over gedaan, maar ik heb het voor elkaar gekregen, om dezelfde coniguratie te krijgen (SDA is de systeemschijf en SDB de dataschijf).

Ik heb echter nog ruimte voor nog twee interne harde schijven. Als ik deze zou laten inbouwen, worden deze dan gewoon door Linux mee opgepakt?
Mijn ervaring uit de Windows tijd is, dat deze schijven gewoon worden herkend als nieuwe schijven en dan E: en F: zouden gaan heten.

Pakt Linux dat net zo gemakkelijk op?

Rob.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Interne harde schijven bijplaatsen.

Berichtdoor stegiman » Do 12 Aug 2021, 05:45

Het is niet zo dat je in Windows bij bijkomende nieuwe harddisk of SSD meteen worden herkend.
Daarvoor moet je eerst partitie maken en formatteren.

Gparted (klik) is ook een heel geschikte programma om dat te doen. Is standaard aanwezig in Programmabeheer of is al geïnstalleerd.

Je kan dat ook doen met schijven dat je in menu vindt doen alsmede via terminal (klik).
Maar persoonlijk vind ik veiliger om met Gparted te doen omdat het uitgebreider is.

Nota: als partitie's ook wil gebruiken voor Windows dan kan je best NTFS formatteren want Windows herkend standaard niet Ext4
Linux heeft geen probleem met NTFS
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Interne harde schijven bijplaatsen.

Berichtdoor Nightwing » Do 12 Aug 2021, 09:13

Bedankt. Ik weet nu een beetje wat mij te wachten staat.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Interne harde schijven bijplaatsen.

Berichtdoor dirkjanl » Do 12 Aug 2021, 10:19

Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten