printer aanduiding

Allerhande Hardware vragen
petervdlee
Junior
Junior
Berichten: 62
Lid geworden op: Di 29 Okt 2019, 11:25

printer aanduiding

Berichtdoor petervdlee » Zo 22 Aug 2021, 16:32

Op mijn Mint PC heb ik een Canon printer aangesloten.
Als ik nu een tekst bestand wil afdrukken met Ctrl-P krijg ik een plaatje met twee printers te zien
Afbeelding
- Canon-TS5100-series en
- Canon_TS5100_series
Om echt af te drukken moet ik de tweede gebruiken.
De eerste laat wel iets meer over de status zien.
Als ik een bestand uit Libre Office wil afdrukken krijg ik alleen de tweede te zien.
Ik vind het wat vreemd.
Kan iemand me iets meer vertellen over het hoe en waarom?
Gebruikersavatar
jjwi
Junior
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: Ma 25 Jan 2021, 19:13
Locatie: Venray, Netherlands

Re: printer aanduiding

Berichtdoor jjwi » Zo 22 Aug 2021, 19:35

Ik kan er niet veel meer over vertellen dan dat ik precies hetzelfde verschijnsel had in de vorige twee versies van Linux Mint. Na opwaarderen naar LM 20.2 was het probleem ineens opgelost en verschijnt er nog maar een printernaam.
Met welke versie werk jij op het ogenblik?
If you don't need it, don't install it
Linux Mint Cinnamon 20.1 (begonnen in 2017 met LM 18.2)
Afbeelding
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: printer aanduiding

Berichtdoor HWE64 » Zo 22 Aug 2021, 22:17

Als je nu beide verwijderd en de printer opnieuw installeert? Dit heb ik ook eens een keer gehad met een HP printer.
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: printer aanduiding

Berichtdoor Nightwing » Ma 23 Aug 2021, 07:10

Ik had hetzelfde 'probleem' met onze Brother printer. Deze stond bekabeld aangesloten op mijn desktop PC en was via wifi aangesloten op de Windows 10 laptop van mijn vrouw.
Ik kreeg ook steeds twee dezelfde printers in mijn afdrukbeheer. Nu staat de printer niet meer aangesloten en ik heb alleen nog een printer in mijn afdrukbeheer staan, als zijne een USB verbonden printer (ik heb de printer geïnstalleerd via de instructies op 'Makkelijke Linux tips'. Ik moest na de installatie ook steeds een andere printer gebruiken voor mijn Linux desktop, dan de naam die je zou verwachten (Brother DCPJ4110DW en Brother-DCPJ4110DW). Als mijn vrouw haar laptop aan had staan, dan kon ik zelfs uit drie printers kiezen (allemaal dezelfde, maar met een andere naam).

Dus nu zit ik te denken: Wat als Linux jouw printer op twee manieren detecteert:
Een keer via de bekabelde weg en een keer via je thuisnetwerk.

Mijn printer staat nu uitgeschakeld en wordt dus niet meer in het wifi netwerk opgenomen, maar de bekabelde versie van de printer, ziet hij nog wel (wellicht door het installatieprogramma).

Misschien is mijn redenering wel helemaal verkeerd, maar controleer het eens bij jouw eigen opstelling.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: printer aanduiding

Berichtdoor emvedeesje » Di 24 Aug 2021, 09:05

Het is perfect mogelijk jouw printer zowel met USB koppeling als WiFi gekoppeld te sturen vanaf een Linux-OS.

In HPLIP toolbox zie je ook beide koppelingen staan, spijtig genoeg met op het eerste zicht dezelfde benaming.
Enkel onderaan in de balk van HPLIP toolbox zie je hp:/net/... of hp:/usb/...

Het is een beetje verwarrend ook in HPLIP toolbox: je verwacht dat als je er een printer selecteert, zijn gegevens ziet.
Doch hier schakel je enkel naar de gegevens van de andere koppeling door op de tweede vermelde printer te klikken...
Raar systeem.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten