LinuxMint op System76 mijn ervaring en vragen [opgelost]

Allerhande Hardware vragen
Crojav
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Ma 04 Nov 2019, 17:56

LinuxMint op System76 mijn ervaring en vragen [opgelost]

Berichtdoor Crojav » Zo 12 Sep 2021, 12:14

System76 wordt geleverd met PopOs. Mijn ervaring met PopOs, is teleurstellend. Een onderwerp op zichzelf. In eerste instantie heb ik het vervangen door Linux Mint. Omdat ik veel grafisch werk doe en graag en op dat moment niet wist hoe ik van al mijn werk voor afbeeldingen kan zien in Nemo, ben ik over gestapt op Kubuntu. Dolphin geeft van al mijn werk bestanden, voor afbeeldingen. Nu heb ik Linux Mint opnieuw geïnstalleerd, en gebruik Dolphin als mijn file manager.

Linux Mint is voor mij eenvoudig ingericht en komt op mij daarom over als intuïtief werkend, dit is de voornamelijk reden waarom ik het blijf gebruiken.

Wat opvalt en waar mijn vraag over gaat is dat de cpu fan veel vaker en luidruchtiger is dan in PopOs en Kubuntu. De fan draait te vaak, bij de minste inzet zoals dit schrijven slaat hij aan. Dat was niet het geval bij PopOs en Kubuntu, waar ik de fan nauwelijks hoorde draaien.

Heb verschillende instellingen op aanwijzing van o.a https://easylinuxtipsproject.blogspot.com/p/ssd.html opgevolgd toch heel veel verschil merk ik nog niet. De fan draait te vaak om reden die ik niet kan vast stellen. Ook wanneer de pc is afgekoeld na een dag werken, en opnieuw opstart, en je verwacht dat het is afgekoeld, draait de fan zelf hard bij de opstart.

Mijn vraag is wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Ik weet dat System76 is ingesteld om goed te werken met Ubuntu/Kubuntu en dus PopOs. Om reden van niet ondersteunen van Linux Mint door System76 kom ik met mijn vraag hier op het forum.

Groet Crojav
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: LinuxMint op System76 mijn ervaring en vragen

Berichtdoor stegiman » Zo 12 Sep 2021, 14:19

System76 is een bedrijf.

Aan Linux mint zal zeker niet de oorzaak zijn van meer lawaai want in principe zou je zo goed stil als je niks doet.
De meeste oorzaak zijn programma op achtergrond die werken zoals app.
Kijk dat eens na.

Andere oorzaak is als je andere Linux versie installeert dan moet je ook de hele partitie verwijderen en opnieuw aanmaken zodat je met ee propere lei bv Linux Mint kan installeren.
Crojav
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Ma 04 Nov 2019, 17:56

Re: LinuxMint op System76 mijn ervaring en vragen

Berichtdoor Crojav » Zo 12 Sep 2021, 14:41

System76 is een bedrijf.

Aan Linux mint zal zeker niet de oorzaak zijn van meer lawaai want in principe zou je zo goed stil als je niks doet.
De meeste oorzaak zijn programma op achtergrond die werken zoals app.
Kijk dat eens na.

Andere oorzaak is als je andere Linux versie installeert dan moet je ook de hele partitie verwijderen en opnieuw aanmaken zodat je met ee propere lei bv Linux Mint kan installeren.
Ja system76 is een bedrijf, de hardware laptops en desktops systemen die ze verkopen zijn ingericht met PopOs.

Welke apps dan mogelijk de oorzaak zijn, het betreft een frisse installatie, waar ik zelfs opstart apps heb uitgeschakeld. En nauwelijks extra software geïnstalleerd heb. De situatie met de fan is zelf zo dat als ik helemaal niet iets open geen enkele applicatie dat het voortdurend hard begint te draaien. Dus zonder meer stellen dat het niet iets met Linux Mint heeft te maken, is te kort door de bocht. Ik stel niet dat het aan Linux Mint ligt. Ik probeer uit te zoeken, waarom dit het geval is met Linux Mint op de hardware van System76 in mijn geval.

En bij de installatie heb ik er voor gekozen om de gehele schijf te wissen, daarmee voldoe ik volgens mij aan een frisse schone installatie?
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: LinuxMint op System76 mijn ervaring en vragen

Berichtdoor Joan » Zo 12 Sep 2021, 16:13

Welke Linux Mint is geïnstalleerd is ook van invloed. Cinnamon heeft veel grafische onderdelen die de processors extra belasten, terwijl in XFCE de minste programma's in de achtergrond werken. Daarnaast is er ook Mate die net weer iets anders is ingedeeld.

Om te beginnen kun je voor jouw onnodige programma's uitschakelen of verwijderen in 'Opstarttoepassingen'. Dan maak je ook nog eens meer ruimte in het systeem geheugen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: LinuxMint op System76 mijn ervaring en vragen

Berichtdoor Mogenblue » Zo 12 Sep 2021, 18:18

Ik heb zelf mijn computers gebouwd en had voor de tweede een iets goedkopere voeding gekocht. Deze maakte vrij veel lawaai in idle mode terwijl een iets duurdere nauwelijks of niet te horen was.
Ik heb de systeem instellingen van het mobo veranderd van performance naar powersaving en na een kwartiertje werken is die voeding toch stil geworden. Dat was dus voor mij de oplossing.
Voeding is natuurlijk is anders als de cpu, maar toch.
Crojav
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Ma 04 Nov 2019, 17:56

Re: LinuxMint op System76 mijn ervaring en vragen

Berichtdoor Crojav » Zo 12 Sep 2021, 19:23

Welke Linux Mint is geïnstalleerd is ook van invloed. Cinnamon heeft veel grafische onderdelen die de processors extra belasten, terwijl in XFCE de minste programma's in de achtergrond werken. Daarnaast is er ook Mate die net weer iets anders is ingedeeld.

Om te beginnen kun je voor jouw onnodige programma's uitschakelen of verwijderen in 'Opstarttoepassingen'. Dan maak je ook nog eens meer ruimte in het systeem geheugen.
Je hebt gelijk, ik had vergeten te vermelden dat het om Cinnamon gaat.

Code: Selecteer alles

System: Kernel: 5.4.0-84-generic x86_64 bits: 64 compiler: gcc v: 9.3.0 Desktop: Cinnamon 5.0.5
wm: muffin dm: LightDM Distro: Linux Mint 20.2 Uma base: Ubuntu 20.04 focal
Machine: Type: Mini-pc System: System76 product: Meerkat v: meer5 serial: <filter> Chassis:
type: 35 v: meer5 serial: <filter>
Mobo: Intel model: NUC10i7FNB v: K61360-306 serial: <filter> UEFI: Intel
v: FNCML357.0052.2021.0409.1144 date: 04/09/2021
CPU: Topology: 6-Core model: Intel Core i7-10710U bits: 64 type: MT MCP arch: N/A
L2 cache: 12.0 MiB
flags: avx avx2 lm nx pae sse sse2 sse3 sse4_1 sse4_2 ssse3 vmx bogomips: 38399
Speed: 3836 MHz min/max: 400/4700 MHz Core speeds (MHz): 1: 3587 2: 3627 3: 3586
4: 3687 5: 3621 6: 3633 7: 3522 8: 3616 9: 3562 10: 3595 11: 3570 12: 3575
Graphics: Device-1: Intel driver: i915 v: kernel bus ID: 00:02.0 chip ID: 8086:9bca
Display: x11 server: X.Org 1.20.11 driver: modesetting unloaded: fbdev,vesa
resolution: 2560x1440~60Hz
OpenGL: renderer: Mesa Intel UHD Graphics (CML GT2) v: 4.6 Mesa 21.0.3
direct render: Yes
De onnodige programma's in opstarten heb ik al zo veel mogelijk uit gezet.
Crojav
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Ma 04 Nov 2019, 17:56

Re: LinuxMint op System76 mijn ervaring en vragen

Berichtdoor Crojav » Zo 12 Sep 2021, 19:26

Ik heb de systeem instellingen van het mobo veranderd van performance naar powersaving en na een kwartiertje werken is die voeding toch stil geworden.
Dit klinkt interessant, nu weet ik niet wat "mobo" betekend en hoe dit te vinden. Wie weet kan dit aanwijzing zijn.
Bedankt voor het meedenken.

Hier heb ik er iets over gevonden: Toggle between CPU powersave and performance in Linux
https://unix.cafe/wp/en/2020/07/toggle- ... -in-linux/

Code: Selecteer alles

cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_governor
powersave
Laatst gewijzigd door Crojav op Zo 12 Sep 2021, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: LinuxMint op System76 mijn ervaring en vragen

Berichtdoor Mogenblue » Zo 12 Sep 2021, 19:30

Mobo is een afkorting voor moederbord. Ik bedoelde dat ik in de bios van de computer de energy settings had aangepast van performance naar power saving.

Bij het opstarten van de computer kun je meestal met F10 in de bios van de computer komen.

Veel moederborden hebben een keus voor de energy settings.

Wat jij daar noemt over aanpassen in Linux wist ik niet. Ik doe het altijd in de bios.
Crojav
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Ma 04 Nov 2019, 17:56

Re: LinuxMint op System76 mijn ervaring en vragen

Berichtdoor Crojav » Zo 12 Sep 2021, 19:34

Mobo is een afkorting voor moederbord. Ik bedoelde dat ik in de bios van de computer de energy settings had aangepast van performance naar power saving.

Bij het opstarten van de computer kun je meestal met F10 in de bios van de computer komen.

Veel moederborden hebben een keus voor de energy settings.

Wat jij daar noemt over aanpassen in Linux wist ik niet. Ik doe het altijd in de bios.
Bedankt voor de Mobo uitleg ik ga ook in de bios kijken. Kijk even naar het bericht hier boven wat ik nu heb gevonden over powersave/performance mode.

Ach zie nu dat je het al gelezen hebt.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: LinuxMint op System76 mijn ervaring en vragen

Berichtdoor stegiman » Zo 12 Sep 2021, 22:54

In terminal kan je gewoon typen om te zien wat er op achtergrond doet.
Crojav
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Ma 04 Nov 2019, 17:56

Re: LinuxMint op System76 mijn ervaring en vragen

Berichtdoor Crojav » Ma 13 Sep 2021, 09:21

In terminal kan je gewoon typen om te zien wat er op achtergrond doet.
Ja htop heb ik al aan staan om te zien wat er zich in de achter grond afspeelt. Firefox is heel prominent, alhoewel ik dit al zo optimaal heb ingesteld volgens aanwijzingen van https://easylinuxtipsproject.blogspot.com Pjotr. Toch als ik Firefox uit zet dan blijft de fan nog steeds veel te vaak aanschakelen.

Ook het omschakelen van CPU powersave naar performance heeft geen verandering gebracht.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: LinuxMint op System76 mijn ervaring en vragen

Berichtdoor stegiman » Ma 13 Sep 2021, 09:27

Kijk add-ins en zet alles uit.
Test dan en als de fan minder draait dan een voor een add-ins inschakelen en testen.

Ik hou rekening mee dat laptop of computer processor koeler niet vuil is.
Crojav
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Ma 04 Nov 2019, 17:56

Re: LinuxMint op System76 mijn ervaring en vragen

Berichtdoor Crojav » Ma 13 Sep 2021, 10:44

Kijk add-ins en zet alles uit.
Test dan en als de fan minder draait dan een voor een add-ins inschakelen en testen.

Ik hou rekening mee dat laptop of computer processor koeler niet vuil is.
Wat precies bedoel je met "add-ins"?

Het systeem is vrij nieuw, en zoals ik melde doet zich dit alleen voor wanneer ik Linux Mint Cinnamon er op heb, met PopOs en Kubuntu hoor ik de fan niet of nauwelijks.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: LinuxMint op System76 mijn ervaring en vragen

Berichtdoor stegiman » Ma 13 Sep 2021, 11:12

Open firefox en klik op 3 strepen rechtsbovenaan en klik op add-ons

Een andere optie is firefox verwijderen in programmabeheer.
In home/gebruikersnaam .mozilla map verwijderen.
Firefox opnieuw installeren.
Crojav
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Ma 04 Nov 2019, 17:56

Re: LinuxMint op System76 mijn ervaring en vragen

Berichtdoor Crojav » Ma 13 Sep 2021, 12:17

Open firefox en klik op 3 strepen rechtsbovenaan en klik op add-ons

Een andere optie is firefox verwijderen in programmabeheer.
In home/gebruikersnaam .mozilla map verwijderen.
Firefox opnieuw installeren.
De enigste add-on die ik aan had staan is "AddBlocker Ultimate" nu ik die heb uitgeschakeld ga ik kijken of dit verschil maakt.
Dan daarna zal ik Firefox verwijderen zoals jij het beschrijft en opnieuw installeren.

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten