Mint v20 en HP ENVY 5534

Allerhande Hardware vragen
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Mint v20 en HP ENVY 5534

Berichtdoor JosVa » Vr 15 Okt 2021, 17:49

Wij hebben 2 PC's. Ik een 2core met Mint v19 en mijn vrouw een 4core met Mint v20.
Wij hebben een HP ENVY 5534 printer/scanner gekregen die zonder op een PC aangesloten te zijn zelfstandig alles perfect doet via aanklikken op het schermpje.
Op mijn PC met Mint v19 en via USB-kabel aangesloten werken de scanner en printer meteen probleemloos en blijven dat ook met elke muisklik geheel naar wens doen.
Op de PC met Mint v20 doet die het soms na opstarten een keertje en meldt daarna meestal: Geen verbinding fout 5021 of meldt helemaal niks. Doet dan verder ook niks. De HP even uit en weer aanzetten helpt niet. De printertool in Mint v20 meldt dat achter de naam/nummer nog een '-' toegevoegd is.
Het advies van HP is om driver hplip.3.21.8.run te installeren. Deze loopt na een paar opties bevestigen echter vast en ik moet de PC uit- en weer aanzetten om de controle terug te krijgen. De HP draait op firmware uit 2018.

Hoe leer ik Mint v20 dat de HP 5530-serie printer/scanner/fax net als onder Mint v19 na het inpluggen van de USB kabel wel probleemloos werkt?
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 385
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Mint v20 en HP ENVY 5534

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Vr 15 Okt 2021, 19:03

Als ik het goed begrijp, dan verbindt je beide computers via usb met de printer? Heb je hp-gui geïnstalleerd? Default wordt 3.21.2+dfsg1-2+klbkfocal geïnstalleerd en die doet het goed bij mijn hp-printer (wel geen 5534). Om eventuele slecht werkende usb-poorten of kabels uit te sluiten: werkt de printer ook als je van een usb-stick met Mint v19 op de computer van je vrouw opstart? Of omgekeerd je de computer met v19 met een usb-stick met v20 opstart? Krijg je dezelfde problemen als je de printer wireless gaat benaderen?
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: Mint v20 en HP ENVY 5534

Berichtdoor JosVa » Za 16 Okt 2021, 10:45

Hallo Mentha,
Ik gebruik dezelfde USB kabels op beide PC's. Mijn vrouw heeft de nieuwere 4core van haar oud-collega's gekregen en alles andere wat zij of ik erop aansluiten werkt perfect. Op mijn oudere 2core PC merkte ik dat Mint v20 niet lekker liep maar Mint v18 en v19 probleemloos. Is helaas niets nieuws. Niet alle nieuwe dingen zijn per definitie een verbetering. Zelfde bij Windows. Ik merk wel dat de HP zelf ook op een computer lijkt gezien de vele opties die via het schermpje aan te klikken zijn. Aan mijn MSX had ik ooit een veredelde typemachine hangen. Die leerde ik met wat trucjes ook eenvoudige plaatjes te printen. Nu zie ik dat Mint v20 en HP elkaars taal niet meer spreken. De PC en HP lopen regelmatig na opdrachten verzenden vast en moet ik ze via de aloude IBM oplossing weer aan de praat krijgen. De HP wilde ik wel voor mijn vrouw hebben omdat ze regelmatig kleuren wil afdrukken en een scanner gebruiken. Op internet staat die HP overigens vaak als probleem in Mint v20 vermeld. Denk dat de ontwikkelaars de routines verbeterd hebben?
Ik zal aan de slag gaan met de hp-gui en 3.21.2+dfsg1-2+klbkfocal en zien waar het heen gaat. Waar kan ik versie 3.21.2 vinden? Als ik zoek op hp-gui krijg ik alleen HPLIP en v 3.21.8 te zien. En die werken niet want de installatie daarvan loopt vast en wat er na een herstart wel van werkt genereert ook code 5021 ofwel 'geen communicatie'.
Laatst gewijzigd door JosVa op Za 16 Okt 2021, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Mint v20 en HP ENVY 5534

Berichtdoor emvedeesje » Za 16 Okt 2021, 10:48

Het is naar mijn idee niet nodig de recentste versie van HPLIP toolbox te installeren.

Er is een elegantere oplossing voor deze printer.
Je zou de printer kunnen koppelen via WiFi.
Dan kan hij gemakkelijk vanaf de 2 computers gestuurd worden.
Hier werkt een HP envy 4500e via WiFi.
Mijn tip: geef de printer een VAST IP-ADRES

Voor jouw USB koppelingen heb ik echter geen oplossing.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: Mint v20 en HP ENVY 5534

Berichtdoor JosVa » Za 16 Okt 2021, 11:20

EMVD,
Tja, loop ik toch een beetje achter op de ontwikkelingen.
WIFI is met een paar klikjes op het HP-schermpje soepel te activeren. Gaat nu via onze Experia router met een vast adres en ww-beschermd.
Ga ik naar de PC op de andere kamer en scan het A4'tje. Meteen goed. Nou dan ook maar eens printen. Moest wel de printer met die '-' op het end selecteren maar heb nu een fraaie kopie van de scan op mijn bureau liggen.
Persoonlijk werk ik liever met kabels dan met WIFI maar het is niet anders :-x
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 385
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Mint v20 en HP ENVY 5534

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Za 16 Okt 2021, 12:05

"Waar kan ik versie 3.21.2 vinden? Als ik zoek op hp-gui krijg ik alleen HPLIP en v 3.21.8 te zien." Standaard wordt m.i. 3.21.2 geïnstalleerd. Je krijgt 3.21.8 te zien omdat je de laatse versie buiten het software-centrum geladen hebt. Het eenvoudigste is met Synaptic PakketBeheer, de versie 3.21.8 volledig te verwijderen. Vervolgens in het software-centrum hplib terug te installeren.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Mint v20 en HP ENVY 5534

Berichtdoor stegiman » Za 16 Okt 2021, 12:34

Je werkt liever met kabel maar er is niemand die zegt dat je met uw computer rechtstreeks met wifi moet afdrukken.
De printer werkt gewoon met wifi en je kan perfect met netwerkkabel afdrukken.
Het enige wat je moet doen is dat printer ergens waar een wifi punt (router of andere wifi toestellen in verbinding staat).
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 385
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Mint v20 en HP ENVY 5534

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Za 16 Okt 2021, 17:28

Ik zou aanraden wifi te gebruiken. Dat werkt vlekkeloos. Ik heb op 2 computers problemen met de usb-connector door teveel usb-apparaten in- en aan- te koppelen (slijtage op de usb-connectoren). Beide poorten werken nog maar als de kabel wat beweegt krijg ik storingen. Als je hp-gui installeert, dan worden de wifi-printers automatisch herkend. Ik merk eveneens op dat de printer die bij mij vast met een usb-kabel is verbonden ook een underscore op het eind heeft staan. Als je dat niet graag hebt, dan kan je in het afdruk-beheer de printer een andere naam geven, bv. HP ENVY 5534. Het installeren van nieuwe libraries kan problemen geven. Linux Mint gebruikt een snapshot van de Ubuntu-versie. Daar Ubuntu wat vooruit loopt op de LM-versie kunnen compatiliteits-problemen optreden.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: Mint v20 en HP ENVY 5534

Berichtdoor JosVa » Za 16 Okt 2021, 18:07

Tja, ik blijf bij WIFI. Wij hadden eerst allebei een HP laserjet b/w printer. Ik een 2100, zij een 6p. Het mooie is dat ik nu ook foto's in kleur en op fotopapier kan printen. Moet daarvoor dan wel effetjes naar haar kamer lopen om die op te halen. En zij hoeft mij niet meer te vragen een document voor haar te scannen. Kan ze nu zelf via WIFI. En ik ook als mijn UMAX 2200 er ooit mee ophoudt want die is al zo oud dat alleen XP de drivers daarvoor ondersteunt. Mint v19 scant afbeeldingen daarop ook maar geen dia's of negatieven en dat kan juist XP als enige nog wel. Daarna zijn die met Fotoshop te bewerken alsof ik weer in mijn donkere kamer sta. Die ik niet meer heb en denk daar soms met weemoed aan terug.
De HP staat nu op haar kamer naast de 4core en doet alles naar wens. De HP 5534 heeft alleen een 220v, een vierkante USB2 en een digitale-foto-card plug. Geen internet per kabel. Ligt dus toch aan Mint v20 dat er in de communicatie sommige data niet begrijpelijk via USB uitgewisseld worden want verder zijn alleen een muis en toetsenbord met USB op haar PC aangesloten.. En via WIFI werkt nu alles wel. Dat met die naam wijzigen zal ik gaan proberen, maar als je dat eenmaal weet, klik je voortaan alleen nog maar op die langere naam die trouwens door Mint als eerste en bij voorkeur te gebruiken getoond wordt. Afblijven dan maar?
Achteraf was alles heel gemakkelijk, ook al is dat voor mij nieuw. Krijg je als je grijze haren hebt.
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 385
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Mint v20 en HP ENVY 5534

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Za 16 Okt 2021, 18:27

Ik heb al mijn foto-negatieven en dia's ingescand met mijn Epson Perfection V300 Photo-scanner. Verschrikkelijk veel werk : scannen - foto per foto bewerken met Gimp (bijsnijden, belichting en hoge lichten wat bijstellen, kleur wat bijtunen, foutjes op de dia's wat bijwerken). Mijn grijze haar is met de leeftijd gekomen en het heeft er voor gezorgd dat ik wat rustiger aan de slag kan gaan. Goed om horen dat je de printer aan de praat hebt gekregen.
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 516
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Mint v20 en HP ENVY 5534

Berichtdoor HWE64 » Za 16 Okt 2021, 19:13

@JosVa, is wel de hplip-plugin geinstalleerd? Bij mij was namelijk de plugin niet meegekomen met de installatie :uitroepteken:
Afbeelding
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Mint v20 en HP ENVY 5534

Berichtdoor emvedeesje » Zo 17 Okt 2021, 09:57

Een weetje.

De plugin is niet voor elke HP printer nodig.
Dat zie je in deze tabel: https://developers.hp.com/hp-linux-imag ... lugin.html

Voor de printer van JosVa is er duidelijk geen plugin nodig, want die staat niet in die lijst.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: Mint v20 en HP ENVY 5534

Berichtdoor JosVa » Zo 17 Okt 2021, 12:33

De scanner/printer doet het prima. Zelfs onze al heel oude Toshiba laptop (nog geen 64b CPU) met Linux Zorin (wel 32b) beneden scant en print per muisklik zonder foutmeldingen direct via WIFI. Mijn vrouw is daar heel tevreden mee. Nu kan ze alles zelf en ook nog eens in kleur door het hele huis.
Dat veranderen van de naam wordt als 'hernoemen' door Mint v20 per rechtermuisklik aangeboden en verandert de naam naar wens.
Maar
Dan maakt ie meteen weer een 2de printer met die lange naam en "_" op het eind aan. De hernoemde 1ste printer en nog steeds per WIFI meldt nu een connectie-probleem bij het verzenden van een printopdracht terwijl de door Mint gemaakte 2de printer met die lange naam en '_' probleemloos de printopdracht verwerkt.
Ik merk vaak dat Mint-v20 dingen toch anders doet dan Mint-v19. Daarom dat op die oude laptop ook Zorin staat die nooit ergens over klaagt. Denk dat ik straks op mijn 2core PC als Mint v19 volgend jaar stopt met ondersteuning dus maar Zorin zet ook al heeft mijn PC ook 64b. Want met v20 en 64b had ik toch in het begin wel regelmatig zaakjes op te lossen? Moet trouwens zeggen dat ook de 4core PC voor het inloggen al twee foutmeldingen 'niet gevonden' geeft die er voor de upgrade naar v20 niet waren maar verder, voor waar mijn vrouw mee werkt, nog steeds in alles soepel meedoet. Behalve dat installeren van de HPLIP. Toen moest ik toch weer de IBM-oplossing gebruiken.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: Mint v20 en HP ENVY 5534

Berichtdoor JosVa » Ma 18 Okt 2021, 14:49

Nog even voor de duidelijkheid. Na installatie van Zorin 32b alleen updates gedraaid en verder niks toegevoegt.
Ik begin te voelen dat Mint de weg van Windows volgt: 'Jij doet wat wij veel beter weten wat jij op je PC doet'.
En waarom dan ook geen 32b in v20 meer? Want ja. Als jij doet wat wij willen dan heb jij die toch niet meer nodig?
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Mint v20 en HP ENVY 5534

Berichtdoor stegiman » Di 19 Okt 2021, 00:18

Het heeft niks te maken dat Mint Windows volgt in verband met 64 bits.
90% van alle computer kunnen 64 bits draaien.

Persoonlijk zie ik zelfs totaal geen nut op Linux Mint nog op 32 bits te doen draaien.
Het had zelfs naar mijn mening 10 jaar geleden moeten stoppen.
Nu kunnen vrijwillegers uitsluitend 64 bits werken zodat men veel minder controle moeten uitvoeren en meer tijd insteken aan nieuwe dingen.

Je zegt dat mint 20 anders is dan 19
Dat zijn 2 verschillende besturingssystemen zoals Windows 10 en 11

Je mag niet vergeten: oude laptop is trager en dus is het ook pak trager in zoeken in netwerk.

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten