Laptop geschikt voor Linux Mint?

Allerhande Hardware vragen
Gerben1000
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 111
Lid geworden op: Ma 27 Jan 2014, 13:46

Laptop geschikt voor Linux Mint?

Berichtdoor Gerben1000 » Di 01 Mar 2022, 14:52

Hallo, Ik wil deze laptop kopen.
HP Pavilion 15-eh1908nd
Zou ik daar zonder problemen Linux Mint 20.3 Una op kunnen zetten?
Bvd
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1599
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Laptop geschikt voor Linux Mint?

Berichtdoor stegiman » Di 01 Mar 2022, 15:18

Als je 100% zekerheid wilt hebben kan je best laptop met Linux kopen want zulke laptop kan je zeker ook Windows installeren.
HP zelf heeft geen Linux driver.

Deze site bijvoorbeeld verkoopt laptop met Linux (klik)

Probleem met nieuwe laptop kan zijn dat Linux niet alle drivers heeft.
Men werkt wel hard aan om ook moderne laptop driver te voorzien maar dat kost tijd.

Ook voor randapparatuur is het best om te kijken of er Linux drivers bestaat zoals bijvoorbeeld printers.

Mogelijk heeft iemand van onze leden toevallig ook uw laptop model en Linux opstaan.
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 524
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Laptop geschikt voor Linux Mint?

Berichtdoor HWE64 » Di 01 Mar 2022, 16:54

helaas, ik heb zelf een Clevo N750WU 15.6" F-HD/4K Ultrabook laptop en gekocht bij https://laptopzelfsamenstellen.nl/ incl. Linux. Bevalt me prima.
Meestal is HP geen enkel probleem. Ook de Ryzen 5 werkt perfect met Linux. Zelf een Desktop met Ryzen 5, ook Mint erop.
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Swake
Senior
Senior
Berichten: 274
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: Laptop geschikt voor Linux Mint?

Berichtdoor Swake » Di 01 Mar 2022, 17:30

Hier kun je een laptop laten samenstellen naar jouw wensen .
https://www.linuxcomputers.be/

Probleem van een nieuwe laptop kopen met voorgeinstalleerde Windows en jij er een Linux distro gaat op installeren , en er werkt iets niet , je op geen ondersteuning moet rekenen van de fabrikant of verkoper , en je het risico ook nog eens loopt je de garantie zal kwijt zijn . De laptop is niet meer in de originele staat hoe jij hem gekocht hebt .
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Laptop geschikt voor Linux Mint?

Berichtdoor Mogenblue » Di 01 Mar 2022, 18:32

Ik heb een paar jaar geleden een nieuwe HP laptop gekocht. Windows meteen eraf gemikt en Linux erop gezet.
In het begin werkte dat niet helemaal lekker, waarschijnlijk omdat het zo'n nieuw model was. Maar binnen een maand of zo was dat wel opgelost.
HP biedt een vrij goede ondersteuning voor Linux, voor zover ik weet.

Als je schijf groot genoeg is kan je misschien eerst een dual boot proberen.
512 GB is daar ruim genoeg voor.
Gerben1000
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 111
Lid geworden op: Ma 27 Jan 2014, 13:46

Re: Laptop geschikt voor Linux Mint?

Berichtdoor Gerben1000 » Di 01 Mar 2022, 19:35

Heb even bij gekeken op https://laptopzelfsamenstellen.nl/
Dit lijkt me wel. In ieder geval werkt het met linux.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 911
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Laptop geschikt voor Linux Mint?

Berichtdoor dirkjanl » Di 01 Mar 2022, 20:12

In 2017 of 2018 heb ik daar een laptop, een Clevo, gekocht met LM 18 toendertijd voorgesïnstaleerd. Ben zeer tevreden met de laptop en over hun service. Ik geloof dat de wifi in het begin niet goed werkte en na daar gebeld te hebben kreeg ik in no time en ander kaartje opgestuurd.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 527
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Laptop geschikt voor Linux Mint?

Berichtdoor mutse » Wo 30 Mar 2022, 07:57

De keuze is er niet makkelijker op geworden ...

Ik geef eerder de voorkeur aan een' refurbisched' laptop waarbij je het ramgeheugen verdubbeld ( als dat mogelijk is) en er een SSD in monteert.
Daarna installeer je de distro, die je wilt ... ik doe Windows weg = volledige schijf gebruiken voor een installatie van LM 20.3 -Mate -- bij een bestaande installatie -- . Met een nieuwe SSD ( = leeg ) installeer je het besturingssysteem naar keuze.
Ik heb, eergisteren, de Hdd ( 500 GB ) van mijn wat oudere laptop -- een Medion Akoya P6624 -i3 - 4GB Ramgeheugen (=maximum), vervangen door een SSD van 480 GB.
De laptop is werkelijk véél sneller dan voorheen (ik moet het nog gewoon worden ... mijn kopje thee moet ik sneller uit drinken ...).

Voel je vrij.
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Laptop geschikt voor Linux Mint?

Berichtdoor Mogenblue » Wo 30 Mar 2022, 08:39

Het kan altijd sneller.
Als je meer geheugen hebt wordt dat ook gebruikt. Ik heb 16GB en daarvan zit 12GB in de cache. In de desktop. Niet in de laptop.
Programma's starten sneller op. De browser bijvoorbeeld. Staat binnen een paar tellen op het scherm.

Met jouw oude laptop lukt dat dus niet meer.
Thee moet je niet te heet drinken. Wordt je niet vrolijk van.
aartje
Senior
Senior
Berichten: 199
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: Laptop geschikt voor Linux Mint?

Berichtdoor aartje » Do 31 Mar 2022, 08:53

Heb even bij gekeken op https://laptopzelfsamenstellen.nl/
Dit lijkt me wel. In ieder geval werkt het met linux.
Of, voor een derde van de prijs (laat er voor een paar tientjes een grotere SSD in zetten)
deze refurbished (ex-TATA-steel) : https://ictvanafmorgen.nl/product/dell- ... d-8gb-ram/
Ik heb nu anderhalf jaar een Dell E5440, dualboot Win10 PRO/Mint19.3 en ben daar zeer
tevreden over. Ik weet niet waar je woont, maar de zaak is zeer laagdrempelig en flexibel.
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 524
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Laptop geschikt voor Linux Mint?

Berichtdoor HWE64 » Do 31 Mar 2022, 09:52

Heb even bij gekeken op https://laptopzelfsamenstellen.nl/
Dit lijkt me wel. In ieder geval werkt het met linux.
Of, voor een derde van de prijs (laat er voor een paar tientjes een grotere SSD in zetten)
deze refurbished (ex-TATA-steel) : https://ictvanafmorgen.nl/product/dell- ... d-8gb-ram/
Ik heb nu anderhalf jaar een Dell E5440, dualboot Win10 PRO/Mint19.3 en ben daar zeer
tevreden over. Ik weet niet waar je woont, maar de zaak is zeer laagdrempelig en flexibel.
Jammer dat ze alleen 12,5 of 14 inch hebben.
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten