USB als root

Allerhande Hardware vragen
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1600
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: USB als root

Berichtdoor stegiman » Do 21 Jul 2022, 18:51

Als je geen pdf kan afdrukken dan kan je ook geen andere documenten afdrukken?
Je moet altijd rekening mee houden dat als je de printer aanzet dat het even duurt als vorens je kan afdrukken en dat is ook zo bij Windows
Heb je wel op gelet als je afdruk dat je juiste printer selecteert en niet pdf?

Ik vergist mij ook wel eens om de juiste printer te kiezen.
Maar Linux kan perfect wachtrij met de rechtermuisknop naar een andere printer sturen.
Dat is volgens mij iets wat Windows niet kan. (ben niet zeker want ik heb geen Windows)
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: USB als root

Berichtdoor JosVa » Za 23 Jul 2022, 11:34

Het is de enige printer op mijn PC. En, heb eerder als ik eigenschappen naloop en ergens wat veranderde in de afdrukqualiteit de PDF weer afgedrukt. Heb dat nu (geloof ik) voor derde keer gedaan. Tussendoor wel soms een andere printer van derden getest. Of daar mogelijk iets is blijven hangen in de overall eigenschappen?

Heb nu weer iets heel raars met Mint v19.3 Cinnamon op mijn HP meegemaakt!

Start gewoon op en doet alles naar wens. Behalve een op UMAX 2200 gescande PDF en op schijf opgeslagen in de documentkijker leesbaar tonen. Die wordt als A4 met alleen maar streepjes getoond. Terwijll de scanner met de Mint-scannertool bestuurd wordt en altijd zijn werk zowel in zw/w, kleur, tekst en foto perfect deed ook al is ie heel oud. Misschien de PDF opslag-opmaak ook te oud voor de moderne pdf-lezer?
Nou dan maar weer naar die oude W7 multiboot. EN? Start wel op maar niet door. Blijft lekker hangen in het boot-scherm. Tja........ Dan maar de DVD met Hiren-15.2 in XP-mini-modus. Heb ik al heel wat klusjes op veel PC's mee geklaard. Blijft ook hangen in de boot modus. Nou dan de nog oudere Deft 8.1-Linux CD maar proberen. Kan nog kiezen voor Engels als voertaal en dat was ut. Mint weer geprobeerd en die start wel goed door en werkt. Een vorige versie van Mint gekozen uit de grub voor info tijdens het booten en die toont schermen vol met ATA-problemen. Nou heeft die HP-CPU niet mijn volledig vertrouwen zoals eerder al geschreven. Testen en wijzigen en resetten naar fabriek werken wel maar de boot problemen blijven dezelfde.

Mint laat mij in de werkbalk zien dat de accu op 55% staat. Normaal zie ik die tool niet ook al is ie als actief aangemeld. Dus de moederbord batterij nagemeten en kom op 2.8V. Gelukkig heb ik er nog een van 3.1V liggen. En nu starten ook de multiboot, DVD en CD weer gewoon op. Kijk in Adobe onder W7 naar die pdf-files en wat zie ik? Staat daar elke gescande pagina maar voor een kwart en uitvergroot maar wel leesbaar in. Terwijl de UMAX mij de eerder gescande A4 pagina's leesbaar liet zien zoals ze waren. Nou dan na de accuwisseltruc nog maar eens proberen............en nu wordt de PDF wel correct door UMAX en MInt op schijf opgeslagen en is leesbaar.

Zou die batterij langzaam naar het randje van zijn vermogen en samen met de CPU soms ook met de USB-poorten allerlei kunstjes aan het uithalen zijn geweest? Want als computers goed werken dan is dat een zegen........maar owee wat als......?
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1600
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: USB als root

Berichtdoor stegiman » Za 23 Jul 2022, 13:50

Wat ik bedoeld is dit:
Je ziet in afbeelding 2 printer en 1 pdf
Als je afdruk moet je ook de printer selecteren.


Afbeelding
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: USB als root

Berichtdoor JosVa » Za 23 Jul 2022, 20:58

En ik klik daarvoor altijd op de printer met als naam HP-LaserJet 2100 en locatie Intel-HPE-310nl en dat gaat dan steeds een tijdje goed ....... totdat en waarom? Is dan gelukkig met wat rommelen in eigenschappen weer te herstellen en goed te laten werken.
Maar jouw schermafdruk voor printen ziet er anders uit dan de mijne.
Het lukt me alleen niet om mijn schermafdruk.jpg aan deze reply te plakken om jou die te laten zien.
Wat me wel lukt is lezen dat ik niet de enige ben als ik zoek naar HP printer problemen in LInux mbt pdf. Probleem schijnt te zijn dat een PDF als plaatje gezien wordt en HP dat niet zo leuk vindt :-x
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1600
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: USB als root

Berichtdoor stegiman » Za 23 Jul 2022, 22:52

Je kan op deze forum geen foto of afbeelding toevoegen maar wel een link geven.
Ga bijvoorbeeld naar deze website (klik) en Klik start uploaden.
Zoek afbeelding in uw computer en klik op open.
Klik dan uploaden.
Daarna krijg je een link om hier te plaatsen. -> kies BB-code met groot link en dan kopieren klikken en in uw bericht plakken.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: USB als root

Berichtdoor JosVa » Di 26 Jul 2022, 09:59

Leuk dat Mint op een computer met spanningsproblemen wel werkt waar alle andere systemen crashen omdat sommige onderdelen niet goed werken. Ik kreeg het vermoeden dat ik een virus binnengehaald had maar dan hadden de DVD en CD toch moeten doorstarten.....tenzij het RAM van de CPU van de PC besmet was. Zou je zeggen.
Wat moet ik nu als betrouwbaar zien? De "doe maar wat" of "dat werkt niet" versie?
Overigens is het wel heel goed dat die oudere versies van Mint via de grub mij wel en in detail vertelden waar ik naar de oorzaak van de problemen moest zoeken. Had de actieve versie van Mint toch ook tijdens het booten kunnen doen of weet ie dat dan nog niet? En dat spanningsicoontje op de werkbalk rechts is nu weg ook al staat ie als actief aangevinkt.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1600
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: USB als root

Berichtdoor stegiman » Di 26 Jul 2022, 23:07

Wat is een spanningsicoontje?
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: USB als root

Berichtdoor JosVa » Ma 01 Aug 2022, 13:51

Heet als werkblakhulp < Energiebeheer >
Maar die zie pas altijd als je de knop voor < Bewerkingsmodus voor de werkbalk > activeert.
Als je die knop uitzet verdwijnt de blauwe balk en een aantal icoontjes zoals toetsenbord, meldingen, energiebeheer. De werkbalk ziet dan helemaal zwart en iets leger. Die icoontjes in de blauwe balk komen dan wel weer op als er iets fout gaat maar wie bepaalt dat? MINT natuurlijk en niet jij ook al heb je ze bij de selectie opgegeven als actief zodat die wel constant te zien zouden moeten zijn. Zal ook wel weer ergens in te stellen zijn maar zoals zoveel in MINT: moet je daar lang en diep op internet naar zoeken en als je dat niet dagelijhks doet........
Nog zo'n dingetje. In Clac wil ik de eigenschappen van een aantal velden in de tabel veranderen in grotere, gekleurde, vette letters. Maar na het aanklikken van een stuk of 15 velden gaat Linux plat. Terwijl de tabel nog helemaal leeg is. Werkt wel maar na eventjes wachten. En als je dan de rest van de gewenste velden wil selecteren wordt "wat doe je nou?" nog erger. Werkt uiteindelijk wel ook al laat SysGuard zien dt de CPU zo'n beetje niks staat te doen. Ut werkt allemaal wel, maar............
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: USB als root

Berichtdoor JosVa » Wo 10 Aug 2022, 14:03

Weer wat nieuws? Nee....internet staat er als sinds heel lang vol mee. Wil een pdf printen maar Mint doet niet mee omdat de cups-service niet werkt. 2 uur lang op internet zitten zoeken en precies hetzelfde gelezen en plaatjes gezien die mijn PC ook toont. Waarom en wat en wanneer er iets verkeerd gegeaan is? Geen idee, Twee dagen geleden werkte alles nog. Nu wordt door de printerhulp gemeld dat de folder /etc/rc.d niet bestaat maar achteraf denk ik dat ie er nooit is geweest. Dus maar al die commando's als sudo overtypen en kijken of dat werkt. Nee en ook niet bij mij.

Maar........ik vindt uiteindelijk dat het herschrijven van /etc/cups/cups/conf als admin het probleem wel en meteen oplost:
https://askubuntu.com/questions/575136/ ... -available
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: USB als root

Berichtdoor JosVa » Di 23 Aug 2022, 19:48

Denk dat ik langaam uit ben. De schuldige lijkt de HP PC. Die herkent sommige USB hardware regelmatig niet correct en Mint is daarvan de dupe. Zo zie ik soms dat de HP de via mijn Sweex KVM muis en/of (?) toetsenbord niet ziet bij het opstarten. Door de Sweex-USB stekker te verplaatsen komt dan alles en voor een hele tijd weer goed werkend voor mekaar. Gek blijft wel dat de multiboot W7pro daar geen moeite mee heeft. Die snuffelt vermoedelijk tijdens het opstarten alle aangesloten hardware toch wat zelfstandiger en "als ik ben de baas" af?
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1600
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: USB als root

Berichtdoor stegiman » Di 23 Aug 2022, 22:48

Soms is er geen verklaring voor usb

Werk je nog met W7pro en dat is niet veilig meer.
Zeker als je toestellen heb dat met internet is verbonden.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: USB als root

Berichtdoor JosVa » Vr 26 Aug 2022, 16:45

Ja.
Ik heb Microsoft met DOS en later Windows per upgrade steeds moeilijker zien worden. Steeds meer opties om wat te doen en --verkeerd-- te doen. W10 en W11 zijn net als Vista zogezien een ramp. XP en gelukkig W7 zijn daarmee vergeleken nog overzichtelijk. Ik gebruik de tool "internetoff" om geen(!) verbinding te maken met alle internet en kan zo alle Windows programma's wel nog veilig draaien. Moet ik voor W7 toch op internet iets downloaden dan gebruik ik de dualboot Mint v19.3 daarvoor. Werkt perfect.
Oja. Waarom nog v19.3? Die is 32bits en dat vind mijn PC beter dan al die extra's van Mint v20.x met alleen 64b. Krijg je als je grijze haren hebt en eigenlijk sinds 8b nog steeds hetzelfde op je PC doet. Vroeger keek ik tv analoog. Nu digitaal. Maar de wat oudere films zien er hetzelfde uit..........
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1600
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: USB als root

Berichtdoor stegiman » Vr 26 Aug 2022, 22:13

Beste manier is vooruit gaan en met de tijd meegaan.
Anders loop je flink achteruit en op den duur kan je niks meer volgen.

Vista is de aller slechte Windows dat er ooit is gemaakt.
Maar misschien had je Windows 10 in begin gehad maar dat is ondertussen een pak beter geworden.
Windows 11 heb ik niet gehad omdat ik geen Windows meer hebt.
Maar vergeet ook dit niet: veel mensen vonden in begin XP ook een slecht en zijn teruggegaan naar Windows 98 of 95
Maar later werd XP steeds beter maar nu is het echt héél ouderwets.

Ik heb altijd de nieuwste Windows gehad en nooit vond ik een probleem. Heb zelfs geen boeken voor nodig.
Gewoon de vraag stellen: wat wil ik doen en zoeken naar een oplossing. Meer is er niet nodig om te volgen.

Zo werk ik ook met Linux en in mijn geval LMDE 5
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: USB als root

Berichtdoor JosVa » Za 27 Aug 2022, 22:18

Tja, je hebt helemaal gelijk. Meegaan met je tijd is de beste oplossing om bij te blijven.
Maar hoeveel extra tijd kost je dat? En wat als de programmeurs steeds weer dingen bedenken waar jij geen behoefte aan hebt? Tegenwoordig heb ik steeds meer moeite om te begrijpen wat die gasten willen dat ik doe. Niet wat ik wil als gebruiker is belangrijk maar wat zij van mij willen. Opent mijn vrouw een .....xlsx als bijage in een email met Thunderbird. Ziet ze een kruisje en een rondje in de rechterbovenhoek. Verder niks. Daarop klikken werkt ook niet. Nog eens klikken op de bijlage en weer een rondje en kruisje erbij. Gelukkig weet ik onderhand dat je die kunt oprekken tot een leesbaar calc-sheet door daar heel voorzichtig met de muis in de hoek te gaan staan. Maar waarom zo klein openen? Een beetje klein beetje groter en je herkent meteen wat je hebt (tenminste in WIndows). Opgeleid als informatiekundige was het elke keer de zaak om de praktijk zo in de PC te presenteren dat de gebruiker het ook snapte zonder eerst naar de winkel te gaan om daar een handleiding boek te moeten kopen. En als je op internet zoekt, zie heel veel gebruikers die ook niet snappen wat ze zien.

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten