USB als root

Allerhande Hardware vragen
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

USB als root

Berichtdoor JosVa » Za 28 Mei 2022, 13:47

Als ik mijn Mint v19 (= nog een 32 bits PC) opstart met van start af aangesloten een 640Gb Freecom USB-HDD dan kan ik die alleen ontkoppelen als ik mijn wachtwoord invoer omdat de eigenaar "root" is.
Koppel ik daarna de HDD aan door er met de muis op te klikken in het menu dan is de eigenaar weer "root" maar kan ik nu wel de HDD ontkoppelen met de muis zonder wachtwoord dus gewoon als user. Gebruik ik de terminal en "umount" dan mag ik dat als user niet en moet ik "sudo umount" gebruiken om te ontkoppelen. Werkt dus wel maar......
Wat ik ook probeerde in fstab en het diskmenu. De HDD blijft met "root" als eigenaar staan. Hoe dan ook gelukkig wel altijd actief voor lezen en schrijven als user. Staat voor het gemak dan ook nu niet meer in fstab omdat dat toch niets uitmaakt.
Wel heb ik regelmatig naast de Freecom in de media-user--map een Freecom1 staan die na een herstart soms weer vanzelf verdwenen is.

Iemand een idee?
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: USB als root

Berichtdoor JosVa » Za 28 Mei 2022, 21:31

Denk je dat je alles gezien hebt........klik ik net op die Freecom en unmount die met de rechtermuisknop en weg. Klik met de muis voor mounten en zie nu dat ik als user de eigenaar ben en niet de root. Kijk nog even verder en zie dat het nu de Freecom1 geworden is en tja dan ben ik de eigenaar en niet de root. En in media/user/ vind je dan de Freecom maar wel met 0 folders terwijll de Freecom1 er alle 30 heeft.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: USB als root

Berichtdoor emvedeesje » Zo 29 Mei 2022, 09:41

Dat komt doordat de USB drive op een foute manier verwijderd werd van de computer, lees "zonder eerst te ontkoppelen".
En als er dan opnieuw aangesloten wordt krijg je dan een map met 1.
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: USB als root

Berichtdoor JosVa » Zo 29 Mei 2022, 12:37

Ja, dat ken ik. Eerst in de software ontkoppelen en daarna pas in de hardware.
Maar. De USB hangt achter in de PC en wordt nooit handmatig ontkoppeld. Ik heb een data-backup.sh geschreven die op muisklik relevante data opslaat en daarna die USB alleen softwarematig zou moeten ontkoppelen. Werkt prima op de PC van mijn vrouw onder Mint v20 maar niet op die van mij onder Mint v19. Bij haar wordt die backup.sh als opstartprogramma automatisch gedraaid voor je weet maar nooit. Maar mijn Mint start die sh niet eens bij het opstarten. Dus dan maar met de muis effe klikken.
Vandaag stond trouwens alles weer zoals verwacht en voerde de acties uit zoals verwacht en installeerde de Freecom zelfs met mij als user als eigenaar. Maar waarom niet altijd? Ik heb dan ook het gevoel dat Mint er soms gewoon wat aan veranderd zonder dat te melden.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: USB als root

Berichtdoor stegiman » Zo 29 Mei 2022, 12:41

Staat er bovenaan de regel in sh:
#!/bin/sh
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: USB als root

Berichtdoor JosVa » Ma 30 Mei 2022, 11:27

Tja, vanmorgen weer wat anders. De Freecom USB is niet gemount na opstarten van Mint. Is voor de eerste keer dat ik me herinner. Als ik hem via het menu gemount heb, ben ik als user de eigenaar. Dat is eigenlijk wat ik graag wil maar waarom doet Mint dat vandaag zonder dat ik ook maar ergens iets in de settings veranderd heb? Als Mint dat nu blijft doen dan geef ik het de mount opdracht in de sh en als ie klaar is kan ie weer umount'en. Of......hoe hebben jullie dat op afstand geregeld :vraagteken:
En ja, #!/bin/sh staat van begin af als eerste regel in de sh die nu na uitvoeren van de backup mooi zelf de umount uitvoert 8)
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: USB als root

Berichtdoor stegiman » Ma 30 Mei 2022, 11:41

Ik heb nog nooit een usb-stick of eender welke externe opslag moeten mounten.
Probeer eens een andere usb-poort
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: USB als root

Berichtdoor emvedeesje » Ma 30 Mei 2022, 18:23

Maak user JosVa eens de eigenaar van de schijf.
En mount de Freecom via zijn UUID via fstab.

Laat dan eens horen wat er dan gebeurt
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: USB als root

Berichtdoor JosVa » Di 31 Mei 2022, 10:27

Ik heb met Nemo die procedure al gevolgd maar als ik root verander in user dan slaat Nemo dat niet op en blijft het root. Ook allerlei schrijfwijzen in fstab met en zonder aanpassing in de disk-tool hebben geen effect op het aanmelden van de Freecom tijdens het opstarten. De Freecom is ntfs en geformateerd in WIndows. Zit hem daar het probleem dat Linux het niet van begin af aan allemaal zelf gedaan heeft?
Had vanmorgen wel alle rechten op de Freecom maar dat was omdat ie nu Freecom1 was want de media/user/Freecom was gisteren niet verwijderd bij het sluiten. Die moest ik eerst met sudo verwijderen zodat daarna bij de media/user/Freecom wel bij elke actie de user leidend was. Gek genoeg heb ik wel alle lees- en schrijfrechten op die root-Freecom alleen niet umount'en.

Hoe kan ik die Freecom van start af aan zich als USB niet laten aanmelden bij het opstarten? Want daarna is elke mount met muis of terminal wel met eigenaar user mogelijk?
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: USB als root

Berichtdoor emvedeesje » Di 31 Mei 2022, 16:23

start nemo als volgt (let op: je hebt de hoogste rechten en je kunt schade aanrichten!):

Code: Selecteer alles

pkexec nemo
1- Ga naar "Eigenschappen" van de schijf Freecom
Wijzig daar de eigenaar + de groep + rechten.
2- ontkoppel je Freecom via het OS
3- verwijder de USB koppeling van de Freecom naar de computer
4- ga naar de map /media en daarin naar de map met je usernaam
5- verwijder daar beide mappen Freecom en Freecom1
6- steek de USB stekker van de Freecom terug in de computer
7- check welke map er gevormd wordt in /media/usernaam
8- controleer de eigenschappen van de freecom: eigenaar + groep + rechten
9- als alles er goed uitziet kan je fstab aanpassen voor een ntfs-partitie:
UUID=7962971917C60081 /media/usernaam/Freecom ntfs-3g auto,users,permissions 0 0
Deze opzoeken met:

Code: Selecteer alles

blkid
Vervangen door de UUID van de Freecom.
Vervangen door jouw gegevens.

Benieuwd naar de uitslag, succes!
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: USB als root

Berichtdoor JosVa » Wo 01 Jun 2022, 11:27

Dat met Nemo heb ik elders in het forum al gelezen en ook geprobeerd. Ik krijg als ik pkexec nemo invoer de melding:

Nemo-Share-Message: 11:19:25.509: Called "net usershare info" but it failed: 'net usershare' returned error 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error Bestand of map bestaat niet
Please ask your system administrator to enable user sharing.

Nemo laat me de tool eigenschappen wel zien en gebruiken maar veranderd elke keuze van andere eigenaar meteen weer terug in "root".
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: USB als root

Berichtdoor emvedeesje » Wo 01 Jun 2022, 11:38

Hier komt geen boodschap over map /var/lib/samba/usershares omdat samba hier geïnstalleerd staat.
Je zou kunnen, zoals hier o.a. gezegd wordt, deze map aanmaken, daar zit toch niets in.
https://askubuntu.com/questions/20854/h ... structions

Als nemo direct terug je wijzigingen zogezegd reset, is nemo niet als beheerder opgestart geraakt en kan nemo dat natuurlijk niet opslaan.
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: USB als root

Berichtdoor JosVa » Do 02 Jun 2022, 09:55

Denk dat ik maar mee stop totdat ik een nieuwe 64bit PC voor Mint v20 koop. Want na het aanmaken van die folder krijg ik nu na opstarten van "pkexec nemo" de melding:
Gtk-Message: 09:46:32.541: GtkDialog mapped without a transient parent. This is discouraged.
En wordt het veranderen van root naar user nog steeds meteen weer teruggedraaid terwijl het wel aangeboden wordt. En met sudo ben ik er uiteindelijk toch de baas over.
Ik denk dat Windows er vroeger bij het formateren wat mee gedaan heeft waar Linux nog steeds tegen aan hikt.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: USB als root

Berichtdoor stegiman » Do 02 Jun 2022, 14:35

Heb je wel rechten voor user:
systeeminstellingen / gebruikers en groepen / klik op uw naam en klik dan rechter vak onderaan de venster op groepen

Is daar users aangevinkt?
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: USB als root

Berichtdoor JosVa » Do 02 Jun 2022, 17:27

Als ik de stappen volg is in de optie gebruikers de optie groepen open is mijn usernaam daarin wel aanwezig maar net als alle andere niet aangevinkt en kan ik hooguit die naam wijzigen maar er geen rechten mee claimen.
Wat ik ook niet snap is dat ik de ene keer ik na het umounten en mounten de ene keer als root en de andere keer als user eigenaar ben van de Freecom. Zit een willekeur achter die ik niet snap. Net of Linux met eigenzinnig wat anders bezig is. Niet voorspelbaar dus. Linux toont mij dit overigens regelamtig op allerlei vlekken. Windows was wat dat betreft betrouwbaarder. Soms wil ik terug en de ander keer niet. Is de vooruitgang toch? Als gebruiker hoor je het immers niet meer te begrijpen waar het vroeger toch eenvoudiger ging. Oja. Vroeger was niet alles beter..........

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten