USB als root

Allerhande Hardware vragen
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: USB als root

Berichtdoor JosVa » Wo 08 Jun 2022, 15:15

Vanmorgen de usb op sdh1 en vanmiddag op sdd1. Ik denk dat ik toch de HP cpu als boosdoener moet gaan aanwijzen. Wel is nog steeds de user de iegenaar, gelukkig wel.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: USB als root

Berichtdoor JosVa » Do 09 Jun 2022, 11:19

En vandaag eerst maar weer eens beginnen met sdh1. Maar wel met mij als user de eigenaar dus volledig operationeel.
Ik weet dat Windows niet alles is maar betrouwbaarder wat betreft aan- en afmelden van hardware. Ik heb ook gelezen dat Linux door Windows geformateerde ntfs-disks vertaalt en dat dit soms niet aansluit op onze verwachting. Tja, de Freecom is een ntfs-disk en dan ook nog eens via usb ::)
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: USB als root

Berichtdoor stegiman » Do 09 Jun 2022, 15:33

Linux is 100% betrouwbaar bij afmelden van hardware.
Veel sneller dat Windows.

De oorzaak ligt ergens anders en ik denk vooral automatisch back-up dat je niet afsluit bij uitvoeren van taken.
Elke sh bestand moet je ook altijd sluiten na uitvoeren van taken. Dit kan automatisch door regel toe te voegen: exit en niet Exit

Maar als we vragen om iets uit te voeren zouden we vooral fijn vinden dat je ook doet wat wij vragen.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: USB als root

Berichtdoor emvedeesje » Do 09 Jun 2022, 16:54

Er is maar 1 oplossing: herbegin met een verse linux.
Dan zal het mounten + rechten ten minste zeker in orde zijn.
En dan pas verder...

OF test op een andere computer.
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: USB als root

Berichtdoor JosVa » Do 09 Jun 2022, 17:49

Ik houd me sinds ik nu ruim 40 jaar op een computer werk altijd graag aan het KISS principe. Waarom werkte dat wel op de PC van mijn vrouw en niet op die van mij? Zag gisteren trouwens op tv dat iemand in de VS voor veel geld een oudere Porsche kocht omdat die nog geen computer aan boord had en met simpel gereedschap wel lekker op vol vermogen kon draaien.

Zo, ik denk dat ik eruit ben. Op een Engelse site vergelijkbare problemen gevonden en een mogelijke oplossing middels de fdisk en sgdisk commando's in de terminal.
Helaas verteld fdisk me dat de Freecom GPT tabel deels corrupt is en daarom sgdisk ook niet werkt tenzij ik -g toevoeg om dit te omzeilen. Omdat ik partitie 2 toch niet gebruik deze onder Windows (gaat daar veel gemakkelijker, grafisch en gewoon op muisklik) samengevoegd met partitie 1. Nu is wel de backup schijf half leeg maar och ja.
En wat kan Mint nu allemaal wel? De Freecom start nu wel elke keer op als /dev/sdd. En fdisk meldt nu geen fouten meer en de backup.sh doet zijn job met de 10 seconden vertraging nu wel en perfect als toegevoegde autostart-optie in het opstarten van Mint. Tja en dat commando exit is alleen nodig als niet alles perfect verloopt in de sh en je wil voorkomen dat die in een lus blijft hangen. Maar dat deed die toch al niet zoals ik elke keer in SysGuard kon zien. Die staat bovenaan op mijn bureaublad en laat ik vaak meelopen om te checken waar Mint nou eigenlijk ook en (soms) ongevraagd nog mee bezig is. Een trucje dat ik in Windows ook vaak gebruikte en me vaak geholpen heeft.

De backup is een simpele regel rsync en umount tool:
#!/bin/sh
# mount /media/xx/Freecom
rsync -a -r -v /home/xx/Documenten /media/xx/Freecom/Doc >>/media/xx/Freecom/doc-info.txt
umount /media/xx/Freecom

fdisk en sgdisk geven naast alle overige schijven de onderstaande Freecom info:
------------------------------------------------
>> Overzicht van de eigenschappen van alle schijven in de terminal
-------------------------------------------------
xx@Intel-HPE-310nl:~$ fdisk -l

De reservekopie van de GPT-tabel is beschadigd, maar de primaire tabel lijkt goed. Deze laatste zal worden gebruikt.
Schijf /dev/sdd: 596,2 GiB, 640135028736 bytes, 1250263728 sectoren
Eenheid: sectoren van 1 * 512 = 512 bytes
Sectorgrootte (logisch/fysiek): 512 bytes / 512 bytes
In-/uitvoergrootte (minimaal/optimaal): 512 bytes / 512 bytes
Schijflabeltype: gpt
Schijf-ID: 92051F2A-5B46-47A1-9658-43FF908EF1AE

Apparaat Begin Einde Sectoren Grootte Type
/dev/sdd1 2048 1145403391 1145401344 546,2G Microsoft basisgegevens
/dev/sdd2 1145403392 1250260991 104857600 50G Microsoft basisgegevens


---------------------------------------
>> Repareren van de GPT tabel van de Freecom in de terminal
---------------------------------------
xx@Intel-HPE-310nl:~$ sgdisk -e /dev/sdd1

***************************************************************
Found invalid GPT and valid MBR; converting MBR to GPT format in memory.
***************************************************************

Exact type match not found for type code 7200; assigning type code for 'Linux filesystem'
Exact type match not found for type code 6C00; assigning type code for 'Linux filesystem'

Warning! Secondary partition table overlaps the last partition by 2744279989 blocks!
You will need to delete this partition or resize it in another utility.
Non-GPT disk; not saving changes. Use -g to override.


------------------------------------------------------------
>> En na samenvoegen van partitie 1 en 2 van de Freecom in W7
------------------------------------------------------------

xx@Intel-HPE-310nl:~$ fdisk -l

Schijf /dev/sdd: 596,2 GiB, 640135028736 bytes, 1250263728 sectoren
Eenheid: sectoren van 1 * 512 = 512 bytes
Sectorgrootte (logisch/fysiek): 512 bytes / 512 bytes
In-/uitvoergrootte (minimaal/optimaal): 512 bytes / 512 bytes
Schijflabeltype: gpt
Schijf-ID: 92051F2A-5B46-47A1-9658-43FF908EF1AE

Apparaat Begin Einde Sectoren Grootte Type
/dev/sdd1 2048 1250260991 1250258944 596,2G Microsoft basisgegevens
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: USB als root

Berichtdoor emvedeesje » Do 09 Jun 2022, 18:48

Het lukt je niet.
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: USB als root

Berichtdoor JosVa » Vr 10 Jun 2022, 10:25

En waarom werkt dan vandaag net als gisteren alles perfect naar verwachting en precies zoals ingesteld :vraagteken:
Ik ben de eigenaar en Mint start de sh met de 10 seconden vertraging zelf op en sluit na backup en umount ook alles netjes af.

Toch handig zo'n multiboot PC. Overigens moet ik zeggen dat W7 om veiligheidsredenen geen toegang meer heeft tot het internet. Dat doet Mint dan voorlopig voor me. Een andere reden voor multiboot is dat veel programma's in Windows voor mij eenvoudiger en gebruiksvriendelijker werken. In Linux kun je hetzelfde of meer en gratis maar (waarom is daar altijd dat maar?) zelfs simpele dingen vragen soms meer kennis en ervaring.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: USB als root

Berichtdoor JosVa » Za 11 Jun 2022, 09:50

Achteraf gezien denk ik. Oorspronkelijk was door Windows de schijf als een partitie en ntfs geformateerd en werd jaren later in Linux nog eens opgedeeld. Mogelijk dat daar de mogelijke oorzaak ligt van het regelmatig anders herkennen van nu 2 partities bij het opstarten van Linux en/of na ontkoppelen/koppelen. Windows maakte er overigens nooit een probleem van. In Mint van alles geprobeerd goed in te stellen met hulp van het internet maar niks hielp permanent.
Had ik maar eerder dat commando fdisk -l gedraaid voor die GPT tabel info.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: USB als root

Berichtdoor JosVa » Ma 20 Jun 2022, 14:00

Mijn Mint v19.3 voert nog steeds alle ingestelde taken zonder problemen uit. Mogelijk dat ik de 2de partitie niet onder Mint maar in WIndows heb gemaakt. Is alweer een tijdje geleden. Dat zou door Linux-Ubuntu en de HP-CPU-info mogelijk wisselend herkend kunnen worden. Met alle gevolgen van dien.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: USB als root

Berichtdoor stegiman » Ma 20 Jun 2022, 16:32

Klopt dat je HP Pavilion Elite HPE-310nl en als processor I7-860 hebt?
Waarom dan 32 bits als je ook 64 bits Linux en Windows kan hebben?
Het voordeel is dat je waarschijnlijk 6 GB geheugen maximaal kan benutten en niet 3,75 GB

Als dat zo is dan is 32 bits Linux of Windows welke type ook totaal zinloos.
Als je oude programma heb dat 32 bits is dan is dat totaal geen probleem om in 64 bits Windows te installeren.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: USB als root

Berichtdoor JosVa » Do 23 Jun 2022, 16:03

stegiman,
Ja. En inderdaad 64 bits is mogelijk maar ik herinner me dat bij of na het installeren van Mint/W7 er problemen waren die in de 32b versies niet waren. Omdat Mint v19.3 32b tot medio volgend jaar ondersteund wordt en ik W10 gigantisch manipulerend vind, heb ik gekozen voor de lichtere versies. Ik kan alles en op bijna elke PC (zoals tijdens mijn helpdesk werk all over the world) wat ik wil/moet op een PC en dat als sinds de eerste DOS 8bits versie toen je zelfs nog met een ringtone moet inloggen via je telefoon om ergens iets internets-achtigs te vinden en dan rustig te wachten tot de baudrate zijn werk gedaan had. Kon toen ook al alles wat ik nodig had en dat was meer dan de rest van de PC gebruikers in mijn straat. Heb daar ook nog diverse opleidngen in gevolgd met als resultaat dat mij tegen woordig verteld wordt dat ik het niet snap omdat ik niet doe wat zij voor me bedacht hebben. Voorbeeld: zoeken op "schermbloem geel 2 jarig" levert heel veel witte bloemen als resultaat????
Ik ga te voet naar de supermarkt ipv met een electrische fiets of zelfs auto....doe ik nu wat verkeerd om zelfs dagen later thuis die boodachappen toch lekker op te eten?
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: USB als root

Berichtdoor JosVa » Di 19 Jul 2022, 14:58

Hallo,
Iedereeen heeft gelijk: Mijn Mint v19-32b op een 64b pc klopt niet.
Maar .......waarom is daar altijd dat maar?
Mijn HP vertoont soms (soms heel soms) kuren in het herkennen van de usb-poorten. Dan is is de Sweex-KVM-USB/VGA-switch niet operationeel en moet ik middels herstarten alles weer op orde krijgen. En dan werkt alles wel weer!? Maar wat als alleen maar een deel goed herkend wordt? Dan doet Mint op basis van de CPU weer eens een keertje niet gewoon zijn werk. Dat zal dan ook wel de reden zijn dat Mint v20 64b niet werkt op mijn HP die wel een 64b CPU heeft.
Nu start mijn HP al na 3 pogingen niet door na het "Hallo hier ben ik" scherm en moet ik via een andere PC deze reply schrijven. Hoop dat ik de HP nog wel aan het lopen krijg want anders moet ik per ommegaande naar de winkel ............. of die hele oude 32b zelf al vele jaren in- en omgebouwde Athlon 32b maar weer als standaard gaan gebruiken.

Tja en dan? Toch maar die HP-pc weer leren dat ie moet doen wat ik wil ....... en niet wat ie denkt dat ik wil .........
Heb nu de HP 2 keer herstart en 2 keer vertelt dat ie zijn CPU data moet resetten naar default om alles weer gewoon te doen zoals ik dat wil. Dus ook de grub van Mint v19. En alles doet het weer zoals ingesteld/gewenst :D .
Zullen maar zeggen: krijg je als je oud wordt ....... allles werkte vroeger immers beter ......
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: USB als root

Berichtdoor stegiman » Wo 20 Jul 2022, 05:42

Sweex is geen goede hardware.
Het is gemaakt om goedkoop te verkopen.

Als ik uw berichten leest weet ik niet welke Linux mint versie je hebt.
Volgens mij installeert je gewoon linux over linux zonder eerst alle partitie te verwijderen of minstens te formatteren tijdens de installatie.

Maak eerst backup van uw data
Verwijdert alle partitie en maak nieuwe aan en installeer dan Linux
Je moet wel rekening mee houden dat als je Linux Mint installeert kan het even duren eer je de juiste driver krijg bij update.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: USB als root

Berichtdoor JosVa » Wo 20 Jul 2022, 10:26

Waarom werkt die Sweex dan wel elke keer perfect in Windows en ook (op een hoge uitzondering na en waarschijnlijk door de USB herkenning van de HP-pc) in alle versies van Linux? Die staan op DVD's om te testen. Zo ben ik van Mint v20 64b teruggestapt naar Mint v19 32b.
Waarmee Linux wel altijd moeite heeft en Windows niet is dat Linux het beeldscherm via VGA of HDMI stekker bij het opstarten wil uitlezen om te weten welke resolutie ie mag draaien. Bij Windows test je gewoon of het werkt en zo ja, dan is dat ook oke voor na een herstart. In elke Linux moet ik na het opstarten eerst een sh draaien om dat (bij herkenning van die KVM USB poort door de HP-pc) overigens prima werkend tot de volgende herstart te activeren.

#!/bin/bash
#
# cvt 1920 1200
# 1920x1200 59.88 Hz (CVT 2.30MA) hsync: 74.56 kHz; pclk: 193.25 MHz
# Modeline "1920x1200_60.00" 193.25 1920 2056 2256 2592 1200 1203 1209 1245 -hsync +vsync
#
sudo xrandr --newmode "1920x1200_60.00" 193.25 1920 2056 2256 2592 1200 1203 1209 1245 -hsync +vsync
sudo xrandr --verbose --addmode VGA-1 "1920x1200_60.00"
sudo xrandr --output VGA-1 --mode "1920x1200_60.00"
#
# change the text file to a script file with the command $ chmod 755 screen.sh
# add screen.sh to the prefered applets at startup/boot of any Linux version
exit

Maar moest daarvoor wel na uitgbreide research op forums de orginele NVIDIA-drive voor "NVIDIA Corporation G92 [GeForce GT 230 OEM]" vervangen door "xserver-xorg-video-nouveau (open source)" om die voor Linux onherkenbaar VGA-1 toch in 1920x1200 beeldpunten te laten draaien want de door Mint geinstalleerde driver komt niet verder dan 1024x768.
En die Sweex werkt vanaf aanschaf, heel lang geleden, ook en nog steeds perfect op mijn tweede 32b Athlon AMD PC die nog uit de vorige eeuw stamt en die al heel wat hard- en software aanpassingen achter de rug heeft. Voor het gemak heb daar de schroeven aan de achterkant dan ook maar niet meer ingedraaid.

Versie Mint: Linux Mint 19.3 Cinnamon 4.4.8 5.4.0-122-generic (tot medio volgend jaar en dan zien we wel weer). Die versie is gewoon op een lege partitie naast W7 geinstalleerd. Zoals het aanbevolen wordt. Die W7 heeft geen toegang meer tot het internet zodat ik daarnog alle programma's kan draaien als ik daar behoefte aan heb. En zoals eerder al vermeldt: Linux kan heel veel en meer en gratis maar het vraagt wel heel veel surfen op forums om eenvoudige kunstjes te leren die je in Windows met de rechter muisknop vaak al meteen gepresenteerd krijgt. En dat op jullie PC's wel alles werkt, wil nog niet zeggen dat dat op elke PC ook zo gaat. Maar ja? Wie ben ik dat ik dat niet snap? Heb trouwens op een 8b home computer onder DOS al machinetaal leren programmeren want Windows en Linux waren er toen nog niet.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: USB als root

Berichtdoor JosVa » Do 21 Jul 2022, 18:18

Tja, zal ik zeggen. Mijn HP Laserjet 2100 werkt altijd onder Windows maar in Linux moet ik regelmatig (dus net weer gedaan) de instellingen even nalopen en resetten omdat ie anders geen PDF-files meer print. Krijg je vooral na sommige automatische software updates...........

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten