USB als root

Allerhande Hardware vragen
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: USB als root

Berichtdoor stegiman » Do 02 Jun 2022, 18:23

Ook bij Windows kan dat ook gebeuren.
Staat bij systeeminstellingen / gebruikers en groepen dat je beheerder bent?
Afbeelding staat standaard

Afbeelding
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: USB als root

Berichtdoor JosVa » Vr 03 Jun 2022, 11:08

Ik sta als enige gerbruiker links in het scherm en rechts als beheerder met mijn user naam en wachtwoord.
En als groepen: adm,cderom,dip,lpamin,plugdev,sambashare,sudo.
Klik ik op die groepen dan opent zich een scherm met nog veel meer mogelijkheden. Moet ik er daar nog eentje van aanklikken zoals bijvoorbeeld disk en/of mijn user-naam?
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: USB als root

Berichtdoor stegiman » Vr 03 Jun 2022, 11:49

Zie je ergens "adm,cderom,dip,lpamin,plugdev,sambashare,sudo" users?

Klik in dat vak en vink users aan.
Daar kan je ook bijvoorbeeld scanner toevoegen enz.
Je geeft dus zelf rechten op bepaald dingen.

Maar als je bovenaan in tab groep klikt dan kan je een nieuwe groep aanmaken als dat nodig is.
Bijvoorbeeld : map dat je deelt

Dat is in Windows precies hetzelfde.
Maar bij Linux moet je wel degelijk rechten geven als je eigenlijk iets gevaarlijker doet.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: USB als root

Berichtdoor JosVa » Za 04 Jun 2022, 10:00

Werkt ook niet na weer opstarten. Komt ook nog eens de Freecom1 steeds vaker voor en soms de melding dat Freecom in /mnt/ niet bestaat. Ben in /mnt/ gaan kijken en vind daar de folder Freecom met rechten als root en ook nog 2 andere partitie-1 van die usb disk die ik Freecom genoemd heb en een partitie-2 van die usb-disk. De usb-disk heeft inderdaad 2 partities.

Dan maar eens als admin met die mooie rode balk inloggen op /mnt/. Eerst de folder partitie-1 die een ander id-nummer heeft als partitie-2 verwijderd. Dan in alle 3 resterende folders de rechten op user gezet en kijk........die blijven wel staan. Ook na herstarten. Klik op het icoon van de Freecom op het bureaublad en controleer daar de rechten. Kan Mint me die niet laten zien want niet te bepalen. Klik ik in /media/user/Freecom dan zie ik daar wel dat ik nu als user de rechten heb en niet de root. En in /mnt/ blijf ik als user de eigenaar.

Eens kijken hoe lang dat goed gaat.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: USB als root

Berichtdoor stegiman » Za 04 Jun 2022, 10:09

Waarom mnt/
Weet je wat mnt betekend?
Dat is tijdelijke koppeling van eender welke met usb aansluiting zoals cdrom.

Vaste locatie is gewoon media/
Dat zou automatisch moeten gebeuren.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: USB als root

Berichtdoor emvedeesje » Za 04 Jun 2022, 10:57

Jos, je bent eigenlijk op de sukkel met je 32-bit computer.
Er is misschien een oplossing, als je bereid bent een nieuwe versie te installeren.
Er zijn vandaag namelijk nog meerdere 32-bit linux varianten.
Waaronder LMDE-5 de Linux Mint Cinnamon versie met Debian Bullseye als motor i.p.v. Ubuntu.
Is werkelijk identiek om mee te werken, je hoeft niets van je gewoonten de gewone Mint Cinnamon om te vormen
Ik werk er nu al enkele maanden (64-bit) mee.
Grootste verschil ligt in de installatie: er moet een swappartitie aangemaakt worden, even groot als het interne geheugen.
Hier is info:
https://news.itsfoss.com/lmde-5-release/
https://itsfoss.com/32-bit-linux-distributions/
https://www.linuxmint.com/edition.php?id=297

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: USB als root

Berichtdoor JosVa » Za 04 Jun 2022, 11:48

Ik stop ermee. Het werkt nu als een trein en elke keer weer. Moet helaas zeggen dat de programmeurs in ver weg vandaan dingen bedenken waar je tegenwoordig als gebruiker niet meer van snapt hoe het werkt. Was vroeger toch een stuk eenvoudiger. Al die extra's om het steeds beter(?) te maken werken vaak niet soepel op oude PC's. Moet je maar een nieuwe kopen terwijl de oude nog alles en zelfs veel meer doet dan waar je hem voor nodig hebt?
Als alternatief voor Mint 32bit zou ik Zorin nemen. Werkt sinds ik het bij een kennis op haar oude PC gezet heb al jaren fantastisch. Ziet/werkt ook nog een beetje Windows-achtig en lekker vertrouwd uit.
In WIndows heb ik de tool usb-disk-ejector.exe die behalve in een simpel schermpje ook eenvoudig in een batchfile te verwerken is. In alle Windows versies doet die tot nu toe nog precies wat je hem opdraagt.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: USB als root

Berichtdoor JosVa » Ma 06 Jun 2022, 13:22

Het verwijderen van de overbodige folder en aanpassen van de eigenaar in /mnt/ werkt tot nu toe nog steeds perfect.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: USB als root

Berichtdoor JosVa » Di 07 Jun 2022, 11:38

En vandaag is de root weer de eigenaar van de Freecom terwijl ik nergens wat veranderd heb en in /mnt/ nog steeds als user te boek sta.
Dit is wat ik in Linux vaker zie en op forums lees: bij mij werkt het wel goed dus wat doe jij verkeerd?
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: USB als root

Berichtdoor stegiman » Di 07 Jun 2022, 15:24

Kan het zijn dat je een back-up maak met een programma naar Freecom?
Mogelijk is dat de reden.

In terminal dit doen:

Code: Selecteer alles

lsblk
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: USB als root

Berichtdoor JosVa » Di 07 Jun 2022, 21:28

Ja. Dat deed ik al onder Mint v18 32b. Daar liep het programma in de autostart na 5 seconden. Ik weet dat Mint ook backups van gemutterde data bestanden maakt maar die van mij zijn makkelijker te vinden en te gebruiken. Bij mijn vrouw onder Mint v20 64b zijn er ook geen problemen. Alle data gaat daar zonder mankeren naar steeds dezelfde usb-schijf die na de backup probleemloos umount. Alleen in mijn Mint v19 32b krijg ik het niet soepel aan het lopen. Merkwaardig is ook dat zonder dat ik iets muteer de ene keer de usb achter sdd1 en dan weer achter sdh1 staat terwijl ik op de PC niets doe wat daar aanleiding toe geeft. Net zoiets als dat de Freecom soms Freecom1 met user-rechten wordt na het opstatten. Ik neem aan dat de folder /media/user/Freecom bij het netjes afsluiten van de PC dan niet verdwijnt.
Kan natuurlijk ook zijn dat HP-hardware/software/CPU dat allemaal voor me aan het regelen is.

Ik zal eens met de Mint v19 installatie-dvd gaan testen wat er dan gebeurt.
En ook eens kijken hoe de Zorin installatie-dvd er zonder te installeren mee omgaat.
Achteraf gezien moet ik ook zeggen dat die HP PC heel soms en zonder reden mijn muis en toetsenbord niet herkend. Ik moet dan herstarten om het wachtwoord in te kunnen voeren. Kan dus ook nog aan de HP liggen dat er soms wat veranderd zonder dat ik dat doe >:( .
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: USB als root

Berichtdoor JosVa » Di 07 Jun 2022, 21:47

Nog even eerst wat anders geprobeerd en weer snap ik het niet. Controleer de eigenaar van de Freecom en die is root. Voor umount moet ik het wachtwoord invoeren. Oke, werkt prima. Dan weer mount en nu is de eigenaar weer de root en niet zoals de afgelopen dagen de user. Gek genoeg mag ik de Freecom met eigenaar root nu wel zonder wachtwoord umounten. En ook een 2de keer lukt dat. Maar..... in media/user/ staat de Freecom nog steeds met 30 mappen alsof ie nog actief is. Totdat ik hem open en darin geen mappen zie. Na het sluiten en weer openen van media/user weet Mint dat nu ook en laat zie dat er in Freecom geen 30 maar 0 folders in die schijf zitten.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: USB als root

Berichtdoor JosVa » Di 07 Jun 2022, 22:30

Wat op internet gesnuffeltd en ik ben niet de enige met vragen zoals op Engelse en Duitse forums te lezen is.
Dus maar weer eens in Disks de koppelopties geopend en alles nagekeken en fstab nagelopen. Maar.....ik heb dat vinkje in het vlak helemaal bovenin op wit staan. Is bij de andere schijven groen. Dus het vinkje geactiveerd naar een groen vlak. Herstarten dan maar. Moet nu wel eerst in media/user/ de oude Freecom verwijderen want die Freecom1 is er weer.
En tja..... zal ik zeggen na weer een herstart? Nu ben ik als user de eigenaar van /media/user/Freecom en niet de root. En de backup.sh doet zijn werk prima en umount de Freecom. Ook verdwijnt nu na het umounten de Freecom meteen uit de /media/user/ folder.
Eens kijken oft ie dat morgen nog steeds doet.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: USB als root

Berichtdoor stegiman » Di 07 Jun 2022, 23:12

Ik had graag dat je lsblk tekst bij uw volgende bericht meegeeft.

Wat staat in backup.sh?
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: USB als root

Berichtdoor JosVa » Wo 08 Jun 2022, 11:21

Alles werkt nog steeds perfect. Ook na het verplicht herstarten van Mint v19.3 ivm een update van de Linux kernel.
De backup voert een rijtje "rsync -a -r -v" commando's uit op mijn actieve data folders.

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten