Beeldscherm laptop gaat op zwart

Allerhande Hardware vragen
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 912
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Beeldscherm laptop gaat op zwart

Berichtdoor dirkjanl » Do 21 Jul 2022, 09:26

Op de laptop "Clevo N240BU 14" HD Graphics 620 Ultrabook" met Linux Mint 20.3 Cinnamon, ging het beeldscherm bij bepaalde websites eerst fikkeren en daarna op zwart.
Zie afbeelding,

Afbeelding

merk op dat er een streep door het schermloopt die het verdeeld in boven iets zwarter dan onder, waar het iets grijzer is.

Door de klep dicht te doen de laptop in slaapstand brengen en daarna weer ontwaken en voordat de website geladen werd het betreffende tab weer sluiten, kon ik weer door gaan. Maar dat werkt niet prettig. De leverancier raadde mij aan in terminal

Code: Selecteer alles

sudo apt install linux-generic-hwe-20.04
uit te voeren. Dat zou een softwarefout moeten uitsluiten.

Hielp niets. Wat mij wel opviel was dat als ik de browser niet op beeldvullend (1920 x 1080) had staan maar bijvoorbeeld op 1000 x 1080, het euvel zich niet voordeed.

Laptop opgestuurd en de leverancier heeft gechecked of er iets hardwarematigs fout zou zijn. Dat bleek niet het geval, maar wat hem opviel was dat als de verversingsfrequentie van het beeldscherm niet op de aanbevolen stand stond (60,05 Hz), maar iets lager (59,97 Hz) het euvel zich niet voordeed.
Zie afbeelding.

Afbeelding

Daar laat ik het nu maar op staan en tot nu toe geen last gehad van het plots zwart worden van het scherm.

Iemand hiermee bekend?
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 912
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Beeldscherm laptop gaat op zwart

Berichtdoor dirkjanl » Do 21 Jul 2022, 12:50

Krijg het volgende van een kennis te horen:
Bij Ubuntu 22.04 LTS
1. Als het scherm op zwart slaat. Sluit de laptop af (probeer dit softwarematig te doen, als dit echt niet mogelijk is kan je de adapter en de accu ontkoppelen).
2. Schakel de laptop opnieuw in en blijf daarbij steeds opnieuw de F7-toets indrukken, totdat het opstartscherm verschijnt (blauw vakje). Houd de F7-toets niet ingedrukt maar steeds opnieuw indrukken tijdens het opstarten vanaf het eerste moment.
3. Selecteer Ubuntu en bevestig de keuze met Enter, maar houd rekening met stap 4.
4. Meteen na het klikken op de Enter-toets, druk meteen slechts één keer op de Esc-toets. De toets ingedrukt houden of meer dan één keer indrukken zorgt ervoor dat het niet werkt. Druk dus slechts één keer en binnen een seconde na het drukken op de Enter-toets in stap 3!
5. Het Grub-menu verschijnt. Druk op de toets: e
6. Verander
'quiet splash' in
'quiet splash i915.enable_dc=0 intel_idle.max_cstate=2 loglevel=3'
Bevestig de verandering met de F10-toets. De laptop start nu op zonder schermflikkering.
7. Log in en maak de verandering permament door het openen van een terminal, voer uit:

Code: Selecteer alles

sudo nano /etc/default/grub
8. Verander
'quiet splash' in
'quiet splash i915.enable_dc=0 intel_idle.max_cstate=2 loglevel=3'
Bevestig de verandering met CTRL+X, dan de toets Y en dan de toets Enter.
9. Werk grub bij met

Code: Selecteer alles

sudo update-grub
Herstart de computer.

Als het euvel zich blijft voordoen ga ik bovenstaande op de laptop met LM 20.3 uitproberen.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Beeldscherm laptop gaat op zwart

Berichtdoor Joan » Za 23 Jul 2022, 00:13

Welke browser heb je gebruikt?
Misschien dat dat nog verschil maakt.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 912
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Beeldscherm laptop gaat op zwart

Berichtdoor dirkjanl » Za 23 Jul 2022, 08:41

Ja, heb ik ook aan gedacht. Ik gebruik standaard Firefox, maar het ging fout ook op Chrome, Opera en Brave.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1604
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Beeldscherm laptop gaat op zwart

Berichtdoor stegiman » Za 23 Jul 2022, 10:21

Nu denk ik aan iets:
Zet bij instellingen van uw browser hardwareversnelling gebruiken uit indien het aan staat.
Dat is ook bij Windows bij sommige beeldschermen / laptops.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 912
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Beeldscherm laptop gaat op zwart

Berichtdoor dirkjanl » Za 23 Jul 2022, 12:05

Zet bij instellingen van uw browser hardwareversnelling gebruiken uit indien het aan staat.
Ja, ben ik vergeten te melden. Dat heb ik als eerste uitgeprobeerd maar gaf geen resultaat. Tot nu toe werkt het wijzigen van de verversingsfrequentie prima.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten