Printer annuleert opdrachten

Allerhande Hardware vragen
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor Lucien » Zo 29 Jan 2023, 01:50

Ik gebruik zw/w printer HP Laserjet M15w (draadloos) vanaf mijn laptop Thinkpad x250. Nooit problemen mee gehad. Nu krijg ik eerst het gebruikelijke zwarte schermpje te zien dat hij de opdracht (toont welk document) gaat uitvoeren. Tien seconden later hetzelfde zwarte schermpje met 'opdracht geannuleerd'. Heb printer opnieuw gestart en papier gecontroleerd, maar hij blijft de opdracht annuleren. Verbinding met printer is ok (connected).
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor stegiman » Zo 29 Jan 2023, 04:07

Ik zou eerst de modem/router van uw provider opnieuw opstarten door stroomkabel even van de stopcontact te halen.
(Ook als de verbinding met de printer OK is)

Moest het dan niet lukken:
start/ zoekopdracht afdrukken en klik met de rechtermuisknop op printer en dan Printerwachtrij bekijken klikken.
Verwijdert daar alle printeropdrachten
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor Pjotr » Zo 29 Jan 2023, 11:34

Wat zegt:

Code: Selecteer alles

inxi -Fxpmrz
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor Lucien » Zo 29 Jan 2023, 22:13

Modem router is het probleem niet. Printopdracht draadloos van identieke laptop met W10 wordt wel uitgevoerd. Alle instellingen staan goed (zijn ook niet veranderd) en het probleem deed zich ineens voor. Melding 'door printer geannuleerd' krijg ik niet met de W10 laptop. Ook printen vanaf mijn iphone gaat probleemloos. Deze HP printer heeft Direct Print, zodat hij zelfs zonder een router print.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor stegiman » Zo 29 Jan 2023, 23:02

Modem opnieuw starten is totaal niks moeilijk aan, ook als is er totaal geen probleem. Zo ben je zeker dat modem probleem er niet is.

Printen wifi en direct ben ik goed op de hoogte maar je moet dat wel selecteren door met de rechtermuisknop rechts onderaan op netwerk icoontje.
Verbinding direct heeft Linux totaal geen probleem mee want je moet zelfs geen driver installeren.

Nota: dat Windows geen probleem had kan zijn dat Windows op dat moment niet aan is en Linux wel. Internet kan altijd heel even non-actief geweest zijn.

Maar ik heb ook een tweede antwoord gegeven. Heb je dat gedaan?

Heb je ook van Pjotr antwoord gelezen?
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 805
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor DeBaas » Ma 30 Jan 2023, 00:28

Met welk program probeer je te printen?
Er staat mij bij dat een recente Linux LibreOffice printproblemen vertoonde met bepaalde printers.
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor Lucien » Di 31 Jan 2023, 01:12

Ik heb op het vorige bericht van stegiman gereageerd, maar ik zie mijn reactie het niet terug. Even kijken of dit wel te zien is.
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor Lucien » Di 31 Jan 2023, 01:30

Modem uitzetten en opnieuw starten maakte niets uit. Heb tien printpogingen gedaan waarbij de Linux laptop en de W10 laptop beide actief waren. Is het dus ook niet. Printerwachtrij in Printerstatus laat helemaal niets zien. Als ik op het vinkje klik zie ik wel alle tien printeropdrachten met daarachter 'geannuleerd'. Het advies van Pjotr, Makkelijke Linuxtips, daarvan doe ik in ieder geval altijd degene de aangegeven staan al Belangrijk.
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor Pjotr » Di 31 Jan 2023, 10:42

Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor Lucien » Di 31 Jan 2023, 19:06

Heb alle opties voor de HP geprobeerd, maar werkt voor geen meter. Misschien meer kwaad dan goed gedaan. Had op deze laptop na frisse Mint 20.1 mijn Thunderbird email account nog niet aangemaakt, want op mijn desktop met eveneens een frisse Mint 20.1 zit dat ook. Maar ontdek zojuist dat na de upgrade van 19 naar 20 mijn HP daar nu ook niet meer werkt en mijn thunderbird mail ook niet meer. Accountinstellingen en serverinstellingen staan goed. Waardeloos dat ik nu moet terugvallen op Windows.
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor mutse » Di 31 Jan 2023, 21:36

@ Lucien,

doe toch eens wat Pjotr gevraagd heeft, want het 'aanmodderen' blijft maar duren.

Geef dus eens de output van de terminal hier in jou bericht weer (tussen 'code-tags') ... dat ken je toch ondertussen ???.
Open de terminal en typ in (als gebruiker):

Code: Selecteer alles

inxi -Fxpmrz
Selecteer de gehele output van de terminal, kopieer en 'plak' deze dan tussen 'code-tags' in uw volgend bericht.

Dan kan er gerichter hulp geboden worden.
Met dank.

Op het forum van: https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=359387 wordt de oplossing in het eerste bericht weer gegeven (in het rood), misschien kan je dit eens toepassen.

Ik heb de Engelstalige tekst vertaald en die luidt als volgt:
Bewerkt: Ik heb dit probleem opgelost. Ik ging naar Software Manager en ontdekte
Printer-driver-postscript-hp
installeerde het,
ging naar Systeeminstellingen>Printers en voegde de Netwerkprinter>HP LaserJet toe,
en er was niets anders nodig, het werkte gewoon.
Het probleem dat hiermee werd opgelost staat hieronder voor het geval iemand anders soortgelijke problemen heeft.
Zorg er wel eerst voor dat jou besturingssystemen correct werken en bijgewerkt zijn met updates en dan pas de tip van dat forum toepassen.
Succes.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor Lucien » Wo 01 Feb 2023, 01:17

kan de output van de terminal niet in de mail plakken, want op mijn Mint-laptop werkt sedert Mint 20 ook thunderbird mail niet meer (overigens ook niet meer op mijn desktop met 20). Ik mail daarom vanaf mijn Windows-laptop. En printer-driver-postscript-hp staat bij mij al als geinstalleerd aangegeven.
En het probleem dat HP mogelijk soms heeft met Libre Office kan het ook niet zijn, want ik gebruik Open Office. Ook in mijn Windows-laptop.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor stegiman » Wo 01 Feb 2023, 07:34

Je hoeft helemaal geen mail gebruiken.
Gewoon inxi -Fxpmrz uitvoeren in terminal en dan bewerken en alles selecteren klikken en bewerken en alles kopiëren klikken en in uw volgende bericht hier plakken.

Of kan je helemaal niet in Linux?
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor Lucien » Wo 01 Feb 2023, 13:04

Nee, ik doe nu alles, dus ook dit forum, op mijn Windows laptop.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor stegiman » Wo 01 Feb 2023, 13:21

De eerste vraag die je stelt is dat probleem in Windows laptop of Linux laptop of pc?

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten