voorkomen dat een printer "automatisch" wordt geïnstalleerd

Allerhande Hardware vragen
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 129
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

voorkomen dat een printer "automatisch" wordt geïnstalleerd

Berichtdoor JanKol » Do 02 Feb 2023, 17:56

Gezocht maar niet gevonden: hoe kan ik voorkomen dat een printer "automatisch" wordt geïnstalleerd.

Ik heb mijn printer al een tijdlang in gebruik zonder problemen (speciaal een Kyocera ECOSYS P5021cdn kleurenlaserprinter gekocht omdat deze schappelijk geprijsd was èn omdat Kyocera een Linuxdriver beschikbaar heeft). Sinds van de week echter gedoe: als ik wil printen gebeurt er van alles maar er wordt niet afgedrukt. Boven en systeemvak pictogram verschijnt dan "Status: Print job was not accepted" afgewisseld met "sleeping" en bij afdrukbeheer > Printer > Eigenschappen staat eerst Inactief - sleeping en als ik dan b.v. een testpagina-afdruk opdracht geeft komt er kort te staan "Verwerken" en binnen enkele seconden "Aan het verwerken - sleeping". Dit houdt "eindeloos" aan tot ik de opdracht maar annuleer.

Het ligt niet aan de netwerkverbinding want ik moest dringend een document afdrukken en heb dat via een omweg voor elkaar gekrgen (Omweg= opslaan op cloud drive, document via cloud drive op tablet geopend en vanaf de tablet - via hetzelfde netwerk - de afdruk gemaakt).

Nu is er van Kyocera een .deb-bestand beschikbaar om de printerdriver te installeren. Alleen wil dat niet omdat Mint zelf, automatisch, een installatie uitvoert en als ik die teniet doe wordt datzelfde geval direct weer automatisch geïnstalleerd. Hoe voorkom ik dat zodat ik de Kyocera "eigen" driver kan installeren.

Alvast dank voor een reactie
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: voorkomen dat een printer "automatisch" wordt geïnstalleerd

Berichtdoor stegiman » Do 02 Feb 2023, 22:57

Je kan wel eigen driver installeren maar Linux Mint zal de eigen driver ook installeren.

Eigen driver:
Zet de printer uit en installeert de deb driver door gewoon op deb te klikken.
Als alles goed werkt dan kan je printer weer aanzetten.

Maar eigenlijk heeft dat weinig zin om Linux Mint driver de beste is.
Printer uitzetten
Printer verwijderen.

Code: Selecteer alles

sudo apt clean && apt autoclean && apt update && apt upgrade -y
Computer opnieuw opstarten en zet ook de printer aan.
Linux mint zal de driver opnieuw installeren en normaal gezien zou alles goed moeten werken.

Let op: als je firewall had aangezet kan je best eerst uitzetten om te zien of het wel werkt.
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 129
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Re: voorkomen dat een printer "automatisch" wordt geïnstalleerd

Berichtdoor JanKol » Do 02 Feb 2023, 23:27

Dank voor de reactie, maar zoals ik meld is die Mint-driver op één of andere manier corrupt geraakt en werkt de printer opeens niet meer. Daarom wil ik die kwijt en de Kyocera driver installeren. Zal doen wat je adviseert m.b.t de installatie van de Kyocera-driver en dan maar hopen dat de zaak weer werkt.

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten