Bitlocker op Windows gooit roet in het eten

Vragen over de distributie en het project
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 385
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Bitlocker op Windows gooit roet in het eten

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Wo 08 Jun 2022, 20:18

Een kennis belde mij op of ik de bestanden van een laptop die niet meer opstartte kon terughalen. Dat gaat vlot, schijfje er uit halen, schijfje aan een usb-IDE&Sata-convertor hangen en klaar is kees (als de schijf nog intact is en niet geëncrypteerd is). Daarna liet hij mij zijn nieuwe laptop zien met Win11 er op. Het geluid werkte niet en volgens Windows werkte alles naar behoren. Heeft er ooit iemand een probleem kunnen oplossen met de Windows-troubleshooter? Dat is een stuk code die gewoonweg niet werkt. Na wat proberen lukte het niet om de audio werkende te krijgen. In dergelijk geval laat ik de laptop eens opstarten met een LM-usb-stick en kijk na of die problemen zich ook onder linux voordoen. Dat bleek hier ook het geval. Bijgevolg was het besluit dat de nieuwe laptop niet naar behoren functioneerde. Toen we echter de laptop terug wilden opstarten, weigerde de laptop naar Win11 te gaan. Bitlocker blokkeerde de toegang tot Win11 zolang de passende bitlocker-string niet ingegeven werd. Als reden werd opgegeven dat we voordien een ander opstartkanaal hadden gekozen. Leuk is dat! Je kan die string blijkbaar wel opvragen als je een Microsoft-account hebt, maar hoe je dat als je enige laptop geblokkeerd wordt? Geen probleem, de kennis heeft de laptop terug aar de winkel gebracht en een nieuwe gekregen.

Moraal van het verhaal. Opletten als je een Windows-computer van een Linux-usb-stick laat opstarten en Bitlocker is actief.
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 514
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Bitlocker op Windows gooit roet in het eten

Berichtdoor HWE64 » Wo 08 Jun 2022, 20:48

@MenthaSuaveolens, bedankt voor de tip maar W11 komt er zowiezo niet in bij mij. Ik heb nog een oude pc met W10 en deze gebruik ik nooit meer alleen voor updaten en 2025 is dat ook einde oefening. Ik laat me niet door Microsoft gijzelen.
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Swake
Senior
Senior
Berichten: 266
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: Bitlocker op Windows gooit roet in het eten

Berichtdoor Swake » Wo 08 Jun 2022, 21:07

Ander moraal van het verhaal . Als je de SSD zou klonen naar een SSD met meer capaciteit ,en je plaatst dan de gekloonde SSD in de laptop zal Windows 11 ook niet meer willen opstarten omdat de originele opstartschijf vervangen werd .
En Microsoft heeft in gedachte om de volgende windows versie na W11 via the cloud te laten booten .
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 514
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Bitlocker op Windows gooit roet in het eten

Berichtdoor HWE64 » Do 09 Jun 2022, 12:47

Ander moraal van het verhaal . Als je de SSD zou klonen naar een SSD met meer capaciteit ,en je plaatst dan de gekloonde SSD in de laptop zal Windows 11 ook niet meer willen opstarten omdat de originele opstartschijf vervangen werd .
En Microsoft heeft in gedachte om de volgende windows versie na W11 via the cloud te laten booten .
Nog erger >:(
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Bitlocker op Windows gooit roet in het eten

Berichtdoor stegiman » Do 09 Jun 2022, 15:37

Net als bij Windows 10 moet je op de juiste manier doen: lees deze artikel (klik)

Dat was zo bij Windows 10 en nu bij Windows 11 is dat nog altijd zo. (Gelukkig)
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 385
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Bitlocker op Windows gooit roet in het eten

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Do 09 Jun 2022, 17:51

Net als bij Windows 10 moet je op de juiste manier doen: lees deze artikel (klik)

Dat was zo bij Windows 10 en nu bij Windows 11 is dat nog altijd zo. (Gelukkig)
Wel het gaat hier niet over het migreren noch het verplaatsen van Windows. Het is gewoonweg even opstarten van een usb-stick zonder ook maar één wijziging aan het systeem aan te brengen.
Swake
Senior
Senior
Berichten: 266
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: Bitlocker op Windows gooit roet in het eten

Berichtdoor Swake » Do 09 Jun 2022, 19:10

Net als bij Windows 10 moet je op de juiste manier doen: lees deze artikel (klik)

Dat was zo bij Windows 10 en nu bij Windows 11 is dat nog altijd zo. (Gelukkig)
Ik had het wel over een SSD klonen zonder daarvoor extra kloonsoftware in Windows te moeten installeren .Ik kloon een HDD of SSD door de PC of Laptop te booten met de kloonsoftware clonezilla .
https://clonezilla.org/
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Terug naar “Niet technische vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten