Laptop: nieuw, tweedehands of refurbished?

Kom binnen en praat hier gezellig met mede Mint-gebruikers over alles en nog wat
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 524
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Laptop: nieuw, tweedehands of refurbished?

Berichtdoor mutse » Wo 27 Mei 2020, 20:31

@ Forumleden,

Een nieuwe laptop aanschaffen is soms niet nodig, er zijn genoeg refurbisched of tweedehandse te koop met serieuze hardware aan boord.

Hier alvast enkele websites die ze aanbieden tegen een schappelijke prijs en waarbij je nog keuzes kunt maken:

https://www.remarkt.nl/laptops.html

https://www.asbascomputers.nl/refurbished-laptops

Doe er uw voordeel mee.

Groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
Marqeaux
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 14
Lid geworden op: Ma 23 Sep 2019, 20:25
Locatie: Amsterdam

Re: Laptop: nieuw, tweedehands of refurbished?

Berichtdoor Marqeaux » Vr 22 Okt 2021, 02:06

Het is een oud draadje, maar ik vond het wel even leuk om het aan te vullen. Zelf koop ik louter tweedehands laptops. Linux heeft niet de (veel te hoge) hardware eisen die Windows wèl nodig heeft om een beetje rap te draaien. Daarmee kun je best toe met laptops die een paar jaartjes oud zijn.

In 2018 heb ik een hele knappe, als nieuw uitziende Lenovo Thinkpad T520 aangeschaft voor maar 199 euro, met ook goede specs en met een al uitgebreid geheugen (8GB). De laptop draait nog steeds hartstikke goed. Zelfs Windows 10 op één van de 3 partities draait er nog best aardig op. Niet te vergelijken met Manjaro en Linux Mint op de andere twee partities, want met Linux erop is het systeem zo responsief als maar zijn kan. Je hebt gewoon het idee dat je systeem op splinternieuwe hardware draait, zo goed draait het op die laptop.

Afgelopen maandag heb ik een leuke 14" HP Pavillion aangeschaft (bouwdatum: augustus 2018) waarmee ik nu dus dit bericht tik. De prijs was 249 euro, en het machientje zag er (wederom) nog heel erg knap uit. Bij thuiskomst heb ik de laptop even extra schoongemaakt (een standaard gewoonte van mij), ook als was de laptop op het oog niet vies. Na het schoonmaken heb ik de Windows 10 die erop stond vakkundig zijn nek omgedraaid, de 128GB SSD-schijf volledig geformatteerd en er daarna Linux Mint 20.2 Xfce op geïnstalleerd. Vervolgens Pjotr's to-do-lijstje doorlopen en het systeem verder ingericht zoals ik het graag wil hebben. En ik kan je vertellen: het draait werkelijk als een zonnetje: Mooi beeld in hoge resolutie, responsief, zonder problemen en met de schoonheid van Linux Mint.

Moraal van het verhaal: een tweedehands of refurbished laptop is in deze dure tijd écht een aanrader. Linux, al naar gelang het systeem die je erop wilt, stelt vaak geen zware eisen aan je hardware, dus je kunt er alle kanten mee op. Al mijn oude laptops draaien nog steeds een Linux distro, waarbij mijn alleroudste laptop uit 2005 ook nog steeds prima meedoet met Xubuntu 18.04 LTS erop geïnstalleerd. Ik wil alleen maar zeggen dat we niet zo nodig een splinternieuwe machine aan hoeven schaffen om fijn te kunnen blijven computeren. Met dank aan wat al die distrobouwers ons hebben gegeven. Een zegen in deze - en ik zei het al eerder - steeds duurdere tijden, waar er chiptekorten zijn ontstaan en waar we steeds meer rekening moeten houden aan de ongebreidelde verspilling en milieubelasting waar de mensheid zich schuldig aan heeft gemaakt.

We weten het allemaal wel, maar het kan nooit kwaad om er af en toe even de aandacht op te vestigen dat we ons bewust moeten zijn van een aantal belangrijke zaken. En Linux als ideale systeem op gebruikte hardware helpt daarbij. ;)

En ondertussen geniet ik nog even verder van mijn ongelooflijk lekker draaiende Linux Mint 20.2 (Uma). :)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 512
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Laptop: nieuw, tweedehands of refurbished?

Berichtdoor HWE64 » Vr 22 Okt 2021, 11:27

Nog nooit een refurbished laptop aangeschaft. 15,6" is tegenwoordig weinig te vinden in de ex-lease markt. Zo ja , dan erg duur. Wacht dat W11 meer in de markt zit zodat het aanbod van Laptops met max. W10 groter en goedkoper wordt.

Wel ervaring met ex-lease desktops van HP en Dell. Bevallen zeer goed en (bijna) niet kapot te krijgen. Als ik wat anders zou moeten hebben dan alleen ex-lease. Laptop is veel gevoeliger.
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 800
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Laptop: nieuw, tweedehands of refurbished?

Berichtdoor DeBaas » Za 23 Okt 2021, 12:26

Let op bij aankoop,
Windows 11 geschikt, zoniet dan na begin april 2025 alleen Linux geschikt.
Gebruikersavatar
Marqeaux
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 14
Lid geworden op: Ma 23 Sep 2019, 20:25
Locatie: Amsterdam

Re: Laptop: nieuw, tweedehands of refurbished?

Berichtdoor Marqeaux » Ma 25 Okt 2021, 02:00

Let op bij aankoop,
Windows 11 geschikt, zoniet dan na begin april 2025 alleen Linux geschikt.
Dat geldt inderdaad voor de nieuwe(re) laptops. Oude(re) laptops voldoen niet aan die belachelijke, milieuonvriendelijke en verspillende hardware eis van Microsoft. Maar goed, wie wil er tegen die tijd nog Windows? Ikke niet in ieder geval. En ik gok erop dat de tweedehands markt straks overspoeld wordt met laptops die weliswaar dikke specs hebben, maar op een bepaald onderdeel niet voldoen aan de Microsoft hardware-eis. En dat is goed nieuws voor ons... :D

Nee, even alle gekheid op een stokje: ik vind persoonlijk dat Linux, en met name distro's zoals Linux Mint (één van de allerbeste distro's op dit moment wat mij betreft!) op een punt is aanbeland dat je feitelijk geen Windows meer nodig hebt. Ik doe al drie jaar mijn werk uitsluitend op Linux, terwijl de kantooromgeving op mijn werk voornamelijk Windows is. LibreOffice doet het bijvoorbeeld tegenwoordig zó goed met de uitwisselbaarheid, dat ik nooit klachten heb gehad over de documenten die ik naar mijn collega's en baas heb gestuurd in de jaren. En verder heb ik geen enkel Windows programma meer nodig om "mijn ding" te doen. Dus zelfs niet op professioneel vlak. Kwestie van de beschikbare software aanleren die op Linux beschikbaar is, en je niet meer afhankelijk (hoeven) maken van de software die uisluitend onder Windows draait.

Dat laatste scheelt enorm, want dat zorgt er uiteraard mede voor dat gebruikte en refurbished laptops uitermate geschikt zijn voor een tweede leven onder Linuxgebruikers. ;)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?
Gebruikersavatar
JPWGusta
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: Do 19 Dec 2019, 12:37
Locatie: Spanje

Re: Laptop: nieuw, tweedehands of refurbished?

Berichtdoor JPWGusta » Di 23 Nov 2021, 19:19

Beetje late reactie, maar ik gebruik de Thinkpad-serie al sinds 2001 (toen nog IBM), T21, T30, T40, T61, en na pensioen refurbished T500 en nu al enkele jaren T430. Robuust en betrouwbaar, hoef niks anders meer.
Thinkpad
Junior
Junior
Berichten: 46
Lid geworden op: Wo 01 Mar 2017, 13:53

Re: Laptop: nieuw, tweedehands of refurbished?

Berichtdoor Thinkpad » Wo 24 Nov 2021, 09:27

Nog nooit een refurbished laptop aangeschaft. 15,6" is tegenwoordig weinig te vinden in de ex-lease markt. Zo ja , dan erg duur. Wacht dat W11 meer in de markt zit zodat het aanbod van Laptops met max. W10 groter en goedkoper wordt.

Wel ervaring met ex-lease desktops van HP en Dell. Bevallen zeer goed en (bijna) niet kapot te krijgen. Als ik wat anders zou moeten hebben dan alleen ex-lease. Laptop is veel gevoeliger.
Naar mijn idee is er genoeg te krijgen in 15.6"
Onlangs een HP Elitebook 15.6"aangeschaft, werkt geweldig met Mint, zonder ook maar iets hoeven aan te passen, met Oki printer, antieke Canon scanner uit Windows 95 tijdperk.
Gewoon super tevreden over.
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 524
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Laptop: nieuw, tweedehands of refurbished?

Berichtdoor mutse » Wo 26 Jan 2022, 23:32

Ondertussen, hier twee refurbished laptops in gebruik, nl.:
1) HP 15.6" EliteBook 850 G1 ( i5 ) met 16 GB Ram - 500GB Hdd (QWERTY toetsenbord -- Intel grafisch + makkelijk om een Hdd of geheugen te vervangen door de wegschuivende bodemplaat).
2) HP 17" EliteBook 8770w ( i7 ) met 16 GB Ram -- SSD= 120 GB + extra Hdd van 500 GB (AZERTY toetsenbord -- NVidia Quadro grafisch -- ook makkelijk om geheugen en schijven te vervangen door de wegschuivende bodemplaat).
Besturingssysteem op beide laptops: PCLinuxOS-64 -- Mate (Rolling Release).
Kan met beide laptops ook een printer HP OfficeJet 7510 Wide, draadloos, aansturen.
Gebruik van de eID-kaartlezer is daarbij geen probleem.
Laptops werken beiden als een tierelier ...ben er super tevreden mee.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 524
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Laptop: nieuw, tweedehands of refurbished?

Berichtdoor mutse » Do 27 Jan 2022, 14:11

Aanvulling:
Ook een van mijn zonen heb ik een refurbished laptop in gebruik gegeven nl.:
Een Toshiba Tecra (i5) 15.6" met 8 GB Ram - 500GB Hdd ( QWERTY --> AZERTY toetsenbord -- NVidia grafische chip -- Hdd en geheugen is daarbij ook makkelijk te vervangen zonder veel schroefwerk.).
Geïnstalleerd besturingssysteem = LinuxMint 20.3 -Mate -64 bit.
Kan ook draadloos een HP All-in-one printer aansturen en daarbij ook connectie maken met zijn smartphone.
Hij is daar super tevreden mee en kan voor jaren weer gerust computeren (na een gedegen uitleg van mijnentwege) -- wil zelfs niet meer naar Windows terug.
De eID kaartlezer werkt ook prima.

Groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit

Terug naar “Het Mint café”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten