Nieuwe laptop

Kom binnen en praat hier gezellig met mede Mint-gebruikers over alles en nog wat
Gebruikersavatar
Arie
Senior
Senior
Berichten: 288
Lid geworden op: Zo 13 Dec 2009, 17:16

Nieuwe laptop

Berichtdoor Arie » Wo 22 Mei 2024, 21:24

Deze week ga ikeen nieuwe laptop bestellen,nou ja een refurbished.
Ik kan kiezen tussen Win11 geïnstalleerd of geen OS,zoder OS is tie €10 goedkoper.
Als ik met Win11 bestel, kan ik dan problemen verwachten met een dual boot te maken met Linux Mint? Laatste keer dat ik een dualboot maakte is zo'n 12 a 14 jaar geleden,Win7 met Linux. Tips zijn welkom.
“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Desktop : Linux Mint Cinnamon 21.3 LTS / LMDE 6
Laptop : LMDE 6
Netbook : LMDE 6
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 843
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe laptop

Berichtdoor DeBaas » Do 23 Mei 2024, 00:28

De gebruiksaanwijzing op linuxmint beschrijft weliswaar een oudere versie, maar de installatie komt sterk overeen.
https://www.linuxmint.com/documentation ... h_17.3.pdf
https://www.linuxmint.com/documentation ... /Cinnamon/
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 940
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Nieuwe laptop

Berichtdoor dirkjanl » Do 23 Mei 2024, 09:02

Hier twee jaar terug met dezelfde vraag geworsteld. Besloten om op safe te spelen en gekocht zonder OS. Maar wij gebruiken dan ook geen Windows meer. Wat ik soms toch wel mis voor heel specifieke dingen. Het installeren van LinuxMint verliep vlekkeloos.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 405
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Nieuwe laptop

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Do 23 Mei 2024, 11:58

Je kan eventueel opteren om Linux in een virtuele machine te installeren.
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 538
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Nieuwe laptop

Berichtdoor mutse » Do 23 Mei 2024, 14:06

Deze week ga ik een nieuwe laptop bestellen,nou ja een refurbished.
Ik kan kiezen tussen Win11 geïnstalleerd of geen OS,zonder OS is tie €10 goedkoper.
Als ik met Win11 bestel, kan ik dan problemen verwachten met een dual boot te maken met Linux Mint? Laatste keer dat ik een dualboot maakte is zo'n 12 a 14 jaar geleden,Win7 met Linux. Tips zijn welkom.
@ Arie,

ik gebruik al langer refurbished laptops i5 met Intel 630 / of ander ingebouwde Grafische chip waarbij ik steeds aangeef om het zonder Windows installatie, mét SSD van 450 GB én met 16 GB Ramgeheugen te leveren.

Wanneer de batterij eol (end of live) is bestel ik een nieuwe bij 123 inkt accu, voor een zeer schappelijk bedrag.

Afbeeldingen, documenten, Momentopnames (Timeshift) worden op een externe SSD/HDD van 1TB opgeslagen.

Recupereer uw HDD/SSD én Ramgeheugenstaafjes uit de 'oude' laptop!

- hopelijk een laptop dat je makkelijk kan openen waarbij je de SSD, Ramgeheugen kunt vervangen.

Ik koos daarvoor omdat ik, zoals dirkjani, géén Windows gebruiker meer ben (ik lig er niet wakker van dat mijn ingebouwde gps niet geüpdatet wordt ... hou me aan de toegelaten snelheid en ben toch, steeds zonder probleem, ter bestemming geraakt ;) ) .

Mijn tip/2 cent.
Groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
Arie
Senior
Senior
Berichten: 288
Lid geworden op: Zo 13 Dec 2009, 17:16

Re: Nieuwe laptop

Berichtdoor Arie » Do 23 Mei 2024, 14:29

@Dirkjan Bedankt, ik gebruik ook al jaren geen windows meer, maar voor €10 had ikhet evt welgewild. Wordt dus een laptop zonder windows
@MenthaSuaveolens,eerder anders om, windows virtueel in Linux
@Mutse, bedoelje een ingebouwde GPS in je auto? Je zou ook OsmAnd op je telefoon kunnen installeren en gebruiken voor navigatie.
“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Desktop : Linux Mint Cinnamon 21.3 LTS / LMDE 6
Laptop : LMDE 6
Netbook : LMDE 6
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 551
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Nieuwe laptop

Berichtdoor HWE64 » Do 23 Mei 2024, 17:05

Jaren dualboot W10/Xubuntu maar op een keer met update W10 werd Xubuntu overschreven. Weet nog niet hoe dit kon. Advies: niet doen.
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Gebruikersavatar
Arie
Senior
Senior
Berichten: 288
Lid geworden op: Zo 13 Dec 2009, 17:16

Re: Nieuwe laptop

Berichtdoor Arie » Vr 24 Mei 2024, 17:34

Als postnl een keer wil mee werken istie morgen binnen. Geen OS, 16 ipv 8GB
https://www.asbascomputers.nl/dell-lati ... ows-11-pro
Eindelijk eens beginnen met het digitaliseren van mijn LP's
“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Desktop : Linux Mint Cinnamon 21.3 LTS / LMDE 6
Laptop : LMDE 6
Netbook : LMDE 6
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 940
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Nieuwe laptop

Berichtdoor dirkjanl » Vr 24 Mei 2024, 18:28

Ga je geen spijt van krijgen. Wij hebben een Dell Latitude E 6540 en gaat als een speer. Ik neem aan dat je met externe opslag werkt, want 256 GB is zo vol met al die LP's. ;-)
En wat goed dat je die LP's nog hebt, ik heb ze 20 jaar gelden weggeven! Dom van me.

edit om 19:03. Momenteel heb ik 288GB aan muziekbestanden op een schijf staan. Alles in FLAC. Afspelen do eik met MPD en Cantata. Heb ook gespeeld met WTFplay, dat klinkt meen ik beter, maar door de interface niet echt praktisch.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 514
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Nieuwe laptop

Berichtdoor Pjotr » Vr 24 Mei 2024, 19:16

Ik heb pas deze gekocht:
https://www.bol.com/nl/nl/p/hp-15-fc073 ... oductTitle

Nieuw, maar niet veel duurder dan een goede tweedehands. Helaas is-ie wel een stukkie duurder geworden in de tussentijd; waar dat nou ineens weer aan ligt?

Ik raad aan om er voorlopig voor te kiezen om er *buntu 24.04 op te zetten (in afwachting van Mint 22): daar draait-ie net wat beter op. Bij mij is de tijdelijke keuze gevallen op Xubuntu 24.04.

Zie het verslag van mijn ervaringen ermee, op het internationale Mintforum:
https://forums.linuxmint.com/viewtopic. ... 0#p2464490

Aanraakveld doet het beter wanneer je dit doet:

Code: Selecteer alles

sudo apt-get install xserver-xorg-input-synaptics
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
Arie
Senior
Senior
Berichten: 288
Lid geworden op: Zo 13 Dec 2009, 17:16

Re: Nieuwe laptop

Berichtdoor Arie » Vr 24 Mei 2024, 19:31

@dirkjanl heb je wel de muziek op CD of digitaal? Zonde dat je ze weg gedaan hebt. Alle LP's die ik ooit gekocht heb heb ik nog.
Alles gaat naar een externe SSD
@pjotr op *buntu ben ik niet meer zo gek op sinds ze (te) veel snaps gebruiken. De basis is gelukkig nog wel goed.
“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Desktop : Linux Mint Cinnamon 21.3 LTS / LMDE 6
Laptop : LMDE 6
Netbook : LMDE 6
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 940
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Nieuwe laptop

Berichtdoor dirkjanl » Vr 24 Mei 2024, 20:18

@dirkjanl heb je wel de muziek op CD of digitaal? Zonde dat je ze weg gedaan hebt. Alle LP's die ik ooit gekocht heb heb ik nog.
Alles gaat naar een externe SSD
@Arie Ja, CD's en digitaal, de cd's ook een paar jaar geleden gedigitaliseerd. Ja, wrijf het nog maar een keer in. Spijt als haren op m'n hoofd. Zou graag de LP's nog hebben om op de draaitafel te leggen. Om er een paar te noemen: SuperSister, ELP, Neil Young, KIngCrimson en Soft Machine.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264

Terug naar “Het Mint café”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten