Nieuwe jaar 2025

Kom binnen en praat hier gezellig met mede Mint-gebruikers over alles en nog wat
stegiman
Moderator
Moderator

Nieuwe jaar 2025

Berichtdoor stegiman » Wo 01 Jan 2025, 12:29

Beste Leden,

We wensen jullie een fijne Nieuwjaar met veel geluk en vooral veel plezier en in goede gezondheid.
Wees lief voor elkaar want dat hebben veel mensen nodig om gelukkig te zijn.

Afbeelding
Arie
Held
Held

Re: Nieuwe jaar 2025

Berichtdoor Arie » Wo 01 Jan 2025, 14:04

Afbeelding

Beste wensen
“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Desktop : Linux Mint Cinnamon 22 LTS / LMDE 6
Laptop : LMDE 6
Netbook : LMDE 6
HWE64
Held
Held

Berichtdoor HWE64 » Wo 01 Jan 2025, 17:10

Ook wens ik iedereen een gelukkig en een gezond 2025 toe.
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Dell deskt. hoofd pc). 2] LM 22 Xfce/LMDE 6 Xfce/Clevo lapt). 3] LM 22 Xfce (Dell Lapt). 4] LMDE 6 Xfce/LM 22 Xfce (HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desk
MenthaSuaveolens
Held
Held

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Wo 01 Jan 2025, 17:40

Beste wensen. Laat ons hopen dat OpenBron en Linux meer ingang in de gemeenschap vindt. Ik doe wekelijks een namiddag gratis computerhulp in het dorp. Ik heb zo al 5 "klanten" die tevreden met LM aan de slag zijn. Handig dat ze bij probleempjes iedere week bij mij terecht kunnen. Het waren allen Win10-gebruikers waarvan de laptop eindeloos traag begon te werken. Ik heb bij iedereen een ssd-harde schijf ingebouwd en LM geïnstalleerd. Het vroeg wat werk om hun data terug te plaatsen en hun accounts in te stellen (e-mail wachtwoord - nooit van gehoord??). Nu en dan krijg ik een vraag over einde van het onderhoud van Win10. Moeten we nu een nieuwe laptop aanschaffen? Ik heb aan de stad gevraagd daaromtrent een informatie-sessie op te starten. Hun antwoord "Euh, ja, maar, ho maar, is er een probleem, oh, ..., nee, dan doen we niet, Linux dat is veel te moeilijk voor de mensen". Ik begrijp dat. Ik argumenteer daar niet meer over. Men wil de lokale pc-boeren niet voor het hoofd stuiten. Niettemin, ik blijf dapper verder doen om LM aan te prijzen. Het is wel zo dat de smartphone voor de meesten voldoende mogelijkheden biedt en dat een laptop dus minder nodig wordt.
Arie
Held
Held

Berichtdoor Arie » Wo 01 Jan 2025, 18:41

Het is wel zo dat de smartphone voor de meesten voldoende mogelijkheden biedt en dat een laptop dus minder nodig wordt.
Herkenbaar. Een jaar of 5 geleden kreeg ik al de vraag waarom ik nog een computer had want facebook kan je toch met je telefoon doen. Tja, sommige zijn echt reddeloos verloren ::) :D
“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Desktop : Linux Mint Cinnamon 22 LTS / LMDE 6
Laptop : LMDE 6
Netbook : LMDE 6
DeBaas
Moderator
Moderator

Berichtdoor DeBaas » Wo 01 Jan 2025, 19:24

U allen goede gezondheid en liefst vredig jaar gewenst.

t.a.v. MenthaSuaveolens
Nu en dan krijg ik een vraag over einde van het onderhoud van Win10
Einde Windows 10 support 14 oktober 2025
Einde Windows 11 23H2 support 11 november 2025 (apparaten +/- 10 jaar oud, core2 duo/quad enz.)
Einde Windows 11 24H2 support 13 oktober 2026 (draait niet op apparaten +/- 10 jaar oud, missende processor instructieset SSE4.2)
https://www.microsoft.com/nl-nl/windows/end-of-support Windows 10 EOL
https://learn.microsoft.com/nl-nl/lifec ... me-and-pro Windows 11 Home en Pro
Enterprice en Education versies een jaartje langer.
https://learn.microsoft.com/en-us/lifec ... -education Windows Enterprise en Education

25 juli j.l. is Linux Mint 22, bijgenaamd "Wilma", vrijgegeven en staat sindsdien ter download klaar. Versie 22 is gebaseerd op Ubuntu 24.04 (Noble Numbat) LTS, en wordt ondersteund t/m juni 2029. Je kunt zoals gebruikelijk kiezen uit drie edities die qua desktop verschillen: Cinnamon, Xfce en MATE.

Terug naar “%s” Het Mint café