Desktop = MINI-PC

Kom binnen en praat hier gezellig met mede Mint-gebruikers over alles en nog wat
mutse
Held
Held

Desktop = MINI-PC

Berichtdoor mutse » Vr 28 Feb 2025, 13:12

@ Forumleden,

mijn i5 desktop laat af en toe goed van zich horen en wordt al wat ouder (2017).

Ik vervang deze door een mini-pc -- neemt zeer weinig ruimte in en heeft héél veel asem.

De keuze viel op een MINISFORUM Venus UM 773 met 32 GB Ramgeheugen en een opslag van 1 TB (kostprijs bij Amazon = €475,00 -- made in Hongkong ...'tja mijn beurs is niet groot en ik zocht naar een goedkoop alternatief voor mijn i5 desktop, die NU dubbel zo duur te koop is).
Deze besteld en gisteren geleverd gekregen.

Via het BIOS (Delete toets) de opstartvolgorde gewijzigd en Secureboot uitgeschakeld (Fastboot was nergens te bekennen in het Bios).
De Live USB stick ingeplugd, de mini-pc opgestart, GParted geopend en de gehele schijf gewist (= géén Windows meer).
De nodige partities aangemaakt en de installatie procedure opgestart.
De installatie van een 'Linux-gestuurd besturingssysteem' verliep daarna vlekkeloos.
De computer heropgestart en het systeem naar mijn hand ingesteld en geüpdatet.

De browser (Firefox) moet nog bijgewerkt worden (= bladwijzers importeren) en enkele veel gebruikte, bijkomende, programma's installeren.
De mini-pc is snel, zeer snel ... het toestel wordt niet warm ( ik voel er af en toe aan om zeker te zijn dat, bij intensief gebruik, de warmte niet alarmerend is/wordt).

Ter kennisgeving.
Groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
stegiman
Moderator
Moderator

Re: Desktop = MINI-PC

Berichtdoor stegiman » Vr 28 Feb 2025, 13:54

Goede keuze en een mooie prijs en meer dan voldoende voor LInux.
dirkjanl
Guru
Guru

Berichtdoor dirkjanl » Vr 28 Feb 2025, 19:07

Klinkt goed, dat vraagt om een afbeelding!
Linux Mint 20.3 & 22.1 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 22.1 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
MenthaSuaveolens
Held
Held

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Vr 28 Feb 2025, 19:19

Als je een Firefox-account aanmaakt hebt, dan worden alle bladwijzers en extensies automatisch in orde gebracht op een nieuwe installatie.
mutse
Held
Held

Berichtdoor mutse » Vr 28 Feb 2025, 20:53

Het klinkt zeker goed -- momenteel werk ik met de mini-pc.

Het enige dat een probleem kan opleveren is een paar USB poorten te weinig hebben. Kan opgelost worden door een hub met USB3/USB2 poorten.
Wil je geluid, dan zal je er een setje (mini) geluidsprekertjes moeten inpluggen / aanhangen (kan ook met USBC). ;)

Wat zeker ook opmerkelijk is: je hoort géén geluid uit het pceetje komen, én het krijgt ook niet warm - de passieve koeling doet zijn werk uitstekend. 8)

Ik heb het pceetje, direct na het uitpakken, geopend (verwijder de rubberen dopjes en de driehoekjes, draai de 4 schroefjes los en leg de bodemplaat direct naast het toestel (ik had, een op voorhand, markering aangebracht).
Dan kan je zien hoe de passieve koeling gemonteerd is (draai 2 schroeven los -- kijk goed hoe het gemonteerd is om juist te kunnen terug plaatsen), dan heb je zicht op de gemonteerde NVMe SSD van 1 TB.
Kijk ook hoe die gemonteerd is (in geval je een NVMe SSD van 2 TB zou willen plaatsen in de plek waar de huidige SSD zit).
Ernaast kan je de gevulde geheugenslots zien (2x) en je kan het geheugen nog uitbreiden tot 64 GB!

Om zoiets te doen hoef je echt niet bang te zijn dat je iets 'mispeuteren' zal, gewoon doen met het juiste gereedschap én oplettendheid.
Ik vind het in ieder geval simpel en durf gelijk welke laptop, desktop of mini-pc open te maken. Het ene gaat al gemakkelijker dan het ander.
Ik zoek meestal de maintenance/onderhoud beschrijving op van het bewuste toestel zodat je geïnformeerd aan de slag kunt gaan om een onderdeel van de PC te kunnen vervangen of uitbreiden.
Die min-pceetjes zijn trouwens makkelijk te openen om een onderdeel, zoals geheugen of een SSD, te kunnen vervangen. Gewoon ... doen!

Op aanvraag hierbij een afbeelding:

Afbeelding

*Klik op afbeelding om groter te vertonen*.

Bron: https://www.amazon.com.be/-/nl/UM690S-M ... MGSG2&th=1

Groet,
mutse.
mutse
Held
Held

Berichtdoor mutse » Vr 28 Feb 2025, 21:41

Hoe een AMD Radeon grafische kaart zich gedraagt met verschillende Linux OS'en zal ik, met een later aan te schaffen laptop ( met Ryzen 5 / 7 en Radeon grafische kaart), nog testen.
dirkjanl
Guru
Guru

Berichtdoor dirkjanl » Vr 28 Feb 2025, 22:18

En hoe is het scherm aangesloten op de mini? Met HDMI? Is er VGA aansluiting?
Linux Mint 20.3 & 22.1 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 22.1 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
mutse
Held
Held

Berichtdoor mutse » Vr 28 Feb 2025, 22:30

Het kan met HDMI én ook met één van de USB C poorten.
Dus, NIET met VGA ! (helaas :( )
Je kan 3 schermen tergelijkertijd aansluiten/gebruiken -- heb dit niet getest in Linux.
Lees de beschrijving er maar op na (bekijk ook de afbeeldingen links van de grote afbeelding op de website).

Trouwens, het mini-pceetje is voorgeïnstalleerd met W11. Tis moh dajje twit. :D
stegiman
Moderator
Moderator

Berichtdoor stegiman » Za 01 Mar 2025, 11:13

USB C poort gebruik ik voor mijn beiden laptops.
Deksel dicht en scherm blijft gewoon werken.
Zowel bij Linux als bij Windows als Mac
HWE64
Held
Held

Berichtdoor HWE64 » Za 01 Mar 2025, 13:46

Heb zelf ook een ex-lease de HP EliteDesk 800 G5 Mini Intel Core i7 9700 | 256GB SSD | 16GB | voor W11 voor bepaalde programma' s. Verbluffend goed. Processor ventilator kun je af en toe wel horen als hij hart werken moet. 2X usb A en 1 X C aan de voorkant en 2 X A, 1 display en een vga aan de achterkant. Natuurlijk ook ook een losse voeding.
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 22.1 Xfce (Dell deskt. hoofd pc). 2] LM 22.1 Xfce/LMDE 6 Xfce/Clevo lapt). 3] LM 22.1 Xfce (Dell Lapt). 4] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce (HP Desk test pc). 5] ChromeOS Flex (Dell desktop). 6] W11 HP 800 Mini
DeBaas
Moderator
Moderator

Berichtdoor DeBaas » Za 01 Mar 2025, 22:38

"mijn i5 desktop laat af en toe goed van zich horen"
Fans en koelblok schoonmaken en/of herrie fans vervangen lijkt mij toch financieel aantrekkelijker........
Bios van mijn PC 2009, mag nog mee tot einde dit jaar.
Type: Desktop Mobo: ASUSTeK model: P5QL PRO v: Rev 1.xx
BIOS: American Megatrends v: 1004
date: 07/01/2009

Terug naar “%s” Het Mint café